Guest Tin Nguyen Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Kan noen fortelle meg hva forskjellen er mellom karosserirens og avfetting? Jeg har nettopp vært på "selvvasken" og prøvd Esso Sabilex til 75 kr literen Men du verden så ren bilen ble. Jeg har sikkert også avvokset bilen, er jeg sikker på... Sabilex har polerende egenskaper, står det på flaska, hva det nå betyr...? Quote
Olav Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Karosserirens og avfetting er vel forskjellige betegnelser på det samme. Sabilex er et bra stoff. Ypperlig for å fjerne asfalt og dritt. Jeg brukte det mye mens jeg hadde taxi. Vet ikke helt hva det med "polerende egenskaper" innebærer, men det virket som den var nypolert etterpå. Det er sikkert noe fettstoffer eller eventuelt noe i likhet med glansvasken som man finner på selvvaskeanlegg. Jeg brukte som sagt mye slik, og merket ikke noe negativt med den. Vasket nok et par ganger ukentlig gjennom vinteren med det. Polerte ca en gang i måneden. Det suverent beste jeg har prøvd til å fjerne asfaltflekker. Quote
FrodeS Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Kan noen fortelle meg hva forskjellen er mellom karosserirens og avfetting? Jeg har nettopp vært på "selvvasken" og prøvd Esso Sabilex til 75 kr literen Men du verden så ren bilen ble. Jeg har sikkert også avvokset bilen' date=' er jeg sikker på... Sabilex har polerende egenskaper, står det på flaska, hva det nå betyr...?[/quote'] Avfetting kan man kjøpe konsentrert og blande ut. Shell kraftvask funker greit, men bland tynt, skyll godt og ikke la det tørke på lakken. Quote
Guest Tin Nguyen Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Hva med mikroavfettingen til Biltema? Jeg har hørt at diesel også skal være bra, men er det mulig å spyle av diesel med bare vann, eller må man bruke såpe eller lignende etterpå? Diesel er uansett noe søl som setter lukt overalt... Sabilex er som sagt bra, men det går med en del på hver vask. Med trykk-kanne brukte jeg 0,5 liter på A-klassen, et tynt lag overalt fra vinduene og ned... Quote
Olav Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Diesel, whitespirit, parafin osv funker greit nok det også, problemet er å få det av uten at restene sitter igjen og tærer på lakken. Det er tross alt løsningsmiddel det er snakk om. Sabilex virket meget greit å vaske av igjen. Jeg pleide som regel å svampvaske etterpå, men det så bra ut med kun spyling også. Quote
Guest Tin Nguyen Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Diesel' date=' whitespirit, parafin osv funker greit nok det også, problemet er å få det av uten at restene sitter igjen og tærer på lakken. Det er tross alt løsningsmiddel det er snakk om. Sabilex virket meget greit å vaske av igjen. Jeg pleide som regel å svampvaske etterpå, men det så bra ut med kun spyling også.[/quote'] Det står på Sabilex flaska at midlet er emulgerende, og er derfor lett å spyle av med vann. Mikroavfettingen til Biltema har visst også slike egenskaper uten at jeg har noen sammenligningsgrunnlag for vaskeeffekten. Emulsjon : En blanding av to væsker hvor den ene er finfordelt uten å være helt oppløst i den andre (f.eks mælk er en emulsion af fett og vann. Det går ikke an å blande diesel eller white spirit med vann... Quote
FrodeS Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Jeg har hørt at diesel også skal være bra' date=' men er det mulig å spyle av diesel med bare vann, eller må man bruke såpe eller lignende etterpå? Diesel er uansett noe søl som setter lukt overalt...[/quote'] Jeg tar gjerne en runde med parafin på våren. Det må avfetting til for å få det av. Du kan spyle av mye med høytrykk, men du får det ikke ordentlig bort. Det løser seg ikke opp i vann, slik avfetting gjør. Quote
Guest george__ Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Kan noen fortelle meg hva forskjellen er mellom karosserirens og avfetting? Jeg har nettopp vært på "selvvasken" og prøvd Esso Sabilex til 75 kr literen Men du verden så ren bilen ble. Jeg har sikkert også avvokset bilen' date=' er jeg sikker på... Sabilex har polerende egenskaper, står det på flaska, hva det nå betyr...?[/quote'] nå var ikke akkurat 75 kroner literen noe særlig dyrt da.. men ville nok holdt meg til avfetting istede for diesel.. hvis det er pris du tenker på, at diesel er mye billigere, så er ikke det god nok grunn for at jeg skulle ha smørt det utover bilen.. diesel funker veldig bra på rensing av motordeler og annet slikt.. auto glym sin Instant Tar Remover er effektiv. det å polere en gang i måneden er ikke nødvendig. bruker du skikkelig vox skal asfalt komme av ved å vaske bilen. ryktene jeg har hørt er å kune voxe bilen ved falming av lakken, og kunn påføre ekstra hardvox (gloss protection) jevnlig, ca 1 gang i måneden. Quote
Guest Tin Nguyen Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 nå var ikke akkurat 75 kroner literen noe særlig dyrt da.. Nuvel, det blir jo noen kroner av det med ukentlig vask av 2 biler hele vinteren igjennom... minst 20 liter + det en bilvask koster enten det er i automat eller "selvvask"-hall. Jeg skal ikke klage, da jeg har nesten gratis tilgang til vaskehall med høytrykk slik at bilene kan håndvaskes hele vinteren igjennom. Akkurat nå er vaskehallen stengt pga oppussing, derfor maset om avfetting og Sabilex. Jeg bruker faktisk nesten aldri avfetting på bilene ellers... Quote
FrodeS Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 men ville nok holdt meg til avfetting istede for diesel.. hvis det er pris du tenker på' date=' at diesel er mye billigere, så er ikke det god nok grunn for at jeg skulle ha smørt det utover bilen.. diesel funker veldig bra på rensing av motordeler og annet slikt.. [/quote']Diesel/parafin funker veldig bra til å rense lakken med. Det er ikke skadelig, og det løser opp asfaltdrit og annet guff uten at du trenger å gnikke masse (=riper).Jeg lagde denne i fjor en gang : http://www.ascona.no/asfalt/http://www.ascona.no/asfalt/borte/ det å polere en gang i måneden er ikke nødvendig. bruker du skikkelig vox skal asfalt komme av ved å vaske bilen. ryktene jeg har hørt er å kune voxe bilen ved falming av lakken' date=' og kunn påføre ekstra hardvox (gloss protection) jevnlig, ca 1 gang i måneden.[/quote'] Normal lakk falmer ikke. Mulig rødfargen din gjør det, men de fleste biler har metallic-lakk med klarlakk, som ikke falmer. Hvis man _kun_ påfører hardvox uten å rense lakken skikkelig først, vil man bare forsegle masse drit inn i lakken. Det er også veldig stor forskjell på hvor lenge sånne hardwaxer holder. Sonax sin holder veldig bra, mens autoglym sin extra gloss protection nesten er borte fra bilen før man er ferdig med å polere. Quote
Mr. Nygård Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Kan noen fortelle meg hva forskjellen er mellom karosserirens og avfetting? Jeg har nettopp vært på "selvvasken" og prøvd Esso Sabilex til 75 kr literen Men du verden så ren bilen ble. Jeg har sikkert også avvokset bilen, er jeg sikker på... Sabilex har polerende egenskaper, står det på flaska, hva det nå betyr...? Om Esso sin Sabilex har forsvunnet fra sortimentet? Har lett litt i Sandnes - Stavanger området men ingen lokale Esso bensinstasjoner har denne. Quote
Olav Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Er ikke lenge siden jeg kjøpte den ihvertfall. Men den bør jo kunne bestilles selv om den ikke står i hyllene på "pølsebua" Jeg kjøpte på 5-liters kanne direkte fra distributør. Quote
Hauk Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Har brukt Sabilex i mange år selv, funker helt fint. Senere år har jeg brukt avfetting fra Shell, samme funksjonen samme lukta. Føler egentlig ingen forskjell selv. Har faktisk ikke sett Sabilex hos Esso, når du sier det, Thomas. Quote
SigurdB Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Kan anbefalle prickbort, fungerer bedre en all annen avfetting jeg har prøvd til nå. Fåes kjøpt hos bilextra kjeden eller www.godkjemi.no Quote
ØHN Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Lampeolje er renset parafin, men lukter mindre. Det funker meget bra på salt/asfaltrester, og oppfører seg og lukter akkurat som Sabilex når du bruker det. En fireliterskanne lampeolje koster "ingenting" på Europris. Såpe løser opp lampeolja så den er lett å fjerne. Vask over med skikkelig såpevann etterpå og bruk høytrrykk til skylling. Unødvendig å betale 6-7 ganger så mye for Sabilex. Quote
