Guest vihovde Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Kjøpte meg en 1991 300TDT den 18/8 og hadde bilen på EU kontroll hos BOS idag. Resultatet ble at jeg må regne med en regning på rundt 30.000,- for å få den godkjent.Hva gjør jeg nå ? Selger er ikke villig til å ta bilen tilbake, han sier bilen er solgt som den er. Noen som vet vilke rettigheter jeg kan ha på dette ?Er medlem i NAF og jeg vil kontakte dem imorgen.Noen råd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Har dere noen skriftlig avtale?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Kjøpte meg en 1991 300TDT den 18/8 og hadde bilen på EU kontroll hos BOS idag. Resultatet ble at jeg må regne med en regning på rundt 30.000' date='- for å få den godkjent.[/quote']Hva er det som gjør at det blir så dyrt? Ville først sett på hva BOS påpekte, MÅ det fikses nå, hva koster det å få gjort andre steder, osv. Å få omgjort kjøp fra en privatperson flere måneder etter salget tror jeg du kan glemme, det vil i så fall koste det også....Fikk du ingen form for tilstandsrapport/NAF-test foretatt når du kjøpte bilen? Men først - hva er problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Det er en del regler rundt dette, blant annet en regel som sier at "solgt som den er" ikke beskytter selger for blant annet skjulte feil og mangler. Jeg har skrevet om dette mange ganger, med linker og hele pakka. Søk! Du kan spare mange penger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vihovde Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Det er en del regler rundt dette' date=' blant annet en regel som sier at "solgt som den er" ikke beskytter selger for blant annet skjulte feil og mangler. Jeg har skrevet om dette mange ganger, med linker og hele pakka. Søk! Du kan spare mange penger...[/quote'] Kan du hjelpe med noen linker til hva du har skrevet. Finner ikke når jeg søker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Du skriver selger, men ikke hvorvidt det var et firma som solgte eller privatperson? Handlet du som privatperson med en annen privatperson gjelder kjøpsloven. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880513-027.html&dep=alle&kort+,+titt=kj%d8psloven& Handlet du som privatperson med et firma gjelder forbrukerkjøpsloven:http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020621-034.html&dep=alle&kort+,+titt=kj%d8psloven& Forskjellen på disse er at i forbrukerkjøpsloven er det en del paragrafer som IKKE kan fravikes ved kontrakt. Men, over til det interessante:Kjøpsloven:§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. (2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. Som du ser er uttrykket "solgt som den er" egentlig ikke så mye verdt. Men, her kommer skåret i gleden: § 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m. (1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. (2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven. Skjønner du dette går du over til avsnittet om mangler i kjøpsloven:http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html Du får lese litt og stille noen spørsmål, så kanskje jeg eller andre kan svare. Du skriver jo at du er medlem av NAF. De har advokater som bør være ganske drevne i dette som kan hjelpe deg. Jeg lurer også veldig på hva som er feil siden BOS klarer å koke sammen en regning på 30 000,- ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vihovde Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Takk for all hjelp her, settes stor pris på Jeg kjøpte bilen av en privat person, betalte 47500,- for bilen. Før vi tegnet en standarkontrakt fra NAF, så kjørte jeg bilen ned til ett lokalt verksted og fikk dem (2 mekanikere) til å gå kjekke bilen under. Jeg ba om pris på allt av foringer, styrekuler, oppheng etc som måtte utbedres. Fikk en pris på 6500,- på dette. Motoren var overhalt med bla. ny topp, vannpumpe etc. for ca 27000,- av samme verksted (har kvitt. på dette).Etter dette følte jeg meg så sikker som jeg kunne bli ved ett privatkjøp, ba verkstedet utbedre alle mangler og reiste tilbake til selger å tegnet kontrakten. BOS har gitt meg følgende feil/mangler som MÅ utbedres (markert med en 2`er). *Parkbrems overføring-treghet*Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi*Bakre balata skive defekt, fremre begynner å sprikke*Slitt bærekule, venstre foran (opphengskule)*Dårlig fjærinnfesting, venstre foran, høyre bak (støtdember topper v-h)*Defekte demper klokker til nivåregulering, begge sider bak*Oljelekkasje fra motor, må feilsøkes. Mulig ifra veiv/blokk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MbTore Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Takk for all hjelp her' date=' settes stor pris på Jeg kjøpte bilen av en privat person, betalte 47500,- for bilen. Før vi tegnet en standarkontrakt fra NAF, så kjørte jeg bilen ned til ett lokalt verksted og fikk dem (2 mekanikere) til å gå kjekke bilen under. Jeg ba om pris på allt av foringer, styrekuler, oppheng etc som måtte utbedres. Fikk en pris på 6500,- på dette. Motoren var overhalt med bla. ny topp, vannpumpe etc. for ca 27000,- av samme verksted (har kvitt. på dette).Etter dette følte jeg meg så sikker som jeg kunne bli ved ett privatkjøp, ba verkstedet utbedre alle mangler og reiste tilbake til selger å tegnet kontrakten. BOS har gitt meg følgende feil/mangler som MÅ utbedres (markert med en 2`er). *Parkbrems overføring-treghet*Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi*Bakre balata skive defekt, fremre begynner å sprikke*Slitt bærekule, venstre foran (opphengskule)*Dårlig fjærinnfesting, venstre foran, høyre bak (støtdember topper v-h)*Defekte demper klokker til nivåregulering, begge sider bak*Oljelekkasje fra motor, må feilsøkes. Mulig ifra veiv/blokk[/quote'] For å være helt ærlig: jeg ville dratt et annet sted og fått en ny kontroll. Dette høres fryktelig pirekete ut! Drypper det olje fra motor eller er den bare svett/fuktig? Parkbremsoverføringen kan du bare smøre opp. Forskjell i bremsekraft er sannsynligvis en treg kalipper. Osv... det meste her kan du klare selv, og flere av tingene høres litt "bullshit"-aktig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Enig med Tore her, BOS har nok "tatt i litt". Mange ting her som ikke har noe å bety for en EU-godkjenning.Forstår jeg det riktig at verkstedet som sjekket bilen for deg også utbedret feilene? Hvis de gjorde det, og BOS mener at det foreligger mangler bør du ta opp det med dem.Siden du har sjekket bilen godt, og til og med hatt den på verksted for sjekk har du lite å stille opp med mot selger. Prisen du betalte ligger også endel under normalpris for en slik bil. Dermed kan du ikke påberope deg å ha kjøpt en "perfekt" bil. Ellers er saken enda et eksempel på at man bør være forsiktig med hvor man setter inn bilen på EU-kontroll. Dessverre er det mange verksteder som ser sitt snitt til å tjene penger her. Kan fortelle om en kamerat som satte inn E-klassen sin med beskjed om å ta service og EU-godkjenne den. Fikk tilbake bilen med en faktura på rundt 70000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vihovde Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Trist å høre, men hva gjør jeg nå da med tanke på den rapporten som BOS har innsendt ? Kan jeg fremdeles oppsøke ett annet verksted ? Eller er jeg nødt til å forholde meg til BOS sin rapport ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Såvidt jeg vet så kan du fritt kjøre et annet sted og la dem godkjenne bilen. Tror ikke verkstedene sender beskjed til biltilsynet før bilen er godkjent. Om de så sender inn mangellappen, og du får bilen godkjent et annet sted er det verkstedet som godkjenner den som evt. kan få en reaksjon fra biltilsynet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Som alle de andre har sagt - få en ny test hos noen som ikke får $-tegn i øynene når de tar fatt på PKK'n. *Parkbrems overføring-treghet Sannsynligvis nok å smøre opp overføring og wire.*Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi Kan ende opp med å måtte bytte en caliper. Ett til to tusen i deler.*Bakre balata skive defekt, fremre begynner å sprikke ER den defekt koster de en tusing pr. stk. 'Begynner å sprekke' høres ikke ut som noe som må skiftes nå. Sånn rent bortsett fra at ingen andre enn BOS ville ta ned støyplatene under (du har de ja?) for å sjekke den fremre... *Slitt bærekule, venstre foran (opphengskule) Standard sak - det må du regne med på en slik bil & alder. Koster fra ett til to tusen pr. side om du tar det utenfor forhandlernettet.