3465 Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 Var på tur til Trondheim i forrige uke med en 1992, 4matic, 300TE med 242t km på telleren. Etter 40 mil så kom det noen rare lyder og knirking/spraking, men fant ingen ting og tenkte kanskje det var hjullageret på høyre side bak. Det viste det seg å være og for kroner 5600,- skulle det bli skiftet, samt begge stabstagledd bak. OK? Fikk igjen bilen og på vei hjem igjen over fjellet ble det mørkt og så da at instrumentbelysningen over hele dashbordet var borte. Det har en aldri vært før, men den kom da igjen etter noen mil. Deretter på natten ble den steintung på bremsepedalen og det er den i dag også. Kan det være noen sammenheng her; er det noe jeg kan teste eller er hele servopumpen bare å skifte...? Hva kan ha skjedd; har bilen vært kjørt på rist/rulle for å sjekke lager og ting har skranglet løs, rusk løsnet i servostemplet? Noe råd? Quote
E_S Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 Servopumpen har ingenting med bremsekraftforsterkeren å gjøre på denne bilen, så den er det ihvertfall ikke. Instrumentbelysningen er sikkert dimmeren som er tvilsom, ganske vanlig problem. Vrir du litt på dimmeknotten kan lyset forsvinne helt og komme tilbake. Hjelper ofte å ta ut og rengjøre den med kontaktrens, men om noen har montert for sterke pærer kan den også være svidd og defekt. Quote
Arne Henriksen Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 Tung bremsepedal kan vel også være at vacuumslangen er falt av/fått lekkasje noe sted mellom innsug og bremsekraftforsterker? Quote
3465 Posted October 21, 2011 Author Posted October 21, 2011 servopumpe ja, mente bremseservo, eller bremsekraftforsterker som det vel egentlig heter. var ute å kjørte i sted og da begynte vinduspusseren også å fuske. Jeg driver å fikler med boksen for cruisecontrol og har tatt av dekslet under dashbordet ved pedalene. I den forbindelse har en boks tilknyttet gammelt defa-opplegg falt ned og har hengt å diglet.. Verkstedet hadde krøllet denne opp og stappet den oppunder, sikkert i forbindelse med prøvekjøring. Kontaktene har da løsnet litt kan det virke som. Dermed fusk på dashbordlys og viskere. Selve boksen hadde falt litt ned og kilte seg bak bremsepedalen... Litt uggent det der. Nå dingler boksen fritt igjen og alt funker! Skal lese mer i tråden om cruisecontroll og å orden på dette. Takk for svar! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.