Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har et sett hankook piggdekk, brukt 3 år. De er ikke kjørt så langt, og har godt med gummi, men hankook er nok ikke så flinke til å feste piggene, så mange av dem har forsvunnet. Det er såpass mange borte nå, at jeg syns de er for dårlige til å sette på. Synd, for de er fine å kjøre med, de sitter godt på bart føre, vingler ikke slik piggfrie gjerne gjør, og støyer lite. Uten pigger sitter de dessverre ganske dårlig på is.

Jeg har sett det finnes pigger man skrur inn i dekkene. Vil de fungere å skru sånt inn i hullene som allerede er der, eller vil piggene bare strøs rundt?

Posted

Det går av og til. Men holder ikkje. Vil mest sansynlig forsvinne innen

Eit par veker. Grunne er at. der piggane var er. Utslitt.

Og då vil heller ikkje ein ny pigg holde.

3 år gammle dekk er og heller ikkje så bra. og.piggdekk uta

dårligere enn piggfrie dekk. det er

tatt ut av pigg er faktiske tester.

Posted

Jeg spurte hankook-importøren, og de sa de ikke skaut nye pigger i brukte dekk. Jeg har sett en type pigger man skrur inn, kanskje de holder bedre?

Det går av og til. Men holder ikkje. Vil mest sansynlig forsvinne innen

Eit par veker. Grunne er at. der piggane var er. Utslitt.

Og då vil heller ikkje ein ny pigg holde.

3 år gammle dekk er og heller ikkje så bra.

Det er vel det jeg er redd for også, og siden de tross alt er 3 år, så gidder jeg nok ikke legge så mye tid og energi i dem, men jeg hadde i grunn håpet at de holdt en sesong eller to til. Jeg syns dette er litt for dårlig, særlig så lite som jeg kjører.

På barmark, vått og slaps er disse dekkene ganske så overlegne, men det går på bekostning av egenskapene på is, som normalt er ivaretatt av piggene. Når piggene forsvinner, sitter jeg nesten igjen med kontinentale vinterdekk.

og.piggdekk uta

dårligere enn piggfrie dekk. det er

tatt ut av pigg er faktiske tester.

Hæ?

• 3 weeks later...
Posted

hmm ser ut som min htc har tulla litt her.

beklager.

det eg meinte var at piggdekk uten pigger er verre enn pigfrie dekk.

piggen blir runda av etter 1-2 sesonger go då er det heller lite grep igjen

på is. så om du skal ha dekk i 3-4 år og kjører asvalt og slikt. så kjør piggfri.

Og ja det var testa i naf i fjord trur eg.

Posted

Piggdekk uten pigger har sine sterke og svake sider. På is blir de selvsagt ganske dårlige, men kan funke bra på barmark.

Jeg kjøpte piggdekk fordi jeg ikke lenger kjører så mye til og fra Oslo, men fast en gang til østfold hver 2. uke, samt mye småkjøring her hjemme. Til Østfold kjører jeg indreveien, og den er ofte glatt på Akershus-siden, mens de i Østfold er flinke (??) til å salte, så der er det alltid sølete, uansett vær.

Det frister litt å kjøpe piggfritt, samtidig så liker jeg å kjøre med pigger, særlig pga. at man får en godt hørbar advarsel i det piggene begynner å krafse en liten stund før man mister grepet. Piggfritt har jeg kjørt en del, og enten er de for harde til å funke på is, eller så myke at bilen blir vinglete å kjøre. Tips til piggfri dekk som funker mottas med takk :)

Posted

Har kjørt Continental Wintercontact 5 eller hva de nå heter, det nyeste piggfrie der, og det synes jeg ikke er vinglete i det hele tatt. Det er dag og natt i forhold til de piggfrie som var for en del år siden mtp. stabilitet, de gamle var som å kjøre på viskelær..

Posted

Har kjørt Continental Wintercontact 5 eller hva de nå heter, det nyeste piggfrie der, og det synes jeg ikke er vinglete i det hele tatt. Det er dag og natt i forhold til de piggfrie som var for en del år siden mtp. stabilitet, de gamle var som å kjøre på viskelær..

Jeg har prøvd x-ice og hakka3 for noen år siden, og viskelærbeskrivelsen er ganske dekkende.