*Dårlig fjærinnfesting, venstre foran, høyre bak (støtdember topper v-h) Høres mer skummelt ut - er det rust vi snakker om her? I så fall første gang jeg har hørt om en 124 med så mye rust der..?Foran kan det være øvre innfesting til støtdemperen, de er litt skumle og kan være vel anvendte penger å skifte før demperen kommer gjennom panseret... *Defekte demper klokker til nivåregulering, begge sider bak Jah? Er den beinhard/stiv å kjøre? Lekkasjer? Om ikke er dette bare bullshit men ting de av erfaring lett lurer folk til å kjøpe.*Oljelekkasje fra motor, må feilsøkes. Mulig ifra veiv/blokkTa en skikkelig motorvask først, dette kan jo bare være gammel skitt fra før topp-byttet? En ting til - jeg forstår det som at det verkstedet som tok kjøpsgjennomgangen er på et annet sted enn du? Om ikke er det SELVSAGT at du drar dit og for dem til å ordne opp - om noen har ett ansvar her og muligens har gjort en dårlig jobb, er det DE.JEG tror du kan glemme å gå på selgeren, 'solgt som den er', lav pris og gjennomgang på verksted gjør at du har en søren så dårlig sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vihovde Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 BOS fortalte meg at dem hadde allerede sendt rapporten til Biltilsynet, synes også at dette i ettertid er litt rart ? Hva skal Biltilsynet med denne rapporten da ? Dem er vel mer opptatt av at bilen er godkjent, ikke hva som er ikke er godkjent ?Tror jeg rett å slett bestiller en ny test jeg ? Hvis jeg har forstått dere alle riktig, så er det ingenting i veien for det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Tror jeg rett å slett bestiller en ny test jeg ? Hvis jeg har forstått dere alle riktig' date=' så er det ingenting i veien for det ?[/quote'] Jeg har hørt at det ikke er lov, men samtidig har jeg en kompis som gjorde dette uten problemer for noen år siden. Et verksted ga ha 5 2er feil, et annet godkjente bilen. (2er feil på bulk i skiltet foran blant annet...) Jeg har selv opplevd forskjellen hos verksteder. Et verksted sa at bærearmene mine var utslitte og ga meg 2er feil. Greit nok det, de var slitt. Men, så får jeg beskjeden hos et annet verksted: Ja, de er slitt, men det er ikke noe slark i foringene, så disse er godkjent. Vel, jeg byttet allikevel, men det viser litt av hvor forskjellig verkstedene gjør dette. Ps: Jeg har også sterke mistanker til at det første verkstedet prøvde å lure meg. De presenterte en prisantydning på 17000 for bytte av bærearmer foran og støtdemperinnfestning på venstre side foran og fortalte meg at jeg måtte være veldig dyktig for å klare dette selv. Han var lang i maska når jeg kom tilbake etter en uke og ba han godkjenne bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 JEG tror du kan glemme å gå på selgeren' date=' 'solgt som den er', lav pris og gjennomgang på verksted gjør at du har en søren så dårlig sak.[/quote'] "Solgt som den er" frasen er ikke verdt mye for selger, men det faktum at prisen var lav og at et verksted gikk igjennom bilen har veldig mye å si. Det går på forundersøkelse, og man kan lett argumentere for at selger hadde sitt på det tørre siden han lot et verksted gå over bilen. På den annen side vil jeg hevde at hvis bilen lekker olje, dempingen bak er gåen og den har ujevn bremsekraft bør forrige eier ha visst om dette, og han hadde da opplysningsplikt ovenfor kjøper. Sa han ikke noe om dette er det en mangel... Men, jeg har liten tro på denne eu-kontrollen utført hos BOS. Skal man begynne å bytte alt som er slitt på en 14 år gammel bil har man litt jobb fremfor seg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 På den annen side vil jeg hevde at hvis bilen lekker olje' date=' dempingen bak er gåen og den har ujevn bremsekraft bør forrige eier ha visst om dette, og han hadde da opplysningsplikt ovenfor kjøper. Sa han ikke noe om dette er det en mangel...