Guest Odd Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 dersom denne tråden er laget før, så send meg gjerne en link:) Men det jeg lurer på er tips til grei polering for oss som kanskje ikke har så inngående kunnskap om dette emnet:) hva anbefales? hvilke metoder brukes? skal maskin bukes for både påføring av selve polering eller?? Jeg ønsker ikke og investere i dyrt utsyr, og er heller ikke ute etter en showbil.. men noe som funker for mannen i gata.. Hjelp! Quote
TommyGun kal.45 Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Hei der Hvis du søker litt i forumet vil du finne masse saker rundt akkurat det der. Her er noen : http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=8878.0 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=48959.0 http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=39500.0 Quote
ØHN Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Hei Odd! Denne linken gjør deg litt klokere vedrørende elementær bilpleie, og bringer deg et stykke nærmere blank bil Bilpleie for dummies 2.0 Quote
_Erik_ Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 øhh... Til og med den "elemtære" måten å gjøre det på er nok noe helt annet en hva jeg har drevet med de siste 15 årene v/vask og voksing av bil : 1. Spyle bilen godt 2. Vaske med bilshampo fra Biltema. Svamp fra Biltema. Noen ganger med "innebygget bilshampo" 3. Spyle av 4. Sprøyte på med karosserirens fra Shell eller Biltema nedre del der asfalt prikker befinner seg. 5. La det stå i noen minutter. 6. Vaske/gni av asfalt rester 7 Spyle av bil 8. Vokse med Biltema "standard voks" (gult lokk så vidt jeg husker) bruke voksen til å få bort eventuelle rester av asfalt prikker og lakk rust. Dette gjorde jeg for kort tid siden på "en halv lørdag" på min Toyota RAV4 07 modell hvit farge. Ble riktig så fin synes jeg. Nå er det Mercedes'n sin tur. 2000 mod mørke, mørke blå mercedes ML Er dette totalt feil ? Bør jeg endre rutinen ? Den linken fra Detailersklubb inneholdt redskap og midler jeg snøtt har hørt om. Tror dette gjelder for mange andre en meg også. pfh mange takk for hjelpsomme tips ! Vil gjerne ha så ren/holdbar bil som mulig uten altfor mye strev og tidsforbruk Hei Odd! Denne linken gjør deg litt klokere vedrørende elementær bilpleie, og bringer deg et stykke nærmere blank bil Bilpleie for dummies 2.0 Quote
SigurdB Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Metoden er ikke feil, men hvis du bytter ut noen av produktene med ting som fungerer bedre så går jobben enda lettere og resultatet blir på en annet nivå feks: 1- bytt ut avfettinga med prickbort (for asfalt flekker) og ironx (for rustflekker) legges på tørr bil. Kan godt bruke biltema avfettingen som forvask når bilen er skikkelig møkkete. 2- bytt ut svampen med vaskehanske (unngår riper) 3- bruk 2 bøtter, en med rent vann og en med såpe vann. Skyll hansken i bøtta for hver gang du har vært i kontakt med bilen. 4- Kjøp claybar. Denne tar resten av nuppene og asflat flekkene som avfettinga ikke tok. Da slipper du å dra disse utover når du polerer for så og lage nye riper. 5- Invester i en litt bedre voks. Trenger ikke koste mer en 200kr. Feks Meguiars NXT, Duragloss eller Collinite. Disse holder lenge og gir en helt annen glans en turtle eller biltema. Etterhvert blir du helt bitt av basillen fordi det alltid går ann å få det litt blankere Quote
_Erik_ Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Takk for tips.. Bra jeg ikke har bommet helt. Det med to bøtter var genialt. Blir jeg bitt av basillen er jo det fint. Har feks Bilextra eller andre bil rekvisita kjeder Prickbort, ironix, vaskehanske, Claybar, Meguiars NXT/Duragloss/Collinite ? Kjekt å handle alt på ett sted. Er ikke lysten på å finne et og et produkt forskjellige steder på nettet. Metoden er ikke feil, men hvis du bytter ut noen av produktene med ting som fungerer bedre så går jobben enda lettere og resultatet blir på en annet nivå feks: 1- bytt ut avfettinga med prickbort (for asfalt flekker) og ironx (for rustflekker) legges på tørr bil. Kan godt bruke biltema avfettingen som forvask når bilen er skikkelig møkkete. 2- bytt ut svampen med vaskehanske (unngår riper) 3- bruk 2 bøtter, en med rent vann og en med såpe vann. Skyll hansken i bøtta for hver gang du har vært i kontakt med bilen. 4- Kjøp claybar. Denne tar resten av nuppene og asflat flekkene som avfettinga ikke tok. Da slipper du å dra disse utover når du polerer for så og lage nye riper. 5- Invester i en litt bedre voks. Trenger ikke koste mer en 200kr. Feks Meguiars NXT, Duragloss eller Collinite. Disse holder lenge og gir en helt annen glans en turtle eller biltema. Etterhvert blir du helt bitt av basillen fordi det alltid går ann å få det litt blankere Quote
Jonassen Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Du finner det meste som listes opp her på Bilxtra, hvis ikke er det flere nettbutikker du kan handle hos. Klubben har blant annet rabatt-avtale med Scandicshine, de fører det meste Quote
ØHN Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Hei Erik! Jeg er litt sent ute skjønner jeg. Du har fått gode svar allerede av SigurdB og Jonassen Det aller viktigste er å ha renest mulig bil, før berøringsvask. Dropp alt som handler om å "gni møkka av" - det sparer deg for mange riper i lakken. Quote
_Erik_ Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Hei ! takk for tips. God tid før jeg ble medlem i "klubben" tittet jeg på dine jobber. Spesiellt ML'ene. Ble som nye. Må være noe magisk stoff du bruker ?? Eneste måten jeg fikk av asfalt/tjære flekkene på var å "polere" i lang tid på flekkene. Da forsvant de til slutt. Prøvde med avfettningsmiddel fra Statoil men det hadde liten virkning. Da det gjelder kjøkken og baderoms vask ser man jo på reklamen at det bare er å sprøyte på og spyle av med lunkent vann... Det virker ikke for meg i praksis. Finnes det noe slikt som faktisk virker til bil ? Hei Erik! Jeg er litt sent ute skjønner jeg. Du har fått gode svar allerede av SigurdB og Jonassen Det aller viktigste er å ha renest mulig bil, før berøringsvask. Dropp alt som handler om å "gni møkka av" - det sparer deg for mange riper i lakken. Quote
ØHN Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Hei ! takk for tips. God tid før jeg ble medlem i "klubben" tittet jeg på dine jobber. Spesiellt ML'ene. Ble som nye. Må være noe magisk stoff du bruker ?? Det er nok (dessverre) ingen magiske midler som får til slik finish. Det hadde vært lett, men samtidig hadde jo det "magiske" middelet blitt vasket av igjen etterhvert, og ripene kommet frem igjen. Jeg fjerner ripene permanent, slik at lakken blir ripefri som nylakkert. Så lenge man da vasker riktig, har man ripefri bil til noen lager nye riper. Det du har sett meg gjort med de ML'ene oppnåes kun med grundig maskinpolering som jevner ut lakken med slipende polish, friksjon og varme. På bildet under er det ingenting på lakken. Ikke voks, lakkforsegling eller noe annet som gjør den blank. Bare tørr, ren lakk som er finpolert til slik finish. Eneste måten jeg fikk av asfalt/tjære flekkene på var å "polere" i lang tid på flekkene. Da forsvant de til slutt. Prøvde med avfettningsmiddel fra Statoil men det