Jump to content

Polering for "dummies"

Recommended Posts

Posted

Trodde jeg hadde kjøpt et produkt som var ment for noe helt annet en erstatning for min tidligere Biltema voks.

OK, hva trodde du det var du hadde kjøpt? Hva var det du ønsket å kjøpe?

Jeg bestilte et stykk microfiber for fjerning av tørket voks. Det kostet den nette sum av ca 110,- NOK. Finnes det billigere alternativer siden man tydeligvis trenger mange ?

Billige gode mikrofiber til under kr 18,- pr stk:

http://www.nanowebshop.no/engros_microfiber_klut_20_stk-p-285.html

hva vil du anbefale som lakkrens før tech wax 2 ? Kan man oppnå bedre/lettere resultat en å bruke Tech wax 2 to ganger som du nevner ?

Meguiar's Deep Crystal steg 1 er et greit alternativ til Tech wax, når det gjelder selve den kjemiske lakkrensen. Men du må da bruke Tech wax etterpå som beskyttelse. Så like mye jobb.

Den renser litt mer, men normalt funker det jeg skrev i forrige svar om å bruke kun Tech Wax i to omganger.

Meguiar's NXT Tech Wax 2.0 er et AIO-produkt (All-in-one). Den renser, polerer og beskytter - alt i ett eneste produkt.

Skal du få et mye bedre resultat må du over på lakkrens med slipemidler og bruke det med maskin, før du legger på en voks eller forsegling.

Nå svarer jeg om igjen på mye av det samme hele tiden. Alt dette står godt forklart i Bilpleie for dummies 2.0 ;)

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

enda et spørsmål : Har 4 dører som ble delvis lakkert pga steinsprut, riper, etc for 2 uker siden. Bør man bruke noe spesielt "skånsomt" vox på disse ?  Eller kan jeg bruke tech vax 2.0 her også ?

Posted

enda et spørsmål : Har 4 dører som ble delvis lakkert pga steinsprut, riper, etc for 2 uker siden. Bør man bruke noe spesielt "skånsomt" vox på disse ?  Eller kan jeg bruke tech vax 2.0 her også ?

På så nylakkerte flater ville jeg ikke brukt en forsegling slik som Megs Tech Wax 2.0 er. Selv om bilen har fått herde i lakkboks, kan lakken ha behov for å "puste" den første tiden.

På nylakkerte paneler ville jeg derfor droppet sealer/forsegling. Jeg ville brukt en naturlig voks som lar lakken puste, men ikke en voks som er basert på parafin som løsemiddel typisk Collinite 915 eller 845.

Ikke-parafinbaserte vokser som er trygge å bruke er f. eks: CG Pete's 53, CG 5050, alle Swissvax, alt fra Dodo Juice, Natty's og Victoria voksene

Posted

På så nylakkerte flater ville jeg ikke brukt en forsegling slik som Megs Tech Wax 2.0 er. Selv om bilen har fått herde i lakkboks, kan lakken ha behov for å "puste" den første tiden.

På nylakkerte paneler ville jeg derfor droppet sealer/forsegling. Jeg ville brukt en naturlig voks som lar lakken puste, men ikke en voks som er basert på parafin som løsemiddel typisk Collinite 915 eller 845.

Ikke-parafinbaserte vokser som er trygge å bruke er f. eks: CG Pete's 53, CG 5050, alle Swissvax, alt fra Dodo Juice, Natty's og Victoria voksene

hva med Bil-tema voksen ? Tror du den er Ok som en midlertidig løsning ?  Eller kan det være fanteri i den ?

Det er vel ingen vits å "clay'e" nylakkerte overflater som kjennes helt glatte/rene ut ?

Posted

Det er ingen vits å claye nylakkerte flater, eller andre flater som kjennes glatte ut :)

Det finnes en rekke ulike "wax/polish/hard wax/cleaner wax" fra Biltema. Hva alle disse gjør og forskjellen på dem aner jeg ikke. 

En kompis var innom med noen Biltema-flasker. Felles for disse var at samtlige luktet whitesprit/parafin/løsemiddel. Lukten fikk frem gamle minner om mye slit med polergarn og Original Simoniz/Turtle-kjemi tidlig på 80-tallet.

Verden har gått fremover siden 70- og 80-tallet. Jeg ville ikke hatt dette på nylakkerte flater i hvert fall.