[/quote']Ja? Den kan man like godt rette til nåværende eier som har kjøpt den og kjørt den i 3 måneder uten å reagere på noen av detaljene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 På den annen side vil jeg hevde at hvis bilen lekker olje' date=' dempingen bak er gåen og den har ujevn bremsekraft bør forrige eier ha visst om dette, og han hadde da opplysningsplikt ovenfor kjøper. Sa han ikke noe om dette er det en mangel...[/quote']Ja? Den kan man like godt rette til nåværende eier som har kjøpt den og kjørt den i 3 måneder uten å reagere på noen av detaljene? Jepp, man har et krav på seg til å undersøke varen etter overtakelse for deretter å rette et eventuelt krav til selger innen rimelig tid etter dette. Alt dette står i linkene jeg har lagt inn lenger opp i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trond Roald Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 BOS fortalte meg at dem hadde allerede sendt rapporten til Biltilsynet' date=' synes også at dette i ettertid er litt rart ? Hva skal Biltilsynet med denne rapporten da ? Dem er vel mer opptatt av at bilen er godkjent, ikke hva som er ikke er godkjent ?Tror jeg rett å slett bestiller en ny test jeg ? Hvis jeg har forstått dere alle riktig, så er det ingenting i veien for det ?[/quote'] alle eu-kontroller blir sendt inn,både godkjente og ikke godkjente.de bruker det til å lage statistikker og at du kan få sjekke hvilkemangler som finnes uten å snakke med ett spesielt verksted.vis du er uenig i ting kan du få ett annet verksted til å kontrolere den.men ikke mange som overprøver ett annet verksted,vis ikke det er anmerket noe som er i orden.vis du drar til biltilsynet å de godkjenner f.eks alle de toer feilene,kan du rettmessig kreve betalingen for eu-etterkontrollen av bos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MbTore Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Her kan du lese om kravene til bilen ved PKK: Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vihovde Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 JEG tror du kan glemme å gå på selgeren' date=' 'solgt som den er', lav pris og gjennomgang på verksted gjør at du har en søren så dårlig sak.[/quote'] "Solgt som den er" frasen er ikke verdt mye for selger, men det faktum at prisen var lav og at et verksted gikk igjennom bilen har veldig mye å si. Det går på forundersøkelse, og man kan lett argumentere for at selger hadde sitt på det tørre siden han lot et verksted gå over bilen. På den annen side vil jeg hevde at hvis bilen lekker olje, dempingen bak er gåen og den har ujevn bremsekraft bør forrige eier ha visst om dette, og han hadde da opplysningsplikt ovenfor kjøper. Sa han ikke noe om dette er det en mangel... Men, jeg har liten tro på denne eu-kontrollen utført hos BOS. Skal man begynne å bytte alt som er slitt på en 14 år gammel bil har man litt jobb fremfor seg... Nei, det var jeg, ikke selger som hadde den på verksted FØR jeg kjøpte bilen... Jeg har ikke brukt bilen. Fraktet den ifra Haugesund til Randaberg. Fikk først forsikring på bilen for 10-14 dager siden, og har brukt den lite fordi jeg har en E220 som jeg bruker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Nei' date=' det var jeg, ikke selger som hadde den på verksted FØR jeg kjøpte bilen... Jeg har ikke brukt bilen. Fraktet den ifra Haugesund til Randaberg. Fikk først forsikring på bilen for 10-14 dager siden, og har brukt den lite fordi jeg har en E220 som jeg bruker.[/quote'] Jeg skrev ikke at det var selger som hadde bilen på verksted, jeg skrev: "siden han lot et verksted gå over bilen". Nok om det. Vel, da har du i hvertfall en god unnskyldning for ikke å ha merket noen av feilene selv. Jeg er litt usikker, men jeg mener å huske at selgers opplysningsplikt er sterkere enn din undersøkelsesplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 *Bakre balata skive defekt, fremre begynner å sprikke Mener å huske at det er denne balatakoblingen du skal ha! Pris hos trio tipper jeg ender på 700,- +mva -rabatt (sånn ca.) *Slitt bærekule, venstre foran (opphengskule) Skifta venstre side foran på min for 2 mnd siden. 850,- hos automesterverksted her i byen. (inkludert deler på 250,-) *Oljelekkasje fra motor, må feilsøkes. Mulig ifra veiv/blokkTa en skikkelig motorvask først, dette kan jo bare være gammel skitt fra før topp-byttet? Og i værste fall en simring eller pakning på ett deksel man kan få byttet selv om man ikke har 10 tommeltotter planta midt i handa. Ser også at du holder til på Randaberg. Ta kontakt med lokallaget, de har jo klubblokale som man kan mekke i! Sikkert noen av dem som kan hjelpe mot en neve dollar eller flaske med noe i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Takk for all hjelp her' date=' settes stor pris på Jeg kjøpte bilen av en privat person, betalte 47500,- for bilen. Før vi tegnet en [/quote']Det var da latterlig billig for en 300TDT, noe som i seg selv tilsier at du må forvente en del feil.standarkontrakt fra NAF' date=' så kjørte jeg bilen ned til ett lokalt verksted og fikk dem (2 mekanikere) til å gå kjekke bilen under. Jeg ba om pris på allt av foringer, styrekuler, oppheng etc som måtte utbedres. Fikk en pris på 6500,- på dette. Motoren var overhalt med bla. ny topp, vannpumpe etc. for ca 27000,- av samme verksted (har kvitt. på dette).Etter dette følte jeg meg så sikker som jeg kunne bli ved ett privatkjøp, ba verkstedet utbedre alle mangler og reiste tilbake til selger å tegnet kontrakten.[/quote']Her har verkstedet hatt en gjennomgang av bilen uten å finne noe feil. Da kan man ikke forvente at selger skulle vite det heller, og han har ingen plikt til å heve kjøpet. Alexander har fått med det du trenger i siteringene sine. Det er kun hvis kjøper har unnlatt å opplyse om feil og mangler han visste om, eller burde visst om, at du kan klandre han. Feil og mangler som ikke var synlige i kjøpsøyeblikket er det desverre kjøper som hefter for. Man kjøper tross alt en bruktbil.BOS har gitt meg følgende feil/mangler som MÅ utbedres (markert med en 2`er). *Parkbrems overføring-treghetDet fikser du fort med noen nye wirer fra autotrio. Koster ikke mange hundrelappene.*Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdiDet kommer seg nok når det over er ordnet. I værste fall ta opp tromlene bak og puss båndene med sandpapir. Er de nedslitt' date=' så kjøp ny. Koster ikke allverdens.*Bakre balata skive defekt, fremre begynner å sprikkeSånt skjer på en gammal bil. En drøy tusenlapp for begge (de er like på 300TDT) på autotrio. Litt knot å bytte, men ikke veldig vanskelig.*Slitt bærekule' date=' venstre foran (opphengskule)[/quote']Også normal slitasje. Gå på ebay, gi 2000,- for to nye bærebruer inkludert bærekule og indre foringer (sikkert ikke dumt å bytte de heller), og gi en tusenlapp for forstillingskontroll.*Dårlig fjærinnfesting' date=' venstre foran, høyre bak (støtdember topper v-h)[/quote']Denne skjønte jeg ikke helt. Det er postet delenummer til et rep.sett for støtdemperene bak (som alternativ til å gi dullioner av tusenlapper for nye)*Defekte demper klokker til nivåregulering' date=' begge sider bak[/quote']demper klokker? Dette vet jeg ikke hva er. Er det snakk om gasskulene?*Oljelekkasje fra motor' date=' må feilsøkes. Mulig ifra veiv/blokk[/quote']Min også svetter litt helt foran. Så lenge det ikke drypper på verkstedsgulvet skal det være greit. Ta en motorvask og skru på plata under før etterkontroll. 30.000 for dette?? Litt skruing må man regne med når man kjøper 15 år gammel bil. Ingenting av dette virker som noe en bør bli spesielt overrasket over når man får en '91 300 TDT for 47.000 ,- Det koster å være kar, men du får trøste deg med at det er dyrere å være far Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Såvidt jeg vet så kan du fritt kjøre et annet sted og la dem godkjenne bilen. Tror ikke verkstedene sender beskjed til biltilsynet før bilen er godkjent. Om de så sender inn mangellappen' date=' og du får bilen godkjent et annet sted er det verkstedet som godkjenner den som evt. kan få en reaksjon fra biltilsynet[/quote'] Det står nederst at bla bla bla og melding sendes statens vegvesen med melding om at bilen ikke anbefales godkjent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 *Forskjell i bremsekraft >50% av høyeste verdi Kan ende opp med å måtte bytte en caliper. Ett til to tusen i deler.Dette må da være på brekket ? På vanlig brems er det max 25% forskjell som godtas, på brekket er det 50%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.