Guest amorino Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Hva koster det å ettermontere en motorvarmer? Ser at det finnes billig på f.eks. Biltema (hmm - et fyord i disse kretser?). Og er det mye arbeid? Kan jeg fikse biffen selv? Og ikke minst; er det nødvendig? Hva får jeg igjen for dette? Og bør man bruke tidsur, eller kan moroa stå på hele natten (uten hensyn til strømutgifter, selvsagt)? Kjekt om noen som har eller har gjort dette kan gi litt av erfaringene... Jeg har aldri hatt motorvarmer i noen av mine biler. Min far er derimot hardcore(!)-motorvarmer tilhenger!!
TEH Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Et defa element koster ca 600,- og arbeidet ligger rundt en 1000-lapp. Kost på deg en defa varmepakke. Koster rundt 2500,-. Da får du med tidsur, kupevarmer og batterilader. Dette er gull verd. Den kan stå hele natten men faren før uttørkete pakninger er der. Jeg gjør det på de kaldeste nettene, -20 osv. Du kan lese mer på www.defa.no
FrodeS Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Hva koster det å ettermontere en motorvarmer? Ser at det finnes billig på f.eks. Biltema (hmm - et fyord i disse kretser?).Ikke her hos meg i hvertfall. De har mye bra på biltema. Verktøy f.eks. Allikevel ville jeg nok handlet DEFA' date=' det koster ikke allverdens, og er veldig standard. Og er det mye arbeid? Kan jeg fikse biffen selv?Jeg har aldri prøvd å montere selve varmeren selv. Pluggen som skal ut kan sitte no grønnjævlig, og det er nok den det kommer an på. Får du ut den greit, så er jobben enkel. Strekk en ledning inn, og få deg kupévarmer også (alt under 1200 watt er bare å kaste, selv har jeg en 2000watt, som funker greit (de skrur seg ned ettersom det blir varmt. Watt-ratingen gjelder ved -25C))Og ikke minst; er det nødvendig? Hva får jeg igjen for dette? Og bør man bruke tidsur' date=' eller kan moroa stå på hele natten (uten hensyn til strømutgifter, selvsagt)?[/quote']Jeg vil på det varmeste (haha) anbefale motorvarmer. Det er noe eget ved å sette seg inn i varm bil mens naboene står rundt og skraper is. Om den kan stå på hele natta har jeg hørt mye rart om. Det skal visstnok kunne tørke ut noe pakninger og sånt, men ta det med en liten klype salt. Jeg har programmert min (tidsur inne) til å starte 1,5 time før jeg skal på jobb. Da er det lunk i motoren, og varmt i kupéen. Siden jeg ikke har varmeseter, og er jævla frøsen om mårran gir dette en bedre start på dagen både for bilen og meg Kjekt om noen som har eller har gjort dette kan gi litt av erfaringene... Jeg har aldri hatt motorvarmer i noen av mine biler. Min far er derimot hardcore(!)-motorvarmer tilhenger!!Noen ganger skal man høre på far sin Jeg har bare montert kupévarmer på min, som allerede hadde motorvarmer da jeg kjøpte den. www.ascona.no/defa Hvis du gjør som Trond Eric anbefaler, og kjøper "full pakke" stiller du bare denne til når du skal dra, også sørger systemet for å starte oppvarming avhengig av temperaturen. Lykke til!
Torbjørn Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Jeg også setter på motorvarmeren en time eller to før jeg skal ut med bilen. Ved noe kalde minus er det ofte 40 - 50 grader på motoren.
FrodeS Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Jeg også setter på motorvarmeren en time eller to før jeg skal ut med bilen. Ved noe kalde minus er det ofte 40 - 50 grader på motoren. ikke utslag på nåla mi, men den starter lettere, og høres/føles ikke bunnfrossen ut, sånn den gjør de første par min uten. kanskje jeg skulle sette i et element til?
Guest Sondre B. Bjelland Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Jeg også setter på motorvarmeren en time eller to før jeg skal ut med bilen. Ved noe kalde minus er det ofte 40 - 50 grader på motoren. ikke utslag på nåla mi' date=' men den starter lettere, og høres/føles ikke bunnfrossen ut, sånn den gjør de første par min uten. kanskje jeg skulle sette i et element til?[/quote'] Vet ikke hvilken bil Torbjørn har motorvarmer på, men hvis det er på C180'en vil jeg tippe det kommer av at du har mer stål å varme opp. Er jo mye mindre stål i en sånn fancy ny 1,8 liter, enn det er i en skikkelig god gammeldags diesel-sekser Etter å ha sett DEFA warm-up i levende live, er jeg overbevist om at jeg skal installere det i min neste bil...
TEH Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Strekk en ledning inn' date=' og få deg kupévarmer også (alt under 1200 watt er bare å kaste, selv har jeg en 2000watt, som funker greit (de skrur seg ned ettersom det blir varmt. Watt-ratingen gjelder ved -25C))[/quote'] Jeg har en 800W i 123 min. Blir ikke noen voldsom varme i bilen som Frode sier, men den smelter rimet på vinduene. Tipper tempen i bilen er ca 10 grader etter 3 timer -5 grader. I 202 min så hadde jeg 1400W og der fikk jeg god og varm bil i -20. Nå har jeg 800W i 202 min og jeg merker stor forskjell. Ble nødt til det med to biler med defapakke på en 16A kurs. Jeg også setter på motorvarmeren en time eller to før jeg skal ut med bilen. Ved noe kalde minus er det ofte 40 - 50 grader på motoren. Jeg får også det på begge mine biler. Etter tre timer vel og merke. Har aldri prøvd noe mindre. Setter alltid på tre timer før jeg skal kjøre! Når det er sprengkulde -20 og lavere så står den på stort sett hele tiden, så sant jeg vet at den ikke skal brukes på en stund. Dette har jeg alltid gjort og aldri hatt pakningsproblemer. Når det er varmere bruker jeg tidsur.
Frode Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 Har hatt Defa Warm Up nå i 3 år, kan anbefale det, som Frode sier på det varmeste...!!.. Jeg har motorvarmer, koupe varmer, batterilader og ur i en og samme "pakke"....dette fører til at jeg plugger den i om kvelden og har da stilt inn at bilen skal være "klar" klokken 0730.... da er motoren lunken(viser vel litt utslag på måleren) koupeen er vel 25 grader og batteriet er toppladet... Da er det godt å se naboen stå å skrape is av vinduene........ Og som Frode sier, det er godt for både bil og fører...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now