Jump to content

Frakte takstoler

FrodeS

Recommended Posts

Jeg driver og prøver å få kjøpt noen takstoler som står et stykke unna. De har en totallengde på 7 meter (spennvidde 6,2).

Jeg ser at brenderup sine hengere, som de leier ut på statoil her borte, har en "innvendig lengde" på 4 meter. Alle takstolene ved siden av hverandre blir ca. 70 cm bredt, så det bør gå greit å sette dem ganske langt frem. Fortsatt blir de nok hengende ca. 2 meter ut bak.

Høyden er 2,8 meter.

Blir det drøyt å ta noe sånt på en bilhenger?

Noen som har gode forslag? Enten om det går greit på bilhenger, eller hvor man kan leie en henger som er lenger enn som så?

Åpen bilhenger, ja.

Jeg vil tro de kan trekkes ca. 1 meter opp på draget. Da er det 4+1 meter, totalt 5. Takstolene er 7, så det er fortsatt 2 meter igjen som de stikker ut bak.

Med litt ballast foran bør det kanskje gå greit, men det er litt i grenseland.

Rent teknisk er hovedