Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har hatt problemer en god stund med at min E220 (M111 motor) har hatt ujevn gange på tomgang både med bilen i fri og med bilen i gir. Det har blandt annet gitt seg utslag i at turtallet har gått ukontrollert opp og ned noe som er forferdelig upraktisk for eksempel når man skal parkere. Jeg har vært nær ved å rygge rett inn i husveggen utenfor kontoret et par ganger på grunn av at motoren plutselig har fått det for seg at den på eget initiativ vil øke turtallet med adskillig hundre omdreininger mens jeg forventer å sige rolig den siste meteren før parkeringsbremsen aktiveres.

I andre enden av skalaen har bilen noen ganger ikke vært særlig villig til å sette seg i bevegelse igjen etter å ha fått grønt lys i et kryss. Gasspedalen trykkes passelig inn, men det føles som om motoren vil kveles snarere enn å glede seg over økt tilførsel av hydrokarboner.

Jeg har levd med disse symptomene lenge nok og bestemte meg for å overlate bilen til noen med større kompetanse enn meg selv. En rask sjekk resulterte i diagnosen defekt kanisterventil. Jeg får kun et eneste treff på forumet når jeg søker etter på dette ordet så det er tydeligvis ikke noe mange her inne snakker om. Mulig noen av dere VET noe om denne, og det er derfor jeg poster dette innlegget; kanskje noen kan øse av sin visdom til oss som er hungrige etter å lære mer. Et søk på Google gjør meg forresten ikke veldig mye klokere.

Ventilen er nå skiftet og bilen min er helt frisk igjen. Den nøler ikke i det hele tatt ved igangsetting og jeg kan rygge trygt igjen uten å risikere å korte inn lengden på bilen. Dette kombinert med jevn og fin gange på tomgang gjør at jeg føler meg veldig godt fornøyd med verkstedsbesøket. Jeg fikk fortalt at dette er en del som er skiftet på svært mange 124-biler, men om det gjelder bare M111 eller om det gjelder de andre motorene også ble det ikke sagt noe om.

Posted

Si fra hvis du ikke forstod det så skal jeg skrive på norsk.

Klipp og lim inn:

m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=t8WmeYQYWYM