Jump to content

Toppakning 300TE 1991


Guest SHR

Recommended Posts

Jeg var nettopp i kontakt med en kar som skal selge sin 300TE. Bilen var nå kommet ned i 50.000 etter å ha ligget på nettet til 80.000 en god tid.

Han sier han har en oljelekkasje i bakkant av motoren og at verkstedet sier at det er toppakningen som er dårlig. Er dette et "vanlig problem" på disse bilen er kan det være tegn på noe annet?

 

Hva kan pris på bytte av toppakning ligge på?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et ukjent problem at toppakningene ryker på M103 motorene. Dog ikke så kjent som samme problemet på M104...

 

Har du tenkt til å få et verksted til å gjøre jobben så vil jeg anta en pris fra 10 000 og oppover, alt ettersom hvor mye jobb du vil gjøre når toppen først er av. (Ventilstyringer, tettninger osv osv.) Få en fast pris før du leverer inn bilen i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Guest jannern7
Her er bilen: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=829284

 

Jeg lurte på om dette var en bil til en så pass bra pris at det kunne være verdt å ta høyde for denne reparasjonen??

 

Med mindre det er skjulte feil her virker dette som et bra kjøp. Mye bil for pengene synes jeg.

Samme bilen med f.eks skinninteriør tror jeg ville ligget en del høyere i pris. Personlig synes jeg nemlig at det interiøret som din "potensielle" bil er avbildet med er stygt og kjedelig.

Det greie er at du ganske lett kan få tak i et komplett skinninteriør og sette inn det, og vips så fremstår hele bilen mye bedre! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp i kontakt med MB lokalt. De skulle ha 10-12.000 avhengig av om toppen måtte planes eller ikke. Prisen inkluderte ikke ventilføringer og tettinger. Skal også høre med en dyktig svenske som driver et uavhengig verksted her i byen og som er meget dyktig på MB.

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp i kontakt med MB lokalt. De skulle ha 10-12.000 avhengig av om toppen måtte planes eller ikke. Prisen inkluderte ikke ventilføringer og tettinger. Skal også høre med en dyktig svenske som driver et uavhengig verksted her i byen og som er meget dyktig på MB.

 

Man bytter vel liksom ikke toppakning uten å plane toppen først ??

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt
Var nettopp i kontakt med MB lokalt. De skulle ha 10-12.000 avhengig av om toppen måtte planes eller ikke. Prisen inkluderte ikke ventilføringer og tettinger. Skal også høre med en dyktig svenske som driver et uavhengig verksted her i byen og som er meget dyktig på MB.

 

Man bytter vel liksom ikke toppakning uten å plane toppen først ??

 

Hæ? :lol: 8)

 

Kan være lekkasje i bakkant på toppdekselpakningen istedenfor også! ;)

Link to comment
Share on other sites

Flere mekanikere, inkl en MB-mekaniker sier det trolig er unødvendig å skifte toppakningen siden det ikke er trykk på oljen i bakkant av motoren. De mener det vil utbedre lekkasjen ved å bruke Omega 917.

 

Hva mener dere om dette? Jeg synes selv det høres litt lettvindt ut, men jeg skal ikke trekk konklusjoner på for tynt grunnlag. I produktinfoen til Omega 917 står det at den vil kunne utbedre de fleste lekkasjer dersom det ikke er fysisk skade på pakningene/simringer osv.

Link to comment
Share on other sites

Flere mekanikere, inkl en MB-mekaniker sier det trolig er unødvendig å skifte toppakningen siden det ikke er trykk på oljen i bakkant av motoren.

 

Neivel??? Er jo i bakkant at kanalen for oljen som skal opp i toppen befinner seg, så jeg vil nok tro at det er litt trykk der.... Var her toppakningen min begynte å lekke når jeg måtte skifte på min M104, men den har jo som sagt mye svakere toppakning enn M103....

Link to comment
Share on other sites

Guest SylteRacing

 

Neivel??? Er jo i bakkant at kanalen for oljen som skal opp i toppen befinner seg' date=' så jeg vil nok tro at det er litt trykk der.... Var her toppakningen min begynte å lekke når jeg måtte skifte på min M104, men den har jo som sagt mye svakere toppakning enn M103....[/quote']

 

Litt OT her men,

 

Toppakninga på m103 og m104 er helt 100% lik. Så den ene kan jo ikke være noe svakere enn den andre. Er kjent med ryktene om problem med pakninga på m104. Er jo endel høyere kompresjon på m104, så det kan vel spille inn litt.

 

Bruken har vel mest å si.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT her men' date='

 

Toppakninga på m103 og m104 er helt 100% lik. Så den ene kan jo ikke være noe svakere enn den andre. Er kjent med ryktene om problem med pakninga på m104. Er jo endel høyere kompresjon på m104, så det kan vel spille inn litt.[/quote']

 

Enda mer OT herfra, men kan kanskje være interressant for noen?

Fant en tysk blekke på nettet der det skrives (veldig teknisk og som

sagt, på tysk...) om utvikling av M104 og om forskjeller fra M103;

 

http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf

 

mvh,

syljua, M104 ME2.1

Link to comment
Share on other sites

Guest SylteRacing

 

Enda mer OT herfra' date=' men kan kanskje være interressant for noen?

Fant en tysk blekke på nettet der det skrives (veldig teknisk og som

sagt, på tysk...) om utvikling av M104 og om forskjeller fra M103;

 

http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf

 

mvh,

syljua, M104 ME2.1[/quote']

 

Det var nå som F... at den var på tysk!! Så ut som en meget intressant artikkel! Står jo nederst at der finnes en engelsk versjon. Er du registrert der?

Link to comment
Share on other sites

Toppakninga på m103 og m104 er helt 100% lik. Så den ene kan jo ikke være noe svakere enn den andre. Er kjent med ryktene om problem med pakninga på m104. Er jo endel høyere kompresjon på m104, så det kan vel spille inn litt.

 

Det har vel litt med at det er "mer" alu på M104 motoren som skal utvide seg i takt med blokka, på M103 er toppen mye mindre og "slankere" og da er det sånn mekanisk sett sikkert enklere å "spenne" den fast og få den til å ligge der....... slik jeg har forstått det så er det ofte vridninger og utvidleser pga av varmebelastning som gjør at topppakningen tar kvelden men det er det sikkert andre som vet mer om... :P

 

Hvis det er mulig å få den artikkelen på engelsk så vil jeg være svært takknemlig...det ser ut til å være en veldig bra artikkel, masse mål på lengder på innsug og greier, ventil størrelser og kam mål...kjekk informasjon sier vi til slike ting... :wink: :P

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er ikke registert der. Kom bare over det under søk

på "M104 drosselklappe".

 

Det viser seg at ved søke litt på den siden, kan du få oversikt over

artiklene de har skrevet (finner ikke noen engelsk versjon av

M104 artikkelen :-( )

 

Ved så å bruke google med litt av overskriften og det som står

i lenken (den lenken du kommer til "skriv inn bruker og passord" siden

på) under f.eks "file=a10-03-15", så kan google kanskje finne selve

nedlastningslenken for deg. Det er sikket "key=20572022342" osv.

som må stemme.

 

Aberet med de engelske versjonene, er at du må ha de tyske også

for å se på referanse til figurer/bilder.

 

F.eks denne om 7 trinns girkassa;

Tysk;

http://www.google.com/search?q=Siebengang-Automatikgetriebe+von+Mercedes-Benz+a10-03

Eng;

http://www.google.com/search?q=7-Speed+Automatic+Transmission+from+Mercedes-Benz+a10-03

 

M272;

Tysk;

http://www.google.com/search?q=Der+neue+V6-Ottomotor+M+272+von+Mercedes-Benz+m06-04

Eng;

http://www.google.com/search?q=+The+New+M+272+V6+Gasoline+Engine+of+Mercedes-Benz+m06-04

 

Det er ikke alle (spesielt de nyeste) dette virker på (da ingen har

lagt ut lenke til dokumentet).

 

M104 artikkelen fant jeg i 3 deler som jeg kombinerte til en PDF.

 

Prøv:-)

 

Ang. tysken; Hvis dere forstår at det er mål av ventiler o.l. så har

dere vel forstått nok kanskje?

 

mvh,

syljua

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i kontakt med svensken med uavhengig verksted her i byen. Han skulle ha 7000,- for bytte. Fast pris!

 

Han sa at det var relativt vanlig at toppakning røk på disse bilen. Han sa de ble levert med pakning av for dårlig kvalitet, mens den nye som ble montert ved bytte var langt bedre. Sa han hadde byttet på mange w124.

Link to comment
Share on other sites

Guest SylteRacing

Han sa at det var relativt vanlig at toppakning røk på disse bilen. Han sa de ble levert med pakning av for dårlig kvalitet' date=' mens den nye som ble montert ved bytte var langt bedre. Sa han hadde byttet på mange w124.[/quote']

 

Dette har jeg også hatt erfaringer med. De "gamle" pakningene ble brukt helt opp til første generasjon Sprintern vet jeg. Da sikfta dem leverandør etter mye problemer og de "nye" skal visst holde mye bedre :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf 

Dette så meget interessant ut. Prøvde å registrere meg, men jeg fikk ikke til 'free trial subscription' så jeg ga opp og sendte en email til MTZ.

 

Sinnsykt tøft å se effekten av kamvridning og resonansklaff. Dersom jeg forstår rett her så viser denne kurven effekten ved klaff av/på og kan y-aksen her være Volum Effektiviteten (VE) ??? Hvis det er tilfelle så er det rått med VE=100% fra 3500rpm !

M104EngineVE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...