Guest 3,2 CDI AMG! Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Hei! Hvordan skal tilleggsvarmeren virke på disse motorene? Virker når jeg starter den manuelt, eller med tidsuret, så varmeren virker jo. Men jeg trodde den skulle starte opp automatisk for å hjelpe til med å få opp varmen på kjølevannet, når jeg starter opp kald bil om morran. Knappen inni askebegeret er slått på, så jeg skjønner ikke helt dette. Noen som vet?? Gjelder en 2001 E320T CDI! Mvh Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Sliter kanskje med det samme problemet som deg, jeg er faktisk usikker på om min i det hele tatt virker, har prøvd å starte op bilen for så å la den gå en liten stund for å få sjekka om det kommer eksos/ varme ut av "eksosrøret" foran høyre forhjul.Kan ikke lokalisere hverken noe varme eller eksos ut fra røret.Og bilen blir ikke noe spesielt fort varm, skal prøve å slå av varmeren(trykke på knappen slik at den lyser rødt), for så å la bilen stå å gå en stund, skal da se om jeg kan se/ kjenne noe forskjell da Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Hei! Når tilleggsvarmeren er slått av, så lyser knappen rødt. Jeg mente at denne skulle starte automatisk ved oppstart, når det var var under en 6-7 grader ute. Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Skal visst stemme det, etter hva jeg har lest Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Kanskje en føler eller no som ikke er helt med.VI får komme med tilbakemeldinger begge to, hvis vi finner ut no. Hater når ting ikke er i orden med bilen. Quote
Guest ToreK Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Hei! Når tilleggsvarmeren er slått av, så lyser knappen rødt. Jeg mente at denne skulle starte automatisk ved oppstart, når det var var under en 6-7 grader ute. Jørn! Stemmer, den skal starte automatisk når motor er under 70 grader og utetemp under sånn ca. 8 grader. Dritten med disse er at dersom du ikke har klokke på den, så har de tendens til å slutte å virke litt raskere. Med klokka/bryter'n skal du kjøre den minst 1 gang i måneden, også om sommer'n, da holder de visstnok lenger mellom hver overhaling. Kan jo være moden for overhaling også, min var det etter 4 år - 390' km. Søk på forumet - webasto - mener det var en som hadde hatt en rengjøringsjau som hjalp (kan ha vært på mercefreaken også). Quote
Guest alla-ra Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Står litt her ogsåhttp://mbsca.com/forum/viewtopic.php?t=16819 Quote
Guest alla-ra Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Har nå lest litt rundt om kring,og fått testa litt.Starta motoren, tok ut sikringen til webasto`n i ca 1.min,for så å sette den inn igjen, og vips så starta brenneren, men den gikk kun i ett par minutter, og så slo den seg av igjen.Har testa å starte og stoppe motoren flere ganger og hørte at brenneren gikk en stund etterpå.Lurer litt på om brenneren skal gå inntil motoren får ca 70 graders temperatur, det gjør ikke min.Det virker som om det er noe merkelig der ennå.Skal prøve å teste litt igjen når det blir ltt varmere i været igjen. det er 6 stive ute nå, og jeg har ikke helt lyst til å ligge i en kald garasje nå. Her er en veldig god link for feilsøking:http://www.techwebasto.com/thermosystems_automotive.htm Quote
Guest alla-ra Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Kunne ikke vente lenger, hoppa i varmedressen og tro til. Har nå finni ut at brenneren går i 120 sekunder, men det ble ikke noe varm eksos ved første forsøk, men etterhvert så kom den og ble litt varm, men atter en gang så stoppet den etter 120 sekunder, og da må jeg ta ut sikringen igjen. Leste litt om dette, og kom fram til dette: Error Lockout due to Low or High VoltageA low voltage level of 10.5 ± 0.3 V (measured at the wiring harness input) over a period of 20 seconds will cause an error lockout with a run-down of 120 seconds.A high voltage level of 15.5 ± 0.5 V (measured at the heater) over a period of more than 6 seconds will also cause an error lockout with a run-down of 120 seconds. Forstår ikke dette helt, men prøver.Dette er den eneste "lockouten" som har noe med ca 120 sekunder å gjøre, og dette står her:http://www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/63378A.pdf Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Flott at du undersøker dette! Har samme problem selv. Har hatt min webasto inne til service hos Aas Bilklima.Han klarte ikke å finne ut hvorfor tilleggsvarmeren ikke starter.Webasto`n virker helt flott med tidsuret.Kanskje dette er en funksjon som kan slås på og av igjennom assyst systemet i bilen? Han mente jeg skulle høre med BOS om dette.Jeg vet at fjernkontrollen som jeg har til min webasto,må programeres gjennom assysten i bilen for å virke.Skal ta en telefon til BOS å høre med dem.Mvh Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Har du prøvd å ta ut sikringen du da? slik som jeg gjorde!!, og evt. sjekka den siden som ligger på foregående svar(innlegg fra meg) Legg gjerne inn det svaret som du får!! Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Er litt opptatt om dagen,å her er det -10 kalde så det er ikke akkurat fristende å drive ute med bil nå. Skal dra ned på verkstedet til en kompis en kveld.Skal prøve de tingene du driver med da.Fin link du fant! Kommer med tilbakemelding når jeg har feilsøkt litt.Snakkes.Mvh Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Var en tur ute idag og å¨prøvde å feilsøke litt, sjekka nå doseringspumpa(dosing pump) som er festa foran høyre bakhjul og har et nummer som heter 19486B.Kobla av og på 12v og hørte det klikka i den, er dette riktig?Ut fra min forståelse så er dette en pumpe og ikke en ventil.Hvis dette er en pumpe s skal den vel surre å gå litt, altså noe den ikke gjorde. Er jeg på rett spor? Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hei! Pumpa du snakker om er den elektriske dieselpumpa,som gir diesel til webasto`n. Når den går,så skal den tikke. Ikke samme summing som det er på pumpene til bensinbiler. Når jeg starter min webasto,så begynner denne pumpa å tikke etter ca 10sek.Tikkingen øker i takt med hvor hardt webasto`n varmer. Så hvis du ikke hører no tikking,da har du nok et problem med denne elektriske pumpa. Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 ok, og pumpa di er lokalisert foran høyre bakhjul?Min tikker kun når jeg setter på strøm av og på av og på av og på Får håpe på at det er den lille pumpa der da!! Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Jepp,sitter ved høyre bakhjul. Quote
Guest alla-ra Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Hvis den pumpa skal surre å gå, så tror jeg at den er kaputt Sjekka litt på: http://www.kcl.no/ og prisen ligger på rundt 3000,- for den lille pumpa der, helt vanvittig spør du meg hvis dette er riktig daMå samtidig få takke deg for entusiasmen http://cgi.ebay.de/Dosierpumpe-Benzinpumpe-fuer-Webasto-Standheizung_W0QQitemZ4599470203QQcategoryZ61524QQrdZ1QQcmdZViewItem Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Tro du må bestille deler gjennom ett firma. Jeg hadde min webasto på service hos Thorleif Aas Bilklima, i Brobekkveien. Du får sikkert kjøpt det du trenger der.Ta en telefon dit å hør med dem. Men prisene på deler til Webasto er helt vanvittige.Servicen min kom på 7900kr. Tre og en halv time arbeid,ny tennersats,ny sirkulasjonspumpe og ny varmeveksler.Varmeveksleren måtte byttes,fordi flere skruer knakk under demontering. Mvh Jørn Quote
Guest alla-ra Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Har gudskjelov kontakter med firma sviger`s er butikksjef på Torshov bilrekvisita, og de kjøper veeeeldig mye fra Kolberg.Får håpe at jeg har feilsøkt riktig, så jeg ikke setter igang et alt for stort prosjekt Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Hei igjen! Skulle jo tro at det er pumpa,hvis den ikke går når du tjuvkobler den til 12v.Må kanskje koble av dieselslangen når du prøver.Kan hende den ikke vil gå hvis det blir for høyt trykk i systemet.Forsvinner jo ikke no diesel hvis ikke webasto`n brenner.Bare ett tips,men du har kanskje prøvd dette? Jørn! Quote
Guest alla-ra Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Hei igjen! Skulle jo tro at det er pumpa,hvis den ikke går når du tjuvkobler den til 12v.Må kanskje koble av dieselslangen når du prøver.Kan hende den ikke vil gå hvis det blir for høyt trykk i systemet.Forsvinner jo ikke no diesel hvis ikke webasto`n brenner.Bare ett tips,men du har kanskje prøvd dette? Jørn! Nei dette har jeg ikke prøvd eller tenkt på,må nok skaffe meg noen nye slangeklemmer først, så skal jeg nok få prøvd dette.Her er det bare eliminasjons metoden som gjelder Ha ett riktig godt nyttår Quote
