Jump to content

Garasjegulv, epoxy eller fliser?

viper

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av ny bolig hvor det fulgte med en snasen dobbel garasje på 46m2. På gulv er det bare råbetong, og dette må rettes opp i. Jeg kontaktet epoxygrossisten.no og dem kunne tilby denne pakken:

Til 46 m2 trenger du, lys grå(Stirling) epoxy:

1 ltr Betongrens/vask (konsentrat)

2 x 5 kg Resuseal WB, Lys grå (Stirling), dekker ca 6-8 m2 pr kg, Primer.

3 x 5 kg Resucoat HB, Lys grå (Stirling), dekker ca 4 m2 pr kg, Toppstrøket.

Dette koster ca kr 5.000,-  Frakt til Nor Lines Terminal i Kristiansand ca kr 650,-

Går man for fliser, aner jeg ikke helt hva man bør ha. Disse må jo tåle en trøkk og ikke ta skade av jekken samt bukker osv. Holder det med frostfrie utefliser? Da er man på rundt 100m2 for den rimelige sorten + fugemassem, primer osv. Altså det skiller ikke så mye i pris, kanskje litt dyrere med fliser. Har folk erfaring med enten eller her?

:D

Epoxy er vel og bra, men det må være helt totalt fettfritt og støvfritt før det blir lakt. En annen ting er

at du bør legge ut noe i hjulspora vinterstid for å slippe riper med piggdekka. Det bør man kanskje gjøre

på flis også da, men dem tåler jo bittelitt mer. La selv fliser i min garasje nå, å må si det var utrolig dæilig.

Jeg tok ut en motor av en bil - en masse klin med olje og søl på flisene. Bare å vaske av med Zalo, så var

det nesten som nytt igjen. Fugene ble litt mørlere da, men pytt pytt, garasje jo. Er du litt lurere enn meg,

så tar du sorte fuger, så er det problemet løst. Om du skal ha flis, så annbefaler jeg deg frostsikre fliser

som har mønsteret tvers igjennom. Så om du er så uheldig å mister en skiftenøkkel i gulvet, så vil du ikke

få noe betydlig merker da fargen er tvers gjennom flisa. Epoxy er lettere å svable av enn flis ;-)

Når man har gjort gulvet grundig rent så  påfør gulvet " sealer "  ( en slags grunning ) La det tørke så legger man epoxyen  på bruk gjerne en gummisparkel å stryke epoxyen ut med. Det går med noe mer epoxy på den måten , men da holder lenger også. Så strø på sand.

Tips lag deg " piggsko " En planke bit like lang som skoene dine , så tar du å spikrer gjennom planke med spiker. Og så fester du det med en reim rundt skoene dine ,da kan du vandre hele golvet med en bøtte sand og strø det akurat der du vil rundt uten at det synes der du har gått. Lykke til  :)

Personlig ville jeg hatt fliser. Syns epoxyen slipper mange steder, og det er som skrevet over her oftest pga fukt, men det vil kunne skje uansett. I min egen garasje gikk jeg for vanlig gulvmaling, som kostet meg 500,- for 6liter, nok til 30kvm ett strøk, jeg gadd ikke koste på mye kroner på et gulv som fort blir stygt, da jeg driver med en del lakkering der ute... Men igjen, hadde jeg hatt en garasje jeg ikke drev med slikt i hadde jeg definitivt valgt fliser... 60x60cm helst... Lagt i diagonal...

Garasjegulvet hos foreldrene mine er ikke veldig bra. Det er betong, men øverste laget har begynt å slippe flere steder ned på den grovere betongen under. Fukt fra undersiden er ikke noe problem, da garasjen er over et kjellerrom. Hva kan man bruke for å fikse overflaten her, og er det brukbart å legge epoxy på dette igjen etterpå for å få en litt bedre finish? Avrenning fra bilen vinterstid gjør at det blir veldig fuktig inni der, så noe som ikke suger fuktighet hadde vært en stor fordel.

Epoxyen slipper hvis betongen trekker fuktighet fra bakken.

All maling eller epoxy slipper dersom ikke gulvet blir slipt først. Dette fordi fettstoffene i betongen kommer opp til overflaten under støping, det må slipes bort. Ellers er det viktig å få det støvfritt, ha på grunning (sealer)

Ønsker du kontakt med en som legger epoxy daglig, send meg en PM så skal du få nummeret hans.