Jump to content

Ny ML prøvekjørt - denne ble finere enn jeg hadde trodd!

Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Tar meg den frihet å drive litt "egenreklame" - Vegard i Broom har nettopp kommet hjem etter å ha prøvekjørt nye ML, vi la ut testen nå nettopp. Det er sjelden jeg sier det om nye biler, men denne synes jeg faktisk ble veldig mye finere enn jeg hadde tort å håpe på:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/mercedes-ml-den-nye-suvkongen-3579280.html

MVH Tore

Interiøret er en skikkelig oppgradering - likte det veldig godt.

Ellers artig at smak kan være så totalt forskjellig. Jeg er helt uenig med trådstarter :D

Utvendig er den håpløst rotete, med masse linjer og designelementer i alle retninger - intet helhetlig "stuk".

Baklyktene ser ut som de er hentet fra en annen bil, og den er alt for lite "tøff i trynet" i fronten. For meg lyser det Korea-design lang vei av denne. Alt med forbehold om at jeg blir blown away når jeg ser den IRL. :)

ML_p__veien_foran_f_905939i.jpg

ML_bakfra_2_905943i.jpg

Synes den var bedre foran enn bak. Tøff bak var den iallafall ikke, og ja, den rompa kan like godt hete Huyndai.

Men merkelig at en "macho" bil ikke har antydning til bredding på hjulbuer...

Kommer vel snart noe AMG-plastdill for å rette på uttrykket for oss grinere :lol:

Men: Rompa på Escaladen ser ut som et tappert forsøk fra 90-tallet. Håpløst. Selv jeg kan bruke linjal hvis jeg skal lage beine streker.

Cadilac Escalade mer gjennomført i designet.

"design" ??

Ser ingen antydning til design der. Det ser mest ut som de glemte å designe hele bakparten og bare kappet den av.

Nye ML kan jeg være enig i at er rotete. Jeg tror den hadde kledd å få lakkert C-stolpen og deler av taklinjen over de bakre vinduene svarte, så det hadde blitt en helhetlig linje hele veien.

Jada jada, Rune og Frode. Escaladen er gammelmodig og 90-talls. Men den er harmonisk, symmetrisk og gjennomført, slik baken også var en gang for 19 år siden, da den ble introdusert på Tahoe/Suburban.

Da var dette moderne, stilsikkert og solgte i bøtter og spann fra dag 1. Husk at Mercedes-Benz på den tiden kun tilbød en skoeske-inspirert SUV fra 70-tallet.

Så kan man si at amerikanerne har grodd fast i litt gammelmodig (jeg kaller det tidløst) design, men jammen lager ikke Mercedes sin Gelendewagen enda også. Man får lett en linjal eller to til å flukte med de fleste karosserilinjene på den også.

Mulig nye ML'en ble seende slik ut i ren sympati med nye Porsche Cayenne, så Porsche'n ikke skulle tryne i samme designgrøfta alene.

Så kan man si at amerikanerne har grodd fast i litt gammelmodig (jeg kaller det tidløst) design, men jammen lager ikke Mercedes sin Gelendewagen enda også.

Årets understatement...

Ellers er det forskjell på EN modell som produseres over mange år og 'nye' modeller som ser ut som den forrige, og den før der igjen.

Nå har jeg verken prøvd eller kjørt den nye ML, men er noe jeg stusser på.

Innvendig omtrent 100% perfekt, synes også bakfra så kan jeg leve med bilen,

Foran er det et eller anna som skurrer, lykter, panser, støtfanger, dører, skjermer osv , ser nesten ut som det er kasta opp i en bolle og så plasseres deretter.

