Guest Eivind Soltvedt Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Skal igang med bytting av bremserør på bilen min.Skal bytte rørene som går til bakhjulene. Siden bilen har ASR er det 4 krets bremsesystem på den. Det jeg har funnet ut er at lekkasjen er over traversen på venstre side.Rørene går samlet på venstre side og har skjøt der torpedoveggen begynner, men ellers ingen før det går over i slangen ut til kalipperen. Det jeg ser for meg at blir køddete er å få tredd rørene over/inni/rundtomkring ved traversen. Noen som har noen tips for enklere montering? Er j****g trangt der og rørene er jo feste på oversiden av traversen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tom Bringsvor Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Dette virker som en k... jobb.Kjøpe ferdig kappede rør som er flenset og påsatt mutter er vel grei skuring å få tak i.Om ikke må du ha/låne flenseverktøy.jeg vet ikke om bremserør er glødde, lettere å bøye, viktig å bøye på riktig måte kanskje med bøyeværktøy slik at man får en god bøyediameter, kan vel være lett å få knekk på røret uten verktøy, i kampens hete, kan få en begrensning i innvendig diameter som kan påvirke mengde bremsevæske som passerer. Jeg stiller ikke spørsmålstegn til din kompetanse eller erfaring. Dette har også med sikkerhet og tetthet å gjøre. Gjorde dette på en gammal Opel Rakett for 100 år siden, med flenseværktøy.Sammenføyningene er sikker rustet fast noe j.....Rør i messing, trolig stål mutter og derav galvanisk korrosjon.Meget viktig å ikke få noe dritt inn i de nye røra mens man jobber med åpne ender. Tror det er endel ting å tenke på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2mas Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Bytta bremserør på min 123 bil for ett år siden. Kjøpte ferdig-sett på Biltema og det var rene "plug&play" jobben. Tok bare å stakk røra innimellom der de skulle bakfra og frem. Bøyde de til for hånd og skrudde til fremme ved bremsekraftforsterkeren. Eneste jeg ikke kjøpte på Biltema var bremseslanger. Disse kjøpte jeg orginalt fra AutoTrio. Bremsene funker fin-fint enda. Skulle tro at rørene går nogenlunde likt på 123 & 124 bilene. Bare for å ha sagt det; 123 bilen er en lavbudsjettbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Har kjøpt kobberrør på bilextra. 5 meters lengde + flensesett og nipler. Skulle gjerne ha satt det bort, men det koster j*vlig mye mer enn det jeg har råd til akkurat nå.Mekke bil er ikke hokus pokus så lenge man bruker sunt bondevett! (ikke noe problem her jeg bor med andre ord! ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2mas Posted March 19, 2005 Share Posted March 19, 2005 Eivind, det virker som du har litt mindre enn 10 tommeltotter så dette klarer du selv. Kan godt hjelpe deg med problemet da jeg stadig kjører i dine trakter. Har bare 4 tommeltotter jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 19, 2005 Share Posted March 19, 2005 Bare å svinge innom TI Automotive idag om du er i området! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted March 19, 2005 Share Posted March 19, 2005 Da var den jobben gjort! Trenger ikke tenke på det igjen på noen år! Gikk lettere enn jeg hadde fryktet, eneste var at jeg måtte skjære av røret/slangen til kalipperene i skjøten for å få det fra hverandre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2mas Posted March 20, 2005 Share Posted March 20, 2005 Visste at du ville fikse denne jobben selv Kjører dessverre ikke Kongsvinger i helgene, men det spilte jo ingen trille anyway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts