Harald Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Her kommer tråden om min 200D 1967. Denne bilen har jeg hatt i 25 år. Bilen ble registrert 25.4.1967 med registreringsnummer A-5081. De to første årene gikk den som drosje i Oslo. I 1969 ble motor og girkasse byttet i Tyskland og bilen gikk etter dette som reservedrosje med registreringsnummer A-25530. 27.5.1970 skiftet den eier og fikk registreringsnummer A-5937. Neste eier bodde på Nordstrand og kjøpte den for 21 000 kr den 29.9.1971 og da fikk den registreringsnummer DA 28509. Min onkel kjøpte den for 18 000 kr den 21.11.1972 og brukte den til 10.3.1985. Da ble den avskiltet. I 1985 var jeg på besøk hos min onkel som bor ved Hønefoss og han spurte om jeg ville kjøpe bilen. Min far og jeg tok fly til Fornebu sommeren 1986 og jeg kjøpte bilen for 3000 kr. Jeg var da 17 år og ”øvelseskjørte” fra Drammen til Stavanger. Jeg husker vi etterfylte olje oftere enn vi fylte diesel. Høsten ble brukt til å sette bilen i stand med god hjelp av min far. Forskjermene var rustet og nye stålskjermer kostet da over 3000 kr pr. stk. Jeg kjøpte glassfiberskjermer til 500 kr pr. stk. Bilen var opprinnelig hvitgrå DB 158, men var malt med kost med hvit bengalakk. Jeg ville ha den svart og det ble den. Vi skiftet også noen deler i hjulopphenget foran. Januar 1987 ble bilen registrert. Det første året kjørte jeg ca. 25 000 km. Oljeforbruket var enormt, så i 1988 ble motoren åpnet. Den var tidligere boret til en ukurant sylinderdiameter. Jeg fikk tak i nye stempelfjærer og oljeforbruket ble akseptabelt. Høsten 1989 begynte jeg på skole i Sverige. Det ble mange turer frem og tilbake mellom Stavanger og Göteborg i et par år. Sommeren 1990 ble bilen kollisjonsskadet og kondemnert. Det var ikke min feil, så jeg fikk utbetalt verdien av bilen. Jeg hadde i mellomtiden fått tak i en delebil med gode stålskjermer og fin fremre støtfanger. Dette ble montert og fremre del av bilen lakkert på ny. I 1995 var oljeforbruket igjen formidabelt. Jeg fikk tak i en delebil med overhalt motor. Denne motoren ble satt i og fungerte bra frem til april 2000. Da havarerte motoren ved at mutteren på dieselpumpedrevet løsnet og stoppskiven falt ned i registerkjedet. Da måtte motoren opp igjen og foruten det som var blitt ødelagt, skiftet jeg også stempelfjærer. Siden dette har motoren fungert bra og står ennå i bilen. I 1997 var bilen 30 år og da byttet jeg registreringsnummer fra DA 28509 til A-5081 som var det første nummeret den hadde. Opp i gjennom årene har jeg flere ganger sveist, sparklet og delvis lakkert bilen. Jeg samlet også deler for en fremtidig restaurering. I 2003 hadde jeg tenkt å fjerne litt rust igjen, men denne gangen gjorde jeg det grundig og holdt på i over ett år. Jeg byttet 2 dører, panser og bagasjeromslokk. Lakken ble slipt ned og lakkert med filler-grunning og deretter slipt igjen. Jeg lakkerte den selv i garasjen og resultatet ble ok. I desember 2004 var bilen på veien igjen. Dette er bare i store trekk hva som er gjort med bilen. Jeg har nok skrudd på det meste. Det eneste jeg ikke har rørt foruten oljeskift, er automatkassen og bakakslingen. Jeg har gjort noen oppdateringer som 14” hjul og jeg har skiftet til W115 forseter med W123 hodestøtter. Det er også montert bilbelter på alle plasser. Ellers er bilen i original stand. Jeg har prøvd å finne ut hvor langt den har kjørt. Hvor mye den er kjørt som drosje fra 1967 til 1969 vet jeg ikke. Men utifra gamle km-bøker har den kjørt 225 000 km fra 1969 til 1985. Jeg har kjørt den 200 000 km. Nå brukes den bare om vinteren og kjøres 3000-4000 km i året. Jeg har planer om å bytte taktrekk og pakninger til front- og bakrute, men vet ikke når det blir. Jeg har også fått tak i en Becker radio som skal overta etter Blaupunkten som står i nå. Utstyrsliste: 115 – MB-Tex 401 – Enkeltseter 421 – Automatgir, rattgir 482 – Hardere fjærer og støtdempere 524 – Lakk-konservering 602 – Feste for tollskilt 667 – Verpackungsart VE II 673 – Batteri med større kapasitet Her har jeg funnet noen bilder med varierende kvalitet. Det første er fra 1987. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Denne skal jeg følge på! Rå stilig med bilder fra hele bilens historie gjennom godt og vondt. Ser kjempe fin ut. Har du noen bilder fra innsiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TommyGun kal.45 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Fantastisk historikk og en utrolig flott bil. Flere bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Skjønner ikke at denne fikk A-5081 i Oslo i 67? Oslo hadde jo sekssifra allerede i 64 eller 65? Eller var den evt regga i Akershus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Bilen står for tiden til lagring på en låve slik den gjør hver sommer. Jeg skal ta flere bilder senere i høst. Før 1.4.1971 da de gamle skiltene var i bruk, ble registreringsnumrene brukt om igjen. Hvis en bil ble vraket, fikk en annen bil dette nummeret. De forskjellige kjøretøyene var også tildelt egne serier. For eksempel var A-5000 til A-5799 forbeholdt drosjer i Oslo. Derfor har min bil dette nummeret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ok da skjønner jeg. Det visste jeg ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Artig lesning og bilder Harald - det er noe spesielt med ens første bil Jeg tror ikke det er mange andre som henter ut en 67-modell fra sommerlagring for å bruke om vinteren.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Endelig flere med gode gamle benzer Så fin ut denne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Artig lesning og bilder Harald - det er noe spesielt med ens første bil Jeg tror ikke det er mange andre som henter ut en 67-modell fra sommerlagring for å bruke om vinteren.... Harald er ikkje heilt som de andre guttane i gata. Av og til er det så fint vær på sommeren at han tar bilen til jobb..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted January 16, 2012 Author Share Posted January 16, 2012 Gamle dieselen blir mye brukt nå om vinteren. På søndag var det dagstur til fjells med familien. 260 km tur-retur hvor halvparten på svingete og isete veier. Men det er ingen sak å kjøre på tur med god bil. Bildet er tatt på parkeringsplassen ved skisenteret. Vi hadde nok den eneste bilen som var eldre enn ti år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Finnes ikke noe mer malplassert på parkeringsplassen på dagens skisenter Cool Må være en vekker for plastgenerasjonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Og den eneste som ikke er stasjonsvogn.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 En riktig MB Entusiast med andre ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedeskongen-(Geir) Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 fin bil.. mvh Geir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Og den eneste som ikke er stasjonsvogn.... Hvem trenger stasjonsvogn? Det er plass til minst fire par ski i bagasjerommet. Når jeg er ute og kjører gammelbil, kommer jeg ofte i snakk med folk. Et vanlig spørsmål på denne tiden av året er om det er varmeapparat i bilen . Jeg svarer da at sjåfør og passasjer har hvert sitt varmeapparat og det er varmekanaler til passasjerene i baksetet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Honoré Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Og den eneste som ikke er stasjonsvogn.... Hvem trenger stasjonsvogn? Det er plass til minst fire par ski i bagasjerommet. Når jeg er ute og kjører gammelbil, kommer jeg ofte i snakk med folk. Et vanlig spørsmål på denne tiden av året er om det er varmeapparat i bilen . Jeg svarer da at sjåfør og passasjer har hvert sitt varmeapparat og det er varmekanaler til passasjerene i baksetet. nååååååå jeg vet ikke jeg. Jeg reiser nå land og strand for å hjelpe folk som ikke har stasjonsvogn/plass i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Harald har rett. Tror denne har større bagasjerom enn en Mondeo. En av mine onkler hadde samme, men mener den het 190D. Min far kjørte VW Variant 1971. Merca var diiiger baki der i forhold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Løveng Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Vakker bil! Og bildet der den sto på skisenteret der var bare sjarm! Hærlig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted April 14, 2012 Author Share Posted April 14, 2012 Da jeg skulle skifte til sommerdekk her en dag, oppdaget jeg at det hang oljedråper under bakakslingen. Tenkte at nå har gummibelgen midt på bakakslingen begynt å lekke. Denne har aldri blitt skiftet. Da jeg skulle rengjøre for å lokalisere lekkasjen, var den ene slangeklemmen ødelagt. Her er feilen tenkte jeg og satte på en ny slangeklemme. Men neste dag var det nye oljedråper igjen. Nå løsnet jeg hele gummibelgen og rengjorde flatene som tetter mot bakakslingen. Her var det rust som satt fast i gummibelgen. Nå er gummibelgen på plass igjen og jeg har fyllt på ny olje. Så får vi se om det holder tett nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 kjekt å sjå på slike gode biler med så gode solide bakakslinger. MED smørenippler. skulle aldri slutta med det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Da ser det ut som bakakslingen er tett igjen. Monterte fjærer, eksosanlegg osv. denne uken. Eksosanlegget trenger vel en forklaring. Det er mye lyd i gamle dieselbiler. Det skulle høres at du kjørte diesel før i tiden. Jeg har brukt mye isolasjon i kupéen. Men det er også mye eksoslyd, spesielt når motoren arbeider tungt. Jeg eksperimenterte med dette for noen år siden og fant ut at ved å montere en ekstra lydpotte, ble det mye mindre støy. Dermed laget jeg eksosanlegget som vist på bildene: Ellers er bilen polert etter vinterens saltsøl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Onklig gobil dette Harald Fått av oblatene du også ser jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted May 12, 2012 Share Posted May 12, 2012 Jeg ser at 211 var veldig sent ute med et stort og et lite batteri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Onklig gobil dette Harald Fått av oblatene du også ser jeg Oblatene var av 1.mai Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Jeg ser at 211 var veldig sent ute med et stort og et lite batteri Det lille batteriet tilhører 220S, sommerbilen. Dermed blir batteriet brukt om vinteren, samtidig som dieselen får nok gløde- og startstrøm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.