Hauk Posted July 15, 2008 Posted July 15, 2008 Snakka fattern også om. Var jo parafin som var "glansmiddelet" i bonevoksen før i tida. Quote
Stjerneglis Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 På lørdag gikk jeg inn hos den lokale Essoen for å kjøpe Esso Sabliex og kom ut igjen med en flaske lampeolje isteden. Esso Sabilex er ikke mulig å få tak i lenger - NEDTUR Quote
SigurdB Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Etter at bilpleie basillen virkelig tok tak i meg har jeg funnet ut at det er mange forskjellige typer avfetting. Jeg bruker to forskjellige typer avfetting når jeg skal polere bilen. Først microavfetting som prewash, så Prickbort for å fjerne asfalt på lavere paneler, der etter vask og til slutt clay på alle panelene. sakset fra: http://www.grip.no/kjemikalier/produkter/Bilpleie/Brosjyrer/Bilpleie_lang_framgangsm%C3%A5te.htm Alkalisk avfetting: Alkaliske midler har pH over 7, og er bedre miljømessig fordi løsemidler ikke inngår. Som regel vil høyere pH-verdi gi et mer effektivt produkt. Velg et produkt merket "irriterende" og ikke "etsende". Produkter merket etsende vil matte lakken over tid. Konsentrerte midler med høy pH kan virke etsende ved uforsvarlig bruk. Vegetabilsk avfetting: Denne typen avfettingsmiddel fungerer bra når du skal fjerne asfalt. Husk at disse avfettingsmidlene trenger tid til å virke, minst 2-3 minutter! I vegetabilsk avfetting brukes sitrusolje, kokosolje eller derivater av rapsolje som løsemiddel, dette er også et godt miljøalternativ. Velg bort sitrusolje (limonen) som er allergifremkallende. Mikroemulsjon Mikroemulsjonene er ikke like effektive på asfalt og fett, men bedre til å fjerne smuss i partikkelform enn de andre midlene. Virketiden må reguleres mot temperaturen fordi virkningen er bedre ved høye temperaturer. Beregn virketid fra 3 – 5 minutter. Dette er et godt miljøalternativ. Mikroemulsjon er en blanding av vann, løsemidler og tensider. Tensidene gjør at løsemiddelinnholdet kan senkes. Avfetting med løsemidler Løsemidlene er effektive på fet smuss. Avfetting med løsemidler er det alternativet som har mest negative helse- og miljøeffekter. Om du velger et slikt produkt, kan du minske de negative effektene ved å velge et med fettsyreester som løsemiddel i stedet for hydrokarboner. Hvis det brukes hydrokarboner, velg alifatiske hydrokarboner i stedet for aromatiske hydrokarboner. Quote
Stjerneglis Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Hvor får du tak i PrickBort? Er visst brukbar denne avfettingen etter det jeg har lest på nettet. Quote
SigurdB Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 Prickbort selges på Statoil og noen butikker i bil-xtra kjeden. Fåes også kjøpt i større kvanta hos godkjemi.no 5L til 295kr og 10L til 549 Quote
Stjerneglis Posted March 30, 2009 Posted March 30, 2009 OK, takk skal du ha. Da får jeg ta en tur innom nærmeste NOROL, nei, STATOIL mener jeg Quote
Stjerneglis Posted March 31, 2009 Posted March 31, 2009 Statoil Hamang i Sandvika hadde hverken Prickbort eller C 5 W pærer til skiltlysene mine. Men boller, kaffe og boller, det hadde de. HURRA! Quote
Hauk Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 OK, takk skal du ha. Da får jeg ta en tur innom nærmeste NOROL, nei, STATOIL mener jeg Brukt Esso eller Shell de siste....eh.....30 årene, eller? Quote
Stjerneglis Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 OK, takk skal du ha. Da får jeg ta en tur innom nærmeste NOROL, nei, STATOIL mener jeg Brukt Esso eller Shell de siste....eh.....30 årene, eller? Er trofast Esso kunde ja. Aldri noe tull med de. Shell fyller jeg aldri, selv når de deler ut gratis drivstoff. Statoil og HT duger i nødstilfeller. Nå har jo Shell overtatt alle HT stasjonene, og da er det enda viktigere å fylle Esso for å opprettholde konkurransen i markedet. Kjørte Stavanger Oslo i påskeferien, og langs den strekningen var omtrent 90% av elle stasjonene Shell og resten Statoil... Quote
Guest bjørn-erik Dahlmann Posted August 15, 2012 Posted August 15, 2012 Hei beklager at du ikke fikk tak i Esso Sabilex. Vi er importør og dette kan du kjøpe av oss hvis du vil. MVH Dahlmann 915 19 563 Quote
Recommended Posts