Jeg kjøper heller en god naturlig voks til 150-200,- kr, som ser bra ut på lakken og er kos å legge på bilen, enn å handle en jungel Biltema-flasker til 69,- kroner stykket ;)

Posted

ok ok.. da skal jeg slutte å gnage om Biltema på et entusiast forum :) Har lært masse :)  takk for tollmodigheten.  Nå kan jeg lese på Detailers klubb og faktisk forstå noe.

hvor lenge bør en lakk/klarlakk stå på bilen før den kan behandles "som normalt" ?

Posted

ok ok.. da skal jeg slutte å gnage om Biltema på et entusiast forum :) Har lært masse :)  takk for tollmodigheten.  Nå kan jeg lese på Detailers klubb og faktisk forstå noe.

hvor lenge bør en lakk/klarlakk stå på bilen før den kan behandles "som normalt" ?

Mange variabler som avgjør dette, og jeg er ingen lakkerer, så Rudi her inne kan sikkert svare mer presist på dette.

Type lakk og herder som er brukt har nok noe å si. Også om det er brukt lakkboks til herding, og om det er sommer eller vintertemperatur ute til daglig.

Jeg ville uansett styrt unna sterke avfettinger de første par månedene, og kun brukt en naturlig voks uten løsemidler som beskyttelse. Da får lakken "puste" og gasse fra seg.

Posted

Jeg er ingen lakkerer jeg heller da, men jeg våtsliper og maskinpolerer et døgn etter lakkering... Men som Øhn skriver, type lakk osv har å si. Jeg pleier dog ikke å legge på no LSP før det har gått ei ukes tid.

Posted

Kan man bruke maskin på Megiuars Tech Wax 2.0?

Har gjort det en gang tidligere, men anbefales det eller er Tech Wax 2.0 et produkt beregnet kun for hånd? :)

Du kan legge på Megiuars NXT Tech Wax 2.0 med en oscillerende maskin også kalt Dual Action maskin (DA-maskin).

Det anbefales derimot ikke å bruke en roterende maskin (vinkelslipertypen), fordi den utvikler for mye varme og kan gi hologrammer/skjolder i lakken.

Bruk en myk finishpute, ikke en grov pute.

Hvis du sjekker linker til mine poleringsjobber, ser du at jeg legger på all LSP (Last Step Product) med maskin bort sett fra ren voks. Jeg bruker mye Meguiar's Mirror Glaze #21, som er en profesjonell lakkforsegling i slekt med forbrukerproduktet Megiuar's NXT Tech Wax 2.0.

Posted

Har du inntrykk av at "profesjonell" produktene er av bedre kvalitet en forbrukerproduktene ?

en skulle vel ikke tro det i et marked der alle kniver om aa ha de beste produkter....

Du kan legge på Megiuars NXT Tech Wax 2.0 med en oscillerende maskin også kalt Dual Action maskin (DA-maskin).

Det anbefales derimot ikke å bruke en roterende maskin (vinkelslipertypen), fordi den utvikler for mye varme og kan gi hologrammer/skjolder i lakken.

Hvis du sjekker linker til mine poleringsjobber, ser du at jeg legger på all LSP (Last Step Product) med maskin bort sett fra ren voks. Jeg bruker mye Meguiar's Mirror Glaze #21, som er en profesjonell lakkforsegling i slekt med forbrukerproduktet Megiuar's NXT Tech Wax 2.0.

Posted

Har du inntrykk av at "profesjonell" produktene er av bedre kvalitet en forbrukerproduktene ?

en skulle vel ikke tro det i et marked der alle kniver om aa ha de beste produkter....

Proffmarkedet og forbrukermarkedet har tradisjonelt sett ikke knivet om de samme kundene.

Når det gjelder akkurat LSP (Last Step Product) som er voks og lakkforsegling til slutt, er ikke alltid forskjellen så stor og det finnes derfor ikke noe entydig svar på forskjellen. Autoglyms SRP kombinert med EGP matcher f. eks de fleste proffprodukter jeg har vært borte i på holdbarhet. Hvis EGP får herde på riktig måte vel og merke.

De siste årene har også proffprodukter blitt tilgjengelig for folk flest, ikke minst takket være mange nettbutikker i innland og utland. Derfor vil nok grensene mellom forbruker og de som har dette som yrke viskes ut med en mellomgruppe man kan kalle entusiaster.

Når det gjelder polish med slipemidler beregnet for lakkeringsverksteder og bilpleiesentre er de mer krevende å bruke fordi de skal spare tid og leverer derfor kjappere resultater. Da er alltid faren at man kan skade lakken hvis man ikke vet hva man holder på med. Dette gjelder særlig ved bruk av roterende maskin og grove produktkombinasjoner.

Enkelte nyere proffprodukter for lakkforsegling krever også nøye forbehandling av lakken for å virke som tiltenkt. De krever derfor noe forkunnskap for riktig bruk.

Posted

Takk for avklaringen

Proffmarkedet og forbrukermarkedet har tradisjonelt sett ikke knivet om de samme kundene.

Når det gjelder akkurat LSP (Last Step Product) som er voks og lakkforsegling til slutt, er ikke alltid forskjellen så stor og det finnes derfor ikke noe entydig svar på forskjellen. Autoglyms SRP kombinert med EGP matcher f. eks de fleste proffprodukter jeg har vært borte i på holdbarhet. Hvis EGP får herde på riktig måte vel og merke.

De siste årene har også proffprodukter blitt tilgjengelig for folk flest, ikke minst takket være mange nettbutikker i innland og utland. Derfor vil nok grensene mellom forbruker og de som har dette som yrke viskes ut med en mellomgruppe man kan kalle entusiaster.

Når det gjelder polish med slipemidler beregnet for lakkeringsverksteder og bilpleiesentre er de mer krevende å bruke fordi de skal spare tid og leverer derfor kjappere resultater. Da er alltid faren at man kan skade lakken hvis man ikke vet hva man holder på med. Dette gjelder særlig ved bruk av roterende maskin og grove produktkombinasjoner.

Enkelte nyere proffprodukter for lakkforsegling krever også nøye forbehandling av lakken for å virke som tiltenkt. De krever derfor noe forkunnskap for riktig bruk.

Posted

Kjøpte en Meguiars Quick clay system (første Clay jeg har brukt) -hadde snøtt hørt om det før jeg meldte meg inn i MB klubben

I denne pakken fulgte det med en "detailer" (som kan brukes frittstående etter hva jeg har forstått) Og en bitteliten klump med leire.  Har nå gått over ca halve bilen med sprayen og klumpen som foreskrevet på pakningen og leire biten begynner å bli skitten.

Hvor skitten kan en slik leireklump være før man ikke bør benytte del lenger ? Kan man skade lakken v å gå over hele bilen med bare en leireklump ?

Posted

Kjøpte en Meguiars Quick clay system (første Clay jeg har brukt) -hadde snøtt hørt om det før jeg meldte meg inn i MB klubben

I denne pakken fulgte det med en "detailer" (som kan brukes frittstående etter hva jeg har forstått) Og en bitteliten klump med leire.  Har nå gått over ca halve bilen med sprayen og klumpen som foreskrevet på pakningen og leire biten begynner å bli skitten.

Hvor skitten kan en slik leireklump være før man ikke bør benytte del lenger ? Kan man skade lakken v å gå over hele bilen med bare en leireklump ?

Lag en ny "ball" av den og kna ut ren clay som pannekake med jevne mellomrom.

Det lønner seg å dele den i to og ha klumpene i en skål varmt vann. Da har en stadig en myk klump som er lett og kna ;) En clay kan normalt brukes på flere biler hvis man har gjort en grundig forvask. Da havner ikke all dritten i clayen, og clayen jobber mest med det den er best på: nupper og partikler oppå lakken.

Posted

Kan man bruke maskin på Megiuars Tech Wax 2.0?

Har gjort det en gang tidligere, men anbefales det eller er Tech Wax 2.0 et produkt beregnet kun for hånd? :)

Takk for forklaringen!  :)

Posted

Da gjorde jeg følgende med min bil :

-spyl

-Avfetting

-spyl

-Vasket bil med bilshampo (fra biltema) -det var det jeg hadde for hånd - To bøtter

- Spyl

- Clay behandling. Behandlet hele bilen siden den antagelig ikke har vært skikkelig rengjort i sitt 12 år gamle liv

- "renset lakken" med Meguiars NXT2, brukte Meguiars påførings "svamp", Tørket av ganske raskt med microfiber.

- vokset/polerte med Meguiars NXT2, lot det tørke, tørket av med microfiber.

- herdet over natt/kveld

Resultat : bilen ble mye "blankere", selv etter den hadde vært igjennom et par regnskurer og fått litt smuss fra regn etc.. Føler jeg har fått litt tilbake av "nybil blank"

Ble overasket hvor lett den Meguiars NXT2 var å legge i forhold til voks fra biltema med pussegarn. Etter denne behandlingen kan jeg nå se lettere at det er behov for en grundigere behandlig for å fjerne (hvis det er mulig) bitte bitte små striper/rundinger i lakken. Merkelig disse småstripene er i sirkler ?

