Jump to content

Spørsmål om utstyrskoder.

Recommended Posts

Guest Morgan
Posted

Hei,

Er det noen som kan hjelpe meg med en forklaring på noen utstyrskoder,hva slags utstyr er det?

På datakortet på bilen står det 956 Equipment package sport og 655 Sport chassis with l.a whls,5-hole. Bilen er en C-klasse 1994 modell.

Mvh.

Morgan

Guest Morgan
Posted

Ok,men tenker da mest på kode 956,var hos autostern,men de kunne ikke si meg noe mere. Har forøvrig sett den lista på forumet her,men det står jo ikke alltid hva kodene ibefatter annet enn at det er en sportspakke.

mvh.

Morgan

Guest Jørn-Flemming
Posted
Hor finner man disse utstyrskodene?
Som nevnt lenger opp i strengen her har noen lagt dem ut i sin fulle lengde i en tidligere streng her i forumet. Den finner du via et søk. Ellers ligger de ute flere steder på nettet, mer eller mindre fullstendige. F.eks. her http://www.slack.net/~thundt/mercedes/ Se under FAQ.
Guest Jørn-Flemming
Posted
Ok' date='men tenker da mest på kode 956,var hos autostern,men de kunne ikke si meg noe mere. Har forøvrig sett den lista på forumet her,men det står jo ikke alltid hva kodene ibefatter annet enn at det er en sportspakke.mvh.Morgan[/quote']Stemmer at det er sportpakke på W202. Det betyr at 956 er en kode som tar opp i seg flere andre koder, f.eks. andre fjærer, andre seter, ratt, stoff etc. MB har mange slike koder. Problemet med disse samlekodene er dels også at innholdet i dem kan endres over tid. F.eks. kode 829 "Zusatzteile Norwegen-Fahrzeuge". Den vil jeg tro også i dag innebærer forsterket batterikapasitet, men hva den ellers inneholder vet jeg ikke. Før 1994 kan den f.eks. også ha inkludert 630 "Warndreieck" og 341 "Zusätzliche Blinkleuchten" altså sideblinklys. Det er vel ev bare importøren eller fabrikken som kan "knekke" hvilke andre koder "kode 956" tar opp i seg er jeg redd.
Guest Espen
Posted
kode 829 "Zusatzteile Norwegen-Fahrzeuge". Den vil jeg tro også i dag innebærer forsterket batterikapasitet' date=' men hva den ellers inneholder vet jeg ikke.[/quote']

Jeg tror denne koden i tillegg til batteriet inneholder setevarmere og lyktepussere / vaskere.

Guest Geggi
Posted

Men det er jo egne koder for setevarme (873) og rengj.anlegg for lykter (600) bl.a.

Eller er det en egen kode som inkl. alle disse tingene som er standard på norske biler?

Standardutstyr på norske S211 kontra tyske er forresten:

- Metallic lakk

- Regnsensor (Avantgarde)

- Automatkasse

- Rengj. anlegg for frontlykter

- Bi-xenon

- CD-skifter

- Oppvarmede seter

- Oppvarmet vindusspyleranlegg

+ at en kan få askebeger istedet for oppbevaringsrom, reservehjul istedet for TIREFIT dekktetning og elektrisk luftpumpe, komfortfjæring for Avantgarde (ikke i forbindelse med Airmatic eller sportsunderstell).

Jeg sitter her og skriver av prislisten til BOS, men jeg trodde det også var forsterket dynamo på "norske" biler...Står ikke noe om det....

Input anyone?

Angående listen over så er det jo noen fordeler med "norsk" MB da :wink:

Posted
Men det er jo egne koder for setevarme (873) og rengj.anlegg for lykter (600) bl.a.

Eller er det en egen kode som inkl. alle disse tingene som er standard på norske biler?

Standardutstyr på norske S211 kontra tyske er forresten:

- Metallic lakk

- Regnsensor (Avantgarde)

- Automatkasse

- Rengj. anlegg for frontlykter

- Bi-xenon

- CD-skifter

- Oppvarmede seter

- Oppvarmet vindusspyleranlegg

+ at en kan få askebeger istedet for oppbevaringsrom' date=' reservehjul istedet for TIREFIT dekktetning og elektrisk luftpumpe, komfortfjæring for Avantgarde (ikke i forbindelse med Airmatic eller sportsunderstell).

Jeg sitter her og skriver av prislisten til BOS, men jeg trodde det også var forsterket dynamo på "norske" biler...Står ikke noe om det....

Input anyone?

Angående listen over så er det jo noen fordeler med "norsk" MB da :wink:[/quote']

Standardutstyret på norske 211 er etter min oppfatning et grep BoS har foretatt for å forsøke å begrense antallet "usalgbare" biler med tiden - ekstrautstyr såsom f.eks. xenon blir mer og mer viktig for folk, og biler uten dette (og annet utstyr) vil nok bli betraktelig verre å selge med tiden. Utstyret som var spesifikt for Norge tidligere var jo utstyr som var enten lov- eller sikkerhetsmessig later det til...

Guest 500SL
Posted
Som nevnt lenger opp i strengen her har noen lagt dem ut i sin fulle lengde i en tidligere streng her i forumet. Den finner du via et søk. Ellers ligger de ute flere steder på nettet' date=' mer eller mindre fullstendige. F.eks. her http://www.slack.net/~thundt/mercedes/ Se under FAQ.[/quote']

Det jeg mener er, hvor finner jeg kodene i/på bilen min? I vognkortet, på en plakett i bilen eller ....?

Guest Espen
Posted
Som nevnt lenger opp i strengen her har noen lagt dem ut i sin fulle lengde i en tidligere streng her i forumet. Den finner du via et søk. Ellers ligger de ute flere steder på nettet' date=' mer eller mindre fullstendige. F.eks. her http://www.slack.net/~thundt/mercedes/ Se under FAQ.[/quote']

Det jeg mener er, hvor finner jeg kodene i/på bilen min? I vognkortet, på en plakett i bilen eller ....?

Du skal vel finne de fleste kodene på identifikasjonsplaten på tverrbjelken i motorrommet...

Guest Geggi
Posted

Kodene har stått bakerst i serviceheftet på mine MB'er.

Guest Jørn-Flemming
Posted
Det jeg mener er' date=' hvor finner jeg kodene i/på bilen min? I vognkortet, på en plakett i bilen eller ....?[/quote']Kjenner ikke helt til det på din type, men på W126 er det en egen plate på traversen over radiatoren hvor (i hvert fall noen) koder er preget inn, bl.a. fargen. Men hvis du legger chassinummeret ditt inn på "russerklubbsiden":http://www.mbclub.ru/mb/vin/index.html?lng=eng så vil du få en rimelig korrekt liste over utstyrskodene som er registrert for din bil.
Guest Geggi
Posted

Følte jeg hadde mye å bidra med på russerforumet..... :lol:

Det går i kyrilliske bokstaver (eller hva d heter)

Det var forresten litt på "engelsk" og jeg likte spesielt denne:

If you do not trust our service, if you are afraid of Russian mafia or if at you a paranoia, do not use our service!

:lol:

Guest Jørn-Flemming
Posted

Det er jo greit å lære andre kulturer å kjenne? Men alvorlig: Sidene med VIN-decoder finnes på engelsk?

Guest Espen
Posted
Det er jo greit å lære andre kulturer å kjenne? Men alvorlig: Sidene med VIN-decoder finnes på engelsk?

Ja, alt av koder som jeg får opp er på engelsk.

Guest Espen
Posted

Siden jeg har en ex-drosje, har jeg også denne koden: 483 harder springs and undershields. Hva ligger i "harder undershields"? Kraftigere bærearmer, dempere? Har kjørt andre W124, både bensin og diesel, og må si at hardheten i bilen er passe for meg. Noe mer "stumpete" enn vanlig, men hvor mye stivere er den? Hvis demperne også er hardere, kan disse brukes i en eventuell senking av bilen?

Guest Jørn-Flemming
Posted
"harder undershields"? Kraftigere bærearmer' date=' dempere? [/quote']"Harder undershields" betyr vel bare at at du har titan i platen som beskytter understellet mens andre må nøye seg med bløtt jern? Drosjer trenger det når de skjærer over midtrabatter og sånt vet du! :wink: Det er så vidt jeg vet bare beskyttelsesplater for understellet og kraftigere fjærer i den pakken. Men det fins vel noen taxipakker som omfatter mer, f.eks. forsterkede seter, kraftigere bremser etc. Er ellers enig med deg i at det ikke skader med litt kraftigere fjærer. Men, personlig ville jeg heller ha mykere fjærer og stivere dempere. Da blir det en fin kombinasjon av sportslig og komfort. Men med tanke på senking er det uansett fjærene dine som skal ut.
Guest Espen
Posted

Hmm, har mistanke om at demperne er stivere og. Klarer nesten ikke få bilen til i synke i det hele tatt når jeg presser på, mye hardere enn en annen drosjebil jeg har tatt denne testen på. Finner nå uansett ut av det når de nye fjærene er på plass. :wink: