Guest Cable Guy Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Ser isolasjonen på ledningsnettet som går til forskjellige sensorer og ventiler begynner å takke for seg. De regelrett smuldrer opp. I perioden 1993 til 1995 fant en eller idiot av en ingeniør ut at de skulle bruke miljøvennlig og nedbrytbart materiale på isolasjonen til dette ledningsnettet. Ha skulle hatt juling! Sjekket pris på dette hos BOS - 15 000 NOK for maks 50 meter med 1,5 kvadrats ledere satt i system. Dette er blodpris uten sidestykke. Skal bytte ut en og en kabel selv, men er litt usikker på hvilken kabel jeg skal velge. Siden dette er i motorrommet, må de tåle å bli eksponert for litt høye temperaturer. Noen som vet om en egnet kabel? Kommer til å trekke en og en leder, skjøte med skjøtehylser og bruke krympestrømpe over hvert par. Har funnet 1,5 kvadrats RKUB kabel fra biltema, men er usikker på om jeg burde bruke denne. Innspill mottaes med takk! Quote
Sven Håkon Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Det finnes firma i Tyskland som lager kopi-ledningsnett til en helt annen pris enn hos Mercedes, E_S her på forumet gjorde det; http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=49780.msg289095#msg289095 Quote
E_S Posted September 30, 2011 Posted September 30, 2011 Det reproduserte ledningsnettet jeg kjøpte til min bil er bygget opp med kabler med silikonisolasjon. Dette er også tilfredsstillende varmebestandig, men ikke like kostbart.. Quote
Frode Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 He, he fantastisk diskusjon.... Hvor mange tiere sparer en fra 155 grader kabelen kontra +200 kabelen hvis en kjøper 50 meter.?? Quote
T-boy Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Ikke alle som legger kabel langs eksosen. Mye annet i motorrom sum burde vært laget av teflon også da. Rart ikke luftfilterboksen min har smelta for lenge siden, den sitter jo mye nærmere eksosen. PTFE kabel var omtrent 4x dyrere enn mitt forslag som var ca 8 kr metern. Noe billigere ved større lengder. Men for all del kjør på med PTFE. I rest my case. Quote
Recommended Posts