Posted

Etter vask ser jeg Meguiars anbefaler såkalt "quick detailer". Har dette noe hensikt ? vil det gi et litt blankere resultat som varer mer en 1 time ?

Har en halvfull flaske med "Quick detailer" som fulgte med i Clay settet.

Posted

Etter vask ser jeg Meguiars anbefaler såkalt "quick detailer". Har dette noe hensikt ? vil det gi et litt blankere resultat som varer mer en 1 time ?

Har en halvfull flaske med "Quick detailer" som fulgte med i Clay settet.

Les guiden om igjen QD står forklart der. ;)

• 5 weeks later...
Posted

Har lest om både ML og E-klasse som har blitt som nye :D

Kjempebra! Må si jeg er imponert ja!

Jeg tilhører vel dem som alltid har brukt whitespirit og hardvoks, heh...

Men dette var interessant lesning.

Jeg har en mørk blålillasvart metallic bil med klarlakk som nede på sidene omtrent er blitt hvit i klarlakken.

Troligen kombinasjon av oksidering og slitasje fra hjulsprut og kanskje løsemidler.

Kjøpte Meguiars nybegynner clayset med spray, men ga opp. Holdt på lenge på et lite område uten å spore bedring, og leira ( liten klump i dette settet må jeg si) blei heller ikke skitten....

Ser vel nå av tråden at kanskje klumpen var for kald og hard.

Kjøpte noe Turtle slipemiddel i dag (rød rund boks), men tenkte først å spørre her inne hva jeg egentlig bør prøve nederst på bilsiden for å få litt glans i klarlakken..

Kan slenge inn et bilde som viser lakksyndromet, men det er da ikke noen MB :blackeye:

Edit: Her er bildet. Det ganske blåst (mye lys) og ser værre ut enn det er, men det viser problemet.

Alfa166bl241011008.jpg

Det lille hjørnet er sted hvor jeg har lagt på ny lakk pga lakkslipp etter slitasje fra hjul. Det litt mørkere området har vært dekket av transparent tape.

Posted

Hei RuneT slike steinsprutskader med tusenvis av små krater i lakken får man sjelden fjernet helt, og det anbefales heller ikke fordi man vil ha tykkest mulig lakk på slike steder.

Men det kan bli permanent bedre, hvis man bruker en polish med slipemidler som avrunder kantene på hvert av de små kraterene i lakken. Typisk vil man få tilbake 60-70% av glansen før voks. Etter voks vil det se enda bedre ut så lenge voksen er tilstede.

Den røde Turtle-boksen rubber lakken, men gir ikke god finish. Hvis du legger voks over vil det skjule det halvmatte resultatet av Turtle-rubbingen til det vaskes av igjen, og resultatet av rubbingen dukker opp igjen.

Billigste metode for å løfte poleringen over gjennomsnittet er trolig en to-hodet poleringsmaskin, et par orange Sonax poleringsputer og Meguiar's Ultimate Compound.

Dette selges på henholdsvis Biltema, Claes Ohlson og BilXtra. Du kan polere hele bilen med det utstyret og permanent fjerne vaskeriper, matte felter og få opp glansen i lakken. Du vil da få blankeste mest ripefrie bilen i gata FØR du har lagt på noe voks etc. En voks/forsegling vil løfte blingfaktoren enda ett hakk. Try it and be amazed :D

Posted

Billigste og enkleste måte å løfte inntrykket der er definitivt Meguiars Ultimate Compund som du kan gnu med for hånd... Helt hundre vil det ikke bli, men har brukt det selv på kanalskjørt på 124 med godt resultat. :)

Posted

Takk for innspill Øhn og Rudi  :D

Kjøpte en slik Einhell i sommer:

http://www.naf.no/Global/Forbrukertester/Utstyr/Poleringsmaskiner/Scaled/einhell_299x199.jpg

Så jeg prøver å unngå en tohodemaskininvestering nå, men innser at jeg bør fleske til med Meguiar's Ultimate Compound.

At Rudi til og med mener den funker for hånd, betyr vel at Einhellen bør klare dette også selv om en tohodet gjør jobben raskere.

Må ut å reise kommende uke, men får ta fatt på dette deretter.

Posted

Einhell roterende og ultimate er ingen god kombinasjon. Den er utviklet for å brukes for hånd eller med DA maskin. List opp hva midler du har å bruke med einhellen så får du vite hva du bør bruke sammen med den :) Ultimate tåler ikke varmen som utvikles med roterende maskin! :)

Einhellen gjør jobben raskere enn både tohodet og for hånd, men sliper lakken mer, og krever litt mer forsiktighet. :)