Jarle K Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Gamlingen skal legge om til vinterdekk på sin nyinnkjøpte 2000-modell C 220 CDI. Det evige spørsmålet er da hvor langt hjulbolten må stikke inn fra anleggsflaten for at det skal være nok (og ikke for langt med tanke på parkeringsbremsen bak)? Med 28 mm bolter og spacer stikker de nå ca. 13-14 mm inn fra anleggsflaten. Er det nok? Gjengene starter noen mm inn fra anleggsflaten... Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 gammel'n kan med god sikkerhet bruke de boltene ja.. Quote
Jarle K Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Det enkleste er å ta en ståltråd og bøye den 90 grade 5-7 mm fra enden. Så stikker du en inn i hullet og legger an 90 graderen på innsia av gjengene. Da kan du måle eksakt på den bilen. Tipper du ender opp rund 17 mm utstikk på bolten i felgen Ja, prøvde det trikset der. Det var ca 19 mm fra anleggsflaten på navet og inn. Med 28 mm bolter så stakk boltene ca. 25 mm ut fra anleggsflaten på felgen, med spacer så stakk de 13-14 mm ut fra felgen. Gjengene i navet starter ikke før etter ca. 5 mm, så det bli ca. 8-9 mm av gjengene på bolten som går i gjengene på navet, hvis ikke ennå litt mindre. Er det nok da? Noen som vet hva slags innpress det skal være på en C 220 CDI? Quote
LuckyDuck Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Jeg tok et skyvelær og målte hvor mye som stakk ut på sommerfelgene, og satte denne verdien opp mot hvor langt de stikker ut på vinterfelgene. Da får du ihvertfall en lengde som ikke er farlig. Forutsetter selvfølgelig at man har et skyvelær da... Quote
Jarle K Posted October 16, 2011 Author Posted October 16, 2011 Jeg syns 13-14 høres litt i tynneste laget ut. (Bruker som regel 17 sjøl) Innpress står i vognkort. Tipper 37 er standard Men hvis du målte 19, så er jo svaret gitt? Ja, det var det jeg mente også, men gamlingen var ikke helt med på det. Likevel, når han skrudde ut boltene igjen så han jo at det var vel lite av gjengene i bolten som hadde gått i gjengene i navet, så han setter rett og slett bilen inn et sted slik at han er på den sikre siden. Hjulbolter er rene vitenskapen Quote
FrodeS Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Jeg syns også 13-14mm høres snaut ut. Det går bort en del gjennom skiva, og da er det ikke mye igjen til å ta tak i gjengene bak. Quote
Lars U. Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Her er svaret på hvor lange hjulbolter som trengs vel og merke med originalfelg/AMG http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/genuine_partsandaccessories/genuine_accessories/tires_and_rim.0001.html Quote
Recommended Posts