Jump to content

"sjokk"luft i et dekk?

FrodeS

Recommended Posts

Jeg skulle ha fylt luft i et dekk som har stått flatt noen år. 8-10 år antakelig. Dekket har sluppet felgen, og det fungerer ikke å fylle luft i det.

Jeg har sett på tv at man "sjokker" dekk ved å ha i litt lightergass eller liknende og tenne på, for så å fylle luft med en gang.

Det SER enkelt ut, men er det like enkelt?

Dekket er til en bitteliten henger som nok kommer til å fungere som mobil søppeldunk.

Vi har gjort det på dekk til store amerikanere , sprayet  inni og litt rundt kanten med bremserens , tenne en fyrstikk og sleppe ned mot felgen bang! Og dekket er blåst ut , så er det bare og fylle videre til korrekt trykk , om det er en forsvarlig og riktig måte og gjør det på vil jeg ikke si  :)

Prøvde med litt startgass og kastet på en fyrstikk. Det tok en 3-4 forsøk, og så kom det et lite "fopp", og dekket satt der det skulle. Dessverre ble det ikke tett nok til at jeg fikk fylt det opp med den bittelille kompressoren jeg har.

Jekkestropp hørtes ikke så dumt ut. Jeg får se om jeg får trykk i det, og om det holder. Kanskje det burde smøres på noe guff?

Dekkomleggingsmaskiner har som oftest noen slags dyser nede ved de "klørne" som holder fast felgen som kan "skyte" inn luft i dekket fra tanken på maskinen med mye større kraft enn den vanlige slangen for å få det til å sitte dersom det er vrient å få til på vanlig måte.. :)