Hmm en gammel ML AMG utvendig og  en ny ML innvendig kunne jeg ha levd med :D

Med et forbehold siden jeg ikke har sett bilen "live" synes jeg dette så dårlig ut. Jeg synes Mercedes nå er på ville veier med designet sitt. Nye CLS er grusom i forhold til forgjengeren. Klumpete og fæl. Forrige helg passerte jeg en ny SLK i skumringen. Så slett ikke bra ut den heller, og glorete LED-lys gjorde det ikke bedre. Mulig jeg begynner å bli gammel gretten gubbe, men sier nå meningen min likevel. :(

Hmm, den er like lite helhetlig som Ssangyong Rodius, og det sier ganske mye! :P Første generasjon ML så billig ut, andre generasjon er lekker, men dette her var et stort skritt tilbake.. :(

MB går i samme felle som BMW gjorde for ti år siden med helsprøtt design, ser det ut som.. :( Nå har BMW kommet på stell igjen, så da er det MB som skal tråkke i salaten. Audi ser jo prikk like ut unntatt størrelsen, så får se hva som skjer der.. :P

Sammenligning med SSangyong Rodius er ganske på jordet etter min mening. Så stygg har aldri en MB vært.

MB har hatt dette desigspråket en stund nå, så at de følger etter BMW er ikke noe nytt. Det som er nytt er at det kommer et helt annet formspråk fra MB nå. Husker ikke hvilken modell som blir først ut dog...

Bortsett fra et sinnsykt rått interiør, så synes jeg  ikke noe utvendig henger sammen med hverandre. Isolert sett så ser baken og fronten bra ut, men det virker ikke som de er laget med tanke på at de skal passe sammen med andre deler/linjer på bilen. Det bakerste sidevinduet ser ut som om det er feilmontert litt for langt nede i forhold til de andre sidevinduene. Når man ser bilen på skrå sidelengs forfra, så ser det nesten ut som om bilen er påkjørt bakfra. Små hjulhus uten noen form for breddere. I tillegg ser det ut som at hjulhusene bak er mindre og lengre nede enn de foran. Er veldig enig med de fleste her inne at det er noe Kina/Korea-inspirert over karrosseriet. Alt i alt synes jeg denne bilen var noe av det mest skuffende som er laget av Mercedes noen gang. Dette er ihvertfall min mening pr idag. Har ikke sett bilen i virkeligheten enda. 

Det er rart hvor mye farge har å si. Vegards bilder av den sorte syntes jeg (som nevnt innledningsvis) var veldig fin. Den hvite som dukket opp i tråden her fikk meg på andre tanker.

Synes interiøret er finest, fronten er bra, sidene frem til bakhjulene er fine, men bak bakhjulene "skjedde" det noe fra den sorte til den hvite. Bildet skrått bakfra av den hvite er ikke pent, skal jeg ærlig innrømme.

Herved tar jeg altså litt mer forbehold til jeg ser den live...

MVH Tore

Joda, Rodiusen er styggere, men problemet med den bilen her er bakenden. Den ser bare ut som en litt oppblåst utgave av S212, som jeg synes ser bra ut, men det blir feil når det blåses opp og proporsjonene kladder seg til.. :(

Grusom hekk på den.... utrolig skuffende og kan ikke se at det blir en slik på meg nå hvertfall.

Kona har ennå ikke tilgitt meg for at jeg solgte vår W164 ifjor og jeg var spent på den nye modellen.

Selv er jeg kanonfornøyd med W212 men får stadig høre av henne hvor fæl den er og hvor flott ML'n var  :lol:

Eg syns bilen er flott.. Litt vulgær og harry utvendig, men ikkje verre enn f.eks BMW X5.. Forøvrig er det eit godt teikn at ingen likar designet i begynnelsen, då har dei turt å være uforsiktige og sannsynligvis laga ein bil folk snur seg etter om 10 år også. Gratulerer med det! Ta ein sjekk på bilblad frå 1995 der W210 får gjennomgå som det vanvittige, vulgære overdrevne osv designet den har. Relativt spiselig i dag? Fattern fortalte at til og med W124 var for ekstrem for han då den kom..  :lol: