Jump to content

Indre endeledd / nedre bærekuler W202

T.Vårlid

Recommended Posts

Hei

Skal bytte Indre endeledd og nedre bærekuler på mine foreldres W202, forstår jeg det rett så får enn ikke de indre endeleddene seperat og må kjøpe komplett stag fre ene siden til andre, dette er stort sett bolt off - bolt on etter hva jeg har forstått, tar jeg feil? må jo seff ta hjulstillingene etterpå.

Bærekulene er vel også skrudde på w202? slipper jeg å bruke presse?

Tips og triks i saken motas med stor takk :D

Etter det jeg husker så må du bytte hele styrestaget ja..kjøpte mitt på Auto Trio..tror det var litt over 2000,- eller noe..

For å bytte bærekuler nede er de festet med en 22mm mutter og bærekula er kon så du må nok bruke en tvinge for å løsne den... Det kan sitte noe helt jævelig om de har sittet der en stund. Husk også en umbrako nøkkel for å holde igjen så den kone tappen ikke går rundt når du skal skru på mutteren igjen. Om du ikke får av mutteren om den er rustet fast så ta en vinkel sliper og kapp av mutteren. Bytt styre demper i samme slengen som du bytter styre stag....styre demper koster vel en ca.500,- på Auto Trio. Se også på armen som går fra styre snekke..der er det en gummiforing som blir slitt over tid,greit å skifte det når du først holder på og skal ta forstillings kontroll etterpå. Mutteren som skal feste bærekule til nedre bære arm skal strammes med 105nm. Husk å bruke ny mutter når du monterer nedre bærekule (følger med når du kjøper nedre bærekule)

På min var det 21mm på bærekuler... Bytta begge nedre i februar. Brukte vel to timer på begge sider, gikk ekstra tid pga styretappen som går ut fra bærekula, som bestemmer posisjonen hadde rustet fast og knakk, så måtte borre opp hullet til de... Ville sprayet godt med rustløser et par ganger over et par dager om jeg skulle gjort det igjen. Men jeg skulle bytte de og vise bilen på PKK dagen etter :P

Står styrepinnen til bærekula igjen er det bare å ta ut styrepinnen på den nye kula og tre den rett på.

Det er gjort på 3 sek i steden for å bore ut den gamle som gjør nytten sin.

Står styrepinnen til bærekula igjen er det bare å ta ut styrepinnen på den nye kula og tre den rett på.

Det er gjort på 3 sek i steden for å bore ut den gamle som gjør nytten sin.

gjør ikke nytta si når den knekket da... Halve sitter i kula og resten i bærearmen...

Selvfølgelig ikke :-)

Trodde du hadde knekt den i forsøk på å få den ut da jeg har skiftet godt over 100 stk og har aldri sett de knekke.

Siden de slås ut i lengderetningen av splinten kan de ikke knekke,men kun strekkes til den da må ha bli dratt i to.

Dette har jeg aldri opplevd da de alltid har løsnet lett fra kula hvis de er rustet fast i spindelen.

Det ble også nevnt at mutter sviver dette er noe en ikke får problem med med muttertrekker.

For spesiellt intresserte så har jeg målt spissing på flere før og etter skifte av opphengskuler på de,ingen forandret seg.

Så en kan skifte kun opphengskuler uten at store endringer på forstilling.

skal sies at jeg banket og slo alle steder det var mulig da de satt godt, så var nok litt egen skyld at det skjedde, når det er sagt tror jeg ikke jeg hadde klart å banke den løs med kun å banke på motsatt side der mutter/kon går. Hadde nok gått lettere om man hadde hatt bilen på bukk, jeg hadde kun jekk...

• 2 weeks later...