hadde liten virkning. Da det gjelder kjøkken og baderoms vask ser man jo på reklamen at det bare er å sprøyte på og spyle av med lunkent vann... Det virker ikke for meg i praksis. Finnes det noe slikt som faktisk virker til bil ? Ulempen med å "polere" bort flekkene er at det mest sannsynlig blir riper av det. Prickbort MAC 124 fjerner det meste av asfalt når jeg bruker det før vask, på tørr lakk og lar det virke 5-8 minutter uten at det tørker. Det fine med Prickbort MAC 124 er at det ikke fjerner særlig mye av voks eller lakkforsegling. Det fjerner bare det det ska,l uten å strippe lakken for voks og beskyttelse. Autosmart Tardis kan brukes der ikke Prickbort MAC 124 er sterk nok. Det fjerner bra med asfalt/tjære/Tectyl/Mercasol. Men da må spyle og vaske nøye med en god bilsåpe etterpå og ha på voks/beskyttelse. For Autosmart Tardis stripper lakken for det meste. Hvis flekkene er etter f. eks piggdekkstøv er CarPro IronX rette produktet. Det fjerner metallpartikler som ligger å ruster på overflaten av lakken. Er det fett, olje (dørhengsler etc), gummi/skomerker på plast eller biologisk smuss (kvae/harpiks fra trær f. eks) fungerer Bilthamber SurfexHD 1:3 ypperlig. Quote
LuckyDuck Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 En ting jeg lurer fryktelig på nå, Øyvind, det bildet du har lagt ut i innlegget ovenfor, hvilken farge har den egentlig? Jeg ville tro den er svart, men ser ut som at den er en infrarød farge som jeg ikke forstår. Lilla f.eks. ... Jeg ble bare veldig nysjerrig, siden fargene på veggene rundt lurer meg trill rundt. Og uten at jeg kjenner CarPro IronX, vil dette stoffet ta voksen rundt det området med f.eks. en "piggskade" i lakken? Quote
Alexander Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Meget godt fornøyd med den røde P21S. http://www.s100.no/p21s-powergel-felgvask.html Quote
ØHN Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Meget godt fornøyd med den røde P21S. http://www.s100.no/p21s-powergel-felgvask.html Jeg er også veldig fornøyd med den. Snart brukt opp en 5 liters kanne. P21S PG er veldig effektiv også blandet 1:1. Skal nok handle mer av denne, men har et par gallon Espuma felgrens som skal prøves etter at mange skryter av den også. Den skal visstnok være rimelig effektiv selv ved blanding 1:10. Spent på om den leverer på linje med P21. Quote
ØHN Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 uten at jeg kjenner CarPro IronX, vil dette stoffet ta voksen rundt det området med f.eks. en "piggskade" i lakken? Jeg bruker IronX før polering og voksing. Har ikke testet den på nyvokset bil, men regner med den fjerner en del beskyttelse. En ting jeg lurer fryktelig på nå, Øyvind, det bildet du har lagt ut i innlegget ovenfor, hvilken farge har den egentlig? Jeg ville tro den er svart, men ser ut som at den er en infrarød farge som jeg ikke forstår. Lilla f.eks. ... Jeg ble bare veldig nysjerrig, siden fargene på veggene rundt lurer meg trill rundt. Blir nok lurt trill rundt av det bildet, ja. Halogenlys vendt vekk fra lakken på et par fargerike bannere gir inntrykk av annen farge enn sort i refleksjonene på lakken. Bilen er den sorte 2006 ML'en på bildet under Link til jobben: http://www.detailersclub.no/forum/topic/9407-sort-2006-mercedes-benz-ml/ Quote
TommyGun kal.45 Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Meget godt fornøyd med den røde P21S. http://www.s100.no/p21s-powergel-felgvask.html Fører meg på listen her jeg også. Syns P21S er utrolig bra Quote
SigurdB Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 Vi har vel også rabattavtale med s100 så da er det enda en grunn til å handle fra de Quote
_Erik_ Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Jøsses... det så jo nesten overnaturlig ut. Funker denne metoden kun på nyere biler eller er det mulig på eldre biler også ? eller sliter man da på et allerede tynnslitt lakk lag ? Ulempen med å "polere" bort flekkene er at det mest sannsynlig blir riper av det. Prickbort MAC 124 fjerner det meste av asfalt når jeg bruker det før vask, på tørr lakk og lar det virke 5-8 minutter uten at det tørker. Det fine med Prickbort MAC 124 er at det ikke fjerner særlig mye av voks eller lakkforsegling. Det fjerner bare det det ska,l uten å strippe lakken for voks og beskyttelse. Autosmart Tardis kan brukes der ikke Prickbort MAC 124 er sterk nok. Det fjerner bra med asfalt/tjære/Tectyl/Mercasol. Men da må spyle og vaske nøye med en god bilsåpe etterpå og ha på voks/beskyttelse. For Autosmart Tardis stripper lakken for det meste. Hvis flekkene er etter f. eks piggdekkstøv er CarPro IronX rette produktet. Det fjerner metallpartikler som ligger å ruster på overflaten av lakken. Er det fett, olje (dørhengsler etc), gummi/skomerker på plast eller biologisk smuss (kvae/harpiks fra trær f. eks) fungerer Bilthamber SurfexHD 1:3 ypperlig. Quote
ØHN Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Jøsses... det så jo nesten overnaturlig ut. Funker denne metoden kun på nyere biler eller er det mulig på eldre biler også ? eller sliter man da på et allerede tynnslitt lakk lag ? Ulempen med å "polere" bort flekkene er at det mest sannsynlig blir riper av det. Prickbort MAC 124 fjerner det meste av asfalt når jeg bruker det før vask, på tørr lakk og lar det virke 5-8 minutter uten at det tørker. Det fine med Prickbort MAC 124 er at det ikke fjerner særlig mye av voks eller lakkforsegling. Det fjerner bare det det ska,l uten å strippe lakken for voks og beskyttelse. Autosmart Tardis kan brukes der ikke Prickbort MAC 124 er sterk nok. Det fjerner bra med asfalt/tjære/Tectyl/Mercasol. Men da må spyle og vaske nøye med en god bilsåpe etterpå og ha på voks/beskyttelse. For Autosmart Tardis stripper lakken for det meste. Hvis flekkene er etter f. eks piggdekkstøv er CarPro IronX rette produktet. Det fjerner metallpartikler som ligger å ruster på overflaten av lakken. Er det fett, olje (dørhengsler etc), gummi/skomerker på plast eller biologisk smuss (kvae/harpiks fra trær f. eks) fungerer Bilthamber SurfexHD 1:3 ypperlig. Ikke noe av dette sliter på laget lakk. Det funker bra uansett hvor gammel lakken er. Riktig kjemi, til riktig møkk, brukes for å slippe å gni møkka fysisk av lakken. Poenget er å ha renest mulig lakk før berøringsvask. Derfor er disse midlene mer skånsomme enn tradisjonelle husmortips og kjerringråd, som skure-Jif, parafin/whitesprit rett på svampen, skrubbe med nylonvask etc, fordi de ikke riper lakken. Quote
_Erik_ Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Hei, siterte på feil tekst fra deg. Lurte på om "slipejobben" som skjer før polering kan gjøres på biler i alle årganger ? Ser du måler lakk dybde for å sjekk om det kan "slipes" ? Kan lakk på 10-15 år gamle biler være såpass slitt at dette ikke er bra for lakken ? Ikke noe av dette sliter på laget lakk. Det funker bra uansett hvor gammel lakken er. Riktig kjemi, til riktig møkk, brukes for å slippe å gni møkka fysisk av lakken. Poenget er å ha renest mulig lakk før berøringsvask. Derfor er disse midlene mer skånsomme enn tradisjonelle husmortips og kjerringråd, som skure-Jif, parafin/whitesprit rett på svampen, skrubbe med nylonvask etc, fordi de ikke riper lakken. Quote
