Jump to content

Trykk fra fødepumpe


Recommended Posts

Posted

Hei! Noen som vet hva trykket ut fra matepumpa skal være? Dvs trykket mellom mate/fødepumpe og høyttrykkspumpe. Bilen er en 200 cdi 2001 modell

 

Kenneth

Guest Gjesten
Posted

Dette er jo en mekanisk tannhjulspumpe som meget sjelden er noe tema. 

Når de ryker så ryker de.

Så sugeevnen ryker før skyve trykket.

Normalt i commonrail system er føde trykket gjerne ca 5 bar,men hva er problemet med denne motoren.

Lang tid å starte eller får du ikke fullt turtall?

Posted

Hei!

 

Problemet er at motoren rister mye,starter greit nok så lenge det ikke er minus 15. Bruker mere diesel nå enn før. Har hatt den hos mercedes de sjekka lekkasje på dyser og slettet div feilkoder. Men vet jo ikke om dysene  forstøver diesel godt nok?. Bilen har gått 430 000 km... så det kan vel være litt av hvert....

 

Kenneth

Posted

ville fått sjekket dysene dine.. lever de inn så tar de hvertfall de i syrebad og renser de godt. ellers har disse spjeld i innsug som kan lage mye krøll.

hadde en 220 cdi selv som passerte 470 i mitt eie. på den fikk eg en sjekk på dyser også demonterte eg hele innsugsiden med turbo og intercooler og innsug og fikk dette renset inni... der er det alltid! mye drit etter EGR ventil og veivhusventilasjon..

Posted

Har hatt ute innsuget og renset det og ja der var det mye dritt!

 

Har fått verkstedet til å ta "beket" rundt dysene for ikke så lenge siden.

 

Har vel uansett en mistanke om at dysene er noe slitne. Evt. Høyttrykkspumpe eller railtrykkregulatoren. Har hatt denne ute og skiftet o-ring. men nylonringen er slitt også. Skulle hatt denne ny,men vet ikke om den går å få kjøpt løs....?

 

Kenneth

Guest Gjesten
Posted

Med diagnose kan en måle hvor mye krefter det er i hver sylinder ( sylinder balanse ).

Er det feil eller forskjell vil det slå ut på verdiene.

Vet du om de så etter utvendig lekkasje eller var det invendig det vi kaller lekkasje til retur.

For mye retur fra dyser vil gjøre det vanskelig å oprettholde riktig trykk i railen. Man for da gjerne feilkode på trykk eller i begynnelsen mye lengere tid før den starter ved kald motor.

Selv om høytrykkpumpen i forkant av motor kan gi 1800 bar ved 1 omdreining så er det ikke mye mengde den gir. Så ved den minste lekk vil ikke pumpen gi nok diesel til å holde oppe trykket.

Risting og ulyd får man også når det løsner sot fra innsug.

Posted

mener de sjekka lekkasje med måleglass på retur. Uten store avvik.

 

Kenneth

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...