Guest Espen Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Tenker på å skifte kjølevæske på bilen. Er dette vanskelig og hvordan går jeg frem? E250Diesel -94..... Quote
Guest ODDATLE Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Du har sikkert, som på min, en tappekran under radiator på høyre side.Åpne luke for slepekrok i støtfanger, så ser du den.Er også en liten stuss der du kan sette på en slange for å samle opp kjølevæsken.Så er det vel bare å etterfylle med passe blanding glykol og vann.Har lest at det er anbefalt av MB å bruke avionisert vann(batterivann) Quote
Guest Espen Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Det er alt?? Noen andre har sagt at det skal være en avtappningsplugg på motorblokka også, men denne kan jeg ikke finne. Er jeg bare blitt lurt??? Quote
Guest ODDATLE Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Det står noe om en avtappingsplugg på motorblokkens høyre sidei Haynes-boken. Den kan også ha en avtappingskran. Quote
Guest 300TDT Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Det er alt?? Noen andre har sagt at det skal være en avtappningsplugg på motorblokka også' date=' men denne kan jeg ikke finne.[/quote']Det trenger du ikke, men du kan jo skylle gjennom noen ganger med rent vann, det bruker jeg ihvertfall. (Fyll opp, kjør motoren litt, tøm av/fyll opp u.s.w) Så fyller du på så mye (ren) frostvæske som det skal trenges ut fra kjølesystemets kapasitet, og topper opp med rent vann til slutt. Burde funke greit? Quote
FrodeS Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Det er alt?? Noen andre har sagt at det skal være en avtappningsplugg på motorblokka også' date=' men denne kan jeg ikke finne.[/quote']Det trenger du ikke, men du kan jo skylle gjennom noen ganger med rent vann, det bruker jeg ihvertfall. (Fyll opp, kjør motoren litt, tøm av/fyll opp u.s.w) Så fyller du på så mye (ren) frostvæske som det skal trenges ut fra kjølesystemets kapasitet, og topper opp med rent vann til slutt. Burde funke greit? Det er i hvertfall nøyaktig samme som jeg gjør. Husk å sette varmeapparatet på max varme (trenger ikke vifta på max), og kjør bilen til den har driftstemperatur og litt til. Jeg gjør dette et par-tre ganger med rent vann for å få ut all gammel kjølevæske. Tapper til slutt av, fyller halvfullt med kjølevæskekonsentrat (det står i boka hvor mye du trenger. ca. 10 liter på min) og fyller på resten med vann. Det varierer fra bil til bil hvor mye du får ut ved å bare tappe fra radiatoren. Quote
Guest Tom Bringsvor Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Om du ikke slipper inn luft for du problemer med å tapp ut vannet i blokka, på lik linje når du fyller på må luften slippe ut for at du skal få fylt på vann til toppen av blokka. Du har sikkert en temperaturbryter montert, skru ut den når du tapper og fyller, når du tapper renner vannet mye fortere ut og når du fyller får du fylt opp rimelig til topp. fyll på til det renner ut av hullet, monter bryter, start opp og dra på, lokk igjen panseret først. Hva menes der ute? Quote
Guest Espen Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Takker for svar. Dette høres rimelig greit ut, så dette skal nok gå bra. Det er som Yoneck sier at han trenger 10 liter. 10 liter til 250 og 300 med turbo og 9 liter til de uten. Quote
FrodeS Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Om du ikke slipper inn luft for du problemer med å tapp ut vannet i blokka' date=' på lik linje når du fyller på må luften slippe ut for at du skal få fylt på vann til toppen av blokka. Du har sikkert en temperaturbryter montert, skru ut den når du tapper og fyller, når du tapper renner vannet mye fortere ut og når du fyller får du fylt opp rimelig til topp. fyll på til det renner ut av hullet, monter bryter, start opp og dra på, lokk igjen panseret først. Hva menes der ute?[/quote'] Selv tar jeg av lokket på ekspansjonstanken og lar den renne av seg mens jeg gjør noe annet. Det virker som jeg får ut det meste, men når man først er i gang, skader det ikke å få skylt ut mest mulig. Quote
Guest 300TDT Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Glemte å skrive det, jeg tok av slangene i begge ender av radiatoren, så kan man spyle både hit og dit med hageslangen. Vil heller ikke være så tøff når det gjelder å kjøre motoren driftsvarm før du spyler gjennom med iskaldt vann fra slangen.... Tar du dette sommerstid kan du jo gjøre det over flere dager: Tømme/skylle med rent vann, kjør en dag, tømme/skylle når motor er blitt kald igjen, osv. Quote
FrodeS Posted March 17, 2005 Posted March 17, 2005 Glemte å skrive det' date=' jeg tok av slangene i begge ender av radiatoren, så kan man spyle både hit og dit med hageslangen. Vil heller ikke være så tøff når det gjelder å kjøre motoren driftsvarm før du spyler gjennom med iskaldt vann fra slangen....[/quote'] Det var i grunnen et godt poeng... Da jeg bytta på min gikk det en hel dag. Jeg hellte av på kald motor, fyllte med vann, kjørte en tur, tok ut pluggen og lot den stå et par timer mens jeg gjorde noe annet. Da slipper jeg kaldt vann i (helt) varm motor. Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Hvordan lufter man kjøleanlegget best mulig? Jeg har nettopp byttet vannpumpen og kjørte igjennom med rent vann med noe radiatorrens etterpå. Vannet som jeg fikk ut etter det var ganske brunt så jeg håper det er litt renere nedi der Men som sagt. Lufting. Er det noen skruer jeg skal åpne, eller er det bare å fylle til topps i ekspansjonstanken og klemme litt på slangene? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.