Jarle K Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Gamlingen skal legge om til vinterdekk på sin nyinnkjøpte 2000-modell C 220 CDI. Det evige spørsmålet er da hvor langt hjulbolten må stikke inn fra anleggsflaten for at det skal være nok (og ikke for langt med tanke på parkeringsbremsen bak)? Med 28 mm bolter og spacer stikker de nå ca. 13-14 mm inn fra anleggsflaten. Er det nok? Gjengene starter noen mm inn fra anleggsflaten... Quote
Jørn Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Utstikket må IKKE være mer enn 20mm. Det perfekte er vel 18-19mm. Hvis du skal bruke spacere, så må boltene være tilsvarende lenger som tykkelse spacer. Mulig ett utstikk på 13-14mm er nok, men jeg ville heller ha kjøpt lengere bolter for å være sikker. Quote
Jens Honoré Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 Fant dette hos H&R: • Thread M12x1.25 = at least 8.0 rotations = approx. 10 mm of load-bearing thread • Thread M12x1.5 = at least 6.5 rotations = approx. 10 mm of load-bearing thread • Thread M12x1.75 = at least 6.5 rotations = approx. 12 mm of load-bearing thread • Thread M14x1.25 = at least 9 rotations = approx. 12 mm of load-bearing thread • Thread M14x1.5 = at least 7.5 rotations = approx. 11 mm of load-bearing thread • Thread 1/2“ UNF = at least 8.0 rotations = approx. 11 mm of load-bearing thread Quote
Frode Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Det er uansett ikke vits i mer gjenger enn boltens diameter hvis det er gjenger til det i navet, for da er selve bolten svakere enn gjengene...... Eller mer gjenger enn det er i navet, så ta en lykt å lys inn i navet og tell antal gjenger, vil tippe det er rundt 10 rotasjoner....... Quote
Stjernegrisen Posted April 12, 2012 Posted April 12, 2012 Mine sitter med 3 1/2 kast (rotasjoner) når du har 5 bolter og felg som ligger an mot navet er det utrolig hvor godt det sitter. Quote
Hallgeir Helland Posted April 13, 2012 Posted April 13, 2012 Jeg fikk noen lange bolter til Lorinser RS1 felgene mine. Jeg kappet dem så til passe lengde; dvs. så lange som det gikk uten at de var for lange. Da hadde jeg ingen spacer framme, og 12mm bak. (For lange er når de tar i parkbremsen bak, tenkte jeg.) Nå skal jeg da ha 20mm bak og trolig 12mm framme, og heldigvis er boltene lange nok - før var de altså lengre enn nødvendig, nå er de ca 12-13mm inn i navet. Må sette på hjulene i dag etter jobb - jeg gleder meg! Quote
Stjernegrisen Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 Har du noe peil på hvilken mm tykkelse på spacer som kunne se bra ut innenfor sporviddeøkningsbegrensning på en 210, tenker bare bak jeg da. Har 245/40-18 rund baut, og ønsker at bilen skal se litt bredere ut i ræva, originalt er det jo motsatt. Quote
tommern57 Posted April 15, 2012 Posted April 15, 2012 sporviddeøkningsbegrensning Jeg lærer nye ord hver dag her Finnes ingen i verden som kan svare på det med mindre du sier bredde og innpress på felga Quote
Stjernegrisen Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 Skal sjekke, må bare gidde å skru av et hjul. Og du enkelte ord finnes det ikke ord for veit du, hehehe. Var det sporviddebeskrivelsen min eller rund baut du lærte denne gangen Veit du foresten om det er mulig å sette på 255/40-18 eller 265/35-18 på 8" felg hvis det er det jeg har, eller må jeg ha minimum 8,5" ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.