Jump to content

Åssen olje er det best og bruke på 85 230E (W124)


Kent Rene W Johansen

Recommended Posts

Åssen olje er det best og bruke på 85 230E (W124).

 

Dette er min andre W124 230E og har alltid brukt 10/40 mineral olje fra blitema og det har fungert greit . Men lurer på og gå over til Mobil 1 5W-50 Rally Formula full syntetisk . P.G.A . Arvolig ventil tikk . Min onkel hadde samme problem på en 88 wv transporter og tikkingen forsvant fullstendig .

 

Så spørsmålet er er det bra og gå over til til fullsyntetisk på 1985 230E som har gått 290.000

 

Håper dere kan hjelpe

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette er en 85 modell med ventil tikk. Kan det vere du treng en ny kam på bilen din, eller om du er heldig er det berre justering av ventiler. Om det er kammen som er defekt har vel ikke Biltema oljen fungert greit nok......Annbefaler Castrol gtx olje, då holder oljen seg der den skal vere, og du får en rein og fin motor innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Vel syntetisk er flott det men husk -

 

Om du og forrige eier har kjørt på vanlige mineraloljer og helt på det som var tilgjengelig,-

så må du være obs på at det å gå rett over på synt. olje kan medføre problemer

du ikke har så lyst på. Alle urenheter som koks og stivnet gammel olje begynner

nå å løse seg opp i motoren og sirkulere rundt forbi. Synt. olje har bl.a. den fabelaktige

evnen til å " vaske" motoren innvendig. Og du kan som en følge av dette få noe oljelekkasje

fra div. simmeringer/ tetninger. Dette vil gjerne gi seg etter en tid men du må ta ett par

raske oljeskift for å unngå at all møkka tetter oljekanalene i motoren.

Ventilene dine kan fort klakke mere enn noensinne om kanalene til løfterne går tette.

Skal egentlig ha en spesial / overgangsolje når en går fra mineral til synt.

Men ikke kjør så langt før du skifter første gangen i alle fall. Lykke til !

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Måtte prøve noe annet når biltema ikke strakk till . Men det er vell litt sånn att du får hva du betaler for.

 

 

 

Nå skal ikke jeg sitte og skryte opp Biltema sine oljer, men hvorfor prøvde du ikke Biltema sin fullsyntetiske olje?

Det blir jo litt teit å gå fra Biltema mineral til Castrol fullsynt, og hevde at Biltema ikke strakk til.

 

Bare lurer  :dontknow:

 

 

La også merke til den, Biltema lager ikke oljen sin selv nemlig, dem kjøper type Mobil1, Shell, Castrol osv osv og slenger på Biltema på det.  Så for alt du vet er Biltema oljen bedre enn Castrol oljen du har brukt  :-)

Link to comment
Share on other sites

Biltema hel synt olje er full av møkk. Har testa med den oljen da jeg ikke hadde Mobil1 5-50 for hånda. Ble merkbart finere gange på motoren når jeg gikk tilbake mobil1. Bilen brukte også mer olje og fikk en annen lukt av eksosen med biltema ombord.

Sjekk partikkel tellinga:

 

part-total.jpg

 

Og for spesielt intresserte:

element-total.jpg

Legg også merke til at Castrol oljen har gått 4500km før den blir målt.

Link to comment
Share on other sites

Den linken kunne eg like.

Printet den rett ut for overlevering til traktorpuller og dragrace kompiser.

Forøvrig så tror eg personlig du e inne på noe der ang, traktorer

og felleskjøpet .

Link to comment
Share on other sites

Traktormotorer går, i likhet med båtmotorer ofte over lang tid på konstant turtall og full belastning, og dette er definitivt best for motoren, men stiller også store krav til blant annet smøremidler. :)

 

Uansett hva man gjør har jeg tro på helsyntetisk olje og å ikke kjøre for lenge mellom skiftene, så tror jeg det spiller mindre rolle hvilken olje man bruker. Prøv å sette en mineralolje ut i -20 og helle av den etterpå, når man har det seige slammet der i bunnpannen en kald vinterdag får ikke motoren mye smøring i starten. Ubrukelig i norsk klima, er min konklusjon. Alle mine biler uansett alder har alltid fått helsyntetisk, og det har fungert utmerket. :)

Link to comment
Share on other sites

Biltema hel synt olje er full av møkk.

 

Den påstanden får stå for din regning....

 

 

BILDE 1 (slettet for å spare plass)

 

Og for spesielt intresserte:

BILDE 2 (slettet for å spare plass)

 

Legg også merke til at Castrol oljen har gått 4500km før den blir målt.

 

Nå er ikke jeg hverken petroleumsingeniør, eller kjemiker så jeg kan ikke uttale meg noe spesiellt om de to skjemaene dine, men om høyest mulig (eller lavest mulig) tall er bra så vil jeg tross alt si at "Biltema" ikke er så verst.

 

På det første skjemaet ditt ligger jo Castrol olja med 359675 ppm mot Biltemas 245577.....????

 

Jeg vil gå så langt som å si at det er flisespikkeri, for ikke å si direkte tøv, å hevde at Biltema sine oljer er fulle av møkk på bakgrunn av dette ....

Tror mange skjønner at Biltema ikke produserer så mye som en ml olje selv, men går ut i markedet for å "hente inn" olje fra de store produsentene, etter gitte spesifikasjoner.

Og så vidt jeg vet er det ikke samme leverandør hele tiden...det styres nok av pris, etterspørsel osv.

 

Det er kanskje Castrol selv som har foretatt denne "sammenligningen"??? :dontknow:

 

 

At biltema oljen er full av møkk er satt veldig på spissen. Ser kanskje i ettertid at dette var å rakke ned på påstanden om å prøve helsynt Biltema i stede for å gå rett på mobil1. Helsyntetisk vil uansett være mineral oljen overlegen samme hva slags fabrikat det kommer fra, så sant de holder på additivene.

 

Poenge med skjemaet var å bevise at en fint kan kjøre nesten et halvt oljeskift (5000km) på kvalitetsolje å fortsatt ha lave konsentrasjoner av partikler i forhold til ny biltema olje. Tallene taler i allefall for seg selv. Er mye løse rykter om biltema oljen og dets opphav. Jeg synes derfor det er fint å i allefall ha et papir på at oljen så man ser hva den faktisk inneholder om ikke annet.

Testen er utført av en privat person i Norge. Skal se om jeg finner linken til tråden den egentlig stammer fra :D

 

Sjekk også viskositeten til Biltema oljen kontra Castrol og Amisol ved 40C, biltema oljen er litt tykkere. Forskjellen er sannsynligvis enda større i -20C.

 

De forskjellige typene additiver skiller også oljene fra hverandre, sjekk for eksempel Molybden, fosfor og Magnesium. Biltema oljen bruker mye av de "billige" additivene der de store merkene bruker "dyre" additiver. Molybden utfyller for eksempel flere funksjoner i oljen og der putter biltema på sink å fosfor for å veie opp, alle disse er antislitasje additiver.

 

@tommern57: Linken din var god lesning. Utrolig stor forskjell fra merke til merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...