ØHN Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Hei, siterte på feil tekst fra deg. Lurte på om "slipejobben" som skjer før polering kan gjøres på biler i alle årganger ?Ser du måler lakk dybde for å sjekk om det kan "slipes" ? Kan lakk på 10-15 år gamle biler være såpass slitt at dette ikke er bra for lakken ? Nei, vanlig lakkslitasje på 15-20 år gammel bil volder ingen problemer for den "slipejobben", som du kaller det. Det går en grense selvsagt, og den avhenger av om bilen har tynn lakk fra fabrikk, eller kanskje er omlakkert. Lakk uten klarlakk som er kraftig oksidert (f, eks rødt panser har blitt melkehvitt/rosa) forvitrer lakken sakt men sikker bort. Der bør man ta det litt pent, men det er likevel sjelden et problem. En gjennomsnittlig maskinpolering gir nesten ikke målbar forskjell i lakktykkelse, så man kan normalt sett korrigere vekk vaskeriper og andre lettere riper mange mange ganger i løpet av en bils liv. På et lite område hvor man går for å fjerne dype riper, vil lakken bli noe tynnere . Jeg har fjernet ripene på min 25 år gamle W124, og den var akkurat lik å jobbe med som en splitter ny bil. Quote
_Erik_ Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 takk for hjelp og tips ! har fortsatt noen spørsmål : - Har kjøpt Meguiars Clay sett med leire og spray; skal man gå over hele bilen med dette for å få best resultat ? - Har kjøpt Meguiars NXT II super avansert wax. Bør det legges noe over denne da man har vokset ferdig ? - Hva anbefales å legge på plast/gummi lister utvendig feks rundt vinduer for å "freshe" opp ? De har blitt ganske matte etter 12 år. Jeg er privatperson og kan ikke kjøpe 10 liters dunker pfh takk Quote
ØHN Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 takk for hjelp og tips ! har fortsatt noen spørsmål : - Har kjøpt Meguiars Clay sett med leire og spray; skal man gå over hele bilen med dette for å få best resultat ? - Har kjøpt Meguiars NXT II super avansert wax. Bør det legges noe over denne da man har vokset ferdig ? - Hva anbefales å legge på plast/gummi lister utvendig feks rundt vinduer for å "freshe" opp ? De har blitt ganske matte etter 12 år. Jeg er privatperson og kan ikke kjøpe 10 liters dunker pfh takk Bruk clay der det kjennes nupper og urenheter i lakken. Hvor mye den fjerner, avhenger av hvor mye som ligger igjen etter grundig avfetting og vask. Legg clay'en i varmt vann så den er lett å forme. Meguiar's Tech wax 2.0, hvis det er den du har kjøpt, er en lakkforsegling med polymerer, som skal herde minst 12 timer. Helst bør den herde 24 timer etter avbuffing, for best holdbarhet. Etter at Tech wax har herdet ferdig, KAN en legge en voks på toppen, men det er ikke nødvendig. Ikke bruk en parafinbasert voks over Tech wax, fordi slik voks løser opp forseglingen. Owatrol Polytrol anbefales på plast. Den gir plasten nytt liv og har holdbarhet på 1-2 år. Polytrol selges hos jernvareforretninger. På gummi anbefales Black WOW. Den selges bl.a. hos Scandicshine som klubben har samarbeidsavtale med. http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=43_53&products_id=421 Quote
_Erik_ Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 øhh... det stod det ikke noe om i omtalen av "NXT Generation® Tech Wax® 2.0".... Holder det å bare bruke "clay pakke" under den da ? Kjøpte den på anbefaling fra et tidligere innlegg i tråden. "Meguiars NXT"... takk for de andre tips om plastik/gummi Quote
ØHN Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 øhh... det stod det ikke noe om i omtalen av "NXT Generation® Tech Wax® 2.0".... Holder det å bare bruke "clay pakke" under den da ? Kjøpte den på anbefaling fra et tidligere innlegg i tråden. "Meguiars NXT"... Njaa hvor det stod og ikke stod noen omtale av Tech wax veit ikke jeg. Herding anbefaler jeg av egen erfaring, og på råd fra de som har utviklet produktet på Meguiar's Online. Angående hva som trengs etter clay, så følg rådene fra f. eks bilpleie for dummies 2.0 Der nevnes både herding og behov for kjemisk lakkrens. Du kan legge voks over eller bruke bilen før 12 timers herding. 80-90% av herdingen på sealeren skjer første timen. Redusert herdetid gjør ingenting galt annet enn at produktet forsvinner litt fortere av lakken. f. eks holder 3 mnd fremfor 4 mnd. Om det holder å bruke kun vask og clay under Tech wax 2.0 avhenger av hva du vil oppnå og hvor mye skitt som sitter i lakkporene. Hvis det ikke er en bil som blir dullet med flere ganger i året, eller bilen er splitter ny, så trengs en real lakkrens etter clay. For å gjøre et enkelt, og slippe å handle inn et eget lakkrensprodukt, kan NXT Tech Wax 2.0 brukes to ganger. Tech wax har litt renseegenskaper akkurat som en lakkrens, den ser ut som en flott voks på lakken, og gir like god holdbarhet som en lakkforsegling - den er et Kinderegg egentlig. Bruk f. eks Tech wax to ganger over hele bilen slik: 1. gang jobbes den inn i lakken, på en og en karosseridel, og tørkes av med en gang. Bytt mikrofiberklut underveis så den hele tiden er ren. 2. gang legges et nytt lag over hele bilen, som får tørke på lakken 30-40 minutter, før man buffer av. La så dette stå i fred og herde så lenge du har tid til. Quote
_Erik_ Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 Ok, da skjønner jeg litt mer. Trodde jeg hadde kjøpt et produkt som var ment for noe helt annet en erstatning for min tidligere Biltema voks. Jeg bestilte et stykk microfiber for fjerning av tørket voks. Det kostet den nette sum av ca 110,- NOK. Finnes det billigere alternativer siden man tydeligvis trenger mange ? hva vil du anbefale som lakkrens før tech wax 2 ? Kan man oppnå bedre/lettere resultat en å bruke Tech wax 2 to ganger som du nevner ? Njaa hvor det stod og ikke stod noen omtale av Tech wax veit ikke jeg. Herding anbefaler jeg av egen erfaring, og på råd fra de som har utviklet produktet på Meguiar's Online. Angående hva som trengs etter clay, så følg rådene fra f. eks bilpleie for dummies 2.0 Der nevnes både herding og behov for kjemisk lakkrens. Du kan legge voks over eller bruke bilen før 12 timers herding. 80-90% av herdingen på sealeren skjer første timen. Redusert herdetid gjør ingenting galt annet enn at produktet forsvinner litt fortere av lakken. f. eks holder 3 mnd fremfor 4 mnd. Om det holder å bruke kun vask og clay under Tech wax 2.0 avhenger av hva du vil oppnå og hvor mye skitt som sitter i lakkporene. Hvis det ikke er en bil som blir dullet med flere ganger i året, eller bilen er splitter ny, så trengs en real lakkrens etter clay. For å gjøre et enkelt, og slippe å handle inn et eget lakkrensprodukt, kan NXT Tech Wax 2.0 brukes to ganger. Tech wax har litt renseegenskaper akkurat som en lakkrens, den ser ut som en flott voks på lakken, og gir like god holdbarhet som en lakkforsegling - den er et Kinderegg egentlig. Bruk f. eks Tech wax to ganger over hele bilen slik: 1. gang jobbes den inn i lakken, på en og en karosseridel, og tørkes av med en gang. Bytt mikrofiberklut underveis så den hele tiden er ren. 2. gang legges et nytt lag over hele bilen, som får tørke på lakken 30-40 minutter, før man buffer av. La så dette stå i fred og herde så lenge du har tid til. Quote
Recommended Posts