Jump to content

Av og påmontering av dieselpumpe

Recommended Posts

Posted

Skulle skru av dekselet bak på dieselpumpen i går for å foreta en mindre justering og da var det en av de skruene som satte seg fast halveis ute :roll:

Den ville verken inn eller ut, gikk som det måtte, skruehodet ble ødelagt. Det er umulig å komme til med verktøy der bak så nå må hele dieselpumpa ut.

I den anledning lurte jeg på om det er noe spesielt en må huske på under fjerning av pumpe? Leste noe med at motoren måtte stå i en viss stilling og behov for spesialverktøy eller kunne hele saken bli ødelagt :?

Men en kamerat mente det bare var å ta den rett av og på..

Ikke vet jeg.. noen som har gjort dette før?

Det dreier seg om en OM602 (Vil tro det er det samme for 601 og 603 også)

Guest Trond Roald
Posted
Skulle skru av dekselet bak på dieselpumpen i går for å foreta en mindre justering og da var det en av de skruene som satte seg fast halveis ute :roll:

Den ville verken inn eller ut' date=' gikk som det måtte, skruehodet ble ødelagt. Det er umulig å komme til med verktøy der bak så nå må hele dieselpumpa ut.

I den anledning lurte jeg på om det er noe spesielt en må huske på under fjerning av pumpe? Leste noe med at motoren måtte stå i en viss stilling og behov for spesialverktøy eller kunne hele saken bli ødelagt :?

Men en kamerat mente det bare var å ta den rett av og på..

Ikke vet jeg.. noen som har gjort dette før?

Det dreier seg om en OM602 (Vil tro det er det samme for 601 og 603 også)[/quote']

hei!

du bør ha det verktøyet som låser fast pumpen.

den skal låses fast på tennings tidspunktet.

mener,å huske at det er 14grader etter ot.(øvredødpunkt)

vis du ikke har gjort en slik jobb før,bør du ha med

en som kan litt om dieselpumper.for det kan fort

bli mye styr, før du får den til å gå igjenn etterpå.

men,umulig er det ikke selv uten spesial verktøy.

Posted

Takk for responsen, men nå ble det slik at jeg greide dette uten å demontere pumpen heldigvis. Fikk justert opp mateskruen og tenningstidspunktet litt så nå går 250'en som en normal bil hehe..

I samme operasjonen oppdaget jeg noe annet merkelig med automaten..

Den har hatt en tendens til å slure litt mellom 2. og 3. gear ved kald motor, særlig hvis en slipper gassen litt for å la den geare opp. MEN når jeg prøvde bilen med alle vakuumslanger som er koblet til innsugingsmaifolden av, så gearet den så kontant at det nesten var ubehagelig :? Gearkassen er overhalt og tydeligvis i orden, men problemet med sluriing ble værre etter 'motortuningen'. Noen som har opplevd noe lignende som at feil i vakuumstyring påvirker automaten?

Lurer litt på hvor feilen kan ligge, for det virket som at når vakuumet forsvant på de slangene som går til den koblingssaken med 3 vakuumslanger og en eletrisk kontakt på manifolden så var alt ok..

Kanskje det er inni den koblings-saken problemet ligger?

Posted

Nå har du kommet borti den store, stygge avdelingen som heter dieselmotor og automat... Før datamaskinene gjorde sitt inntog var ikke dette helt enkelt å styre - noe du for så vidt ser om du tar en titt på alle vacuumslangene, koblingene og stagene som er involvert på en 'eldre' (pre-'95-modell) MB diesel).

Hardheten på giringen styres av vakuum, som igjen styres av VCV (Vacuum Control Valve) som jeg regner med er det du kaller 'den dingsen' med 3 slanger inn. Denne justeres ved å vri - men fant ikke noe akkurat nå på denne operasjonen.

I tillegg har du vacuummodulatoren nede på selve kassa, som styrer trykket girene legges inn med.

Alt dette er justert opp i samspill med effekten av motoren din på de forskjellige turtall og grad av pådrag - og nå når du har endret dette ved å hacke på innsprøytningspumpa er det logisk at du får mer sluring og slipp.

Posted

hm, så det er sannsynligvis denne vacuumventilsaken en må 'hacke' litt på og da. Får ta en nærmere titt på det i morra. Det går 2 ledninger inn der så det spørs om det ikke er noe elektronisk regulering av vakuumet. I så fall må en se litt nærmere på signalet. Kanskje ventlien er slitt i utgangspunktet og må byttes også, siden problemet oppstår på kald motor også før 'hackingen'.

Å stille pumpen tilbake er ikke særlig aktuelt. Tror ikke jeg tar ut særlig mer enn da motoren var ny, tatt i betraktning slitasje på pumpestempler, dyser osv. Ikke ryker det heller, untatt ved veldig kjappe økninger i turtallet.

Posted

En ting til - det står en temperatursensor i området ved termostaten, denne føler om kjølevannet er over eller under 60C (eller noe sånt) og styrer da så girene legges inn litt mer forsiktig (slurer mer) når motoren (og kassa) er kald.

Er mulig det er den ledningen du ser, føleren står som sagt ved termostaten, høyre side foran på motoren.

Posted

Det er flere sånne vakuumventil koblinger med eletrisk regulering ser det ut til. Den saken jeg snakket om sitter montert oppå innsugsmanifolden, altså den 'kassen' hvor luftfilteret er montert på. JEg ser ingen justerings-skrue for å stille noe her. Tempføleren har vel kanskje noe med å supplere signal inn på denne ventilen.

Der er en slange til vakuumpumpa, en til vakuumkoblingen som sitter på spjellet til innsuget og en ut på andre siden som jeg ikke ser hvor havner.

Motoren har dette snedige systemet med tilbakeføring av eksosgass som også er styrt av vakuum. Det er ganske mange vakuumslanger på denne motoren, så et koblingsskjema hadde vært fint om noen hadde et slikt. (OM602.16) Trolig er det kun snakk om en justeringssak, evt. bytte av en ventil eller en slange for å få dette i orden.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...