Guest runet Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Jeg har en 200cdi V-klasse, og har nettopp fikset begge varmerne.1: Denne er en tilleggsvarmer som cdi trenger for å holde temperaturen oppe ved normal drift om vinteren. På min er den innkoblet inntil motoren når 70 grader hvis knappen er trykket inn i dashbordet. Den lyser da rødt når funksjonen er aktiv.Denne er det sjelden (eller sjeldnere) trøbbel med i forhold til 2.2: Dette er den de fleste kaller Webasto, og kan forprammeres som en motor/kupevarmer eller kan også kjøres under kjøring hvis det trengs enda mer varme. Så: Da har vi poenget (som regel standard på biler nye i Norge): Vi snakker om to ulike varmere som lever uavhengig av hverandre. Dvs to brennkammer, to dieselpumper, to flammevoktere osv. Nr 2 kan de fleste av dere tidsinstille og programmere.Nr2 har også en brennstoffpumpe som kalles pulspumpe. Lyden skal altså være en tikkelyd. Jo mer brennstoff som trengs, jo raskere tikker den.Dersom denne stopper, betyr det oftest to ting: Enten er sirkulasjonspumpa for kjølevannet til denne brenneren stoppa (virker ikke, og da bli vannet varmt akkurat ved brenneren og brenneren får besjked om å stoppe) eller så virker ikke flammevakata. Dvs at vakta ikke ser at flammen brenner (feks pga sot eller andre grunner) og gir beskjed til hjerna om at du må stoppe, for nå er det ikke flamme lenger. For meg kan det se ut som om det er sirkulasjonspumpa dere sliter med.Mitt råd: Ikke ta en dyr overhaling før dere har sjekket sirkulasjonen. Skriver dette med teskje (håper jeg), fordi det virker som få er klar over at det er to brennere. Quote
Guest alla-ra Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Jeg har en 200cdi V-klasse' date=' og har nettopp fikset begge varmerne.1: Denne er en tilleggsvarmer som cdi trenger for å holde temperaturen oppe ved normal drift om vinteren. På min er den innkoblet inntil motoren når 70 grader hvis knappen er trykket inn i dashbordet. Den lyser da rødt når funksjonen er aktiv.Denne er det sjelden (eller sjeldnere) trøbbel med i forhold til 2.2: Dette er den de fleste kaller Webasto, og kan forprammeres som en motor/kupevarmer eller kan også kjøres under kjøring hvis det trengs enda mer varme. Så: Da har vi poenget (som regel standard på biler nye i Norge): Vi snakker om to ulike varmere som lever uavhengig av hverandre. Dvs to brennkammer, to dieselpumper, to flammevoktere osv. Nr 2 kan de fleste av dere tidsinstille og programmere.Nr2 har også en brennstoffpumpe som kalles pulspumpe. Lyden skal altså være en tikkelyd. Jo mer brennstoff som trengs, jo raskere tikker den.Dersom denne stopper, betyr det oftest to ting: Enten er sirkulasjonspumpa for kjølevannet til denne brenneren stoppa (virker ikke, og da bli vannet varmt akkurat ved brenneren og brenneren får besjked om å stoppe) eller så virker ikke flammevakata. Dvs at vakta ikke ser at flammen brenner (feks pga sot eller andre grunner) og gir beskjed til hjerna om at du må stoppe, for nå er det ikke flamme lenger. For meg kan det se ut som om det er sirkulasjonspumpa dere sliter med.Mitt råd: Ikke ta en dyr overhaling før dere har sjekket sirkulasjonen. Skriver dette med teskje (håper jeg), fordi det virker som få er klar over at det er to brennere. [/quote'] Takker for utfyllende svarEr ikke klar over at det er to brennere på disse.Har sjekke sirkulasjonspumpa, og den surrer og går når jeg tjuvkobler den.Mye bedre med et meget utfyllende svar enn bare, ting som ikke er forståelig Quote
Guest Trond Roald Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 E-klassen har bare en brenner.det vito/v-klassen som kan leveres med to brennere.jeg har overhalt noen slike varmere,og de jeg har værtborte i er det enten glødeplugg,vifte eller styreenhet somhar vært defekt.alt dette kan man konstatere feil via enkortest. Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Hei! På min E-klasse er det ett Tidsur sammen med askebegeret.Her kan jeg starte webasto`n når jeg vil med en egen startknapp,eller med fjernkontrollen,eller programere inn tre forskjellige tider.Alt dette funker helt fint.Har akkurat hatt brenneren på service,så den er i topp stand.Det jeg ikke får til å virke er denne automatiske tillegsvarmer greia.Uansett hvor kaldt det er ute når jeg starter bilen min,så starter ikke denne brenneren automatisk.Men inne i askebegeret,over sigarett tenneren sitter knappen som er til å slå denne funksjonen av og på med.Dette er en egen knapp,som ikke har noe med det tidligere nevnte tidsuret å gjøre.Skal denne knappen lyse rødt når funksjonen er på,eller lyser den rødt når funksjonen er av? Jeg har blitt fortalt att den lyser rødt hvis den er slått av.Noen som vet dette sikkert? Og bare for å ha nevnt det så har jeg bare en brenner,men den skal utfylle begge disse funksjonene. Mvh Jørn! Quote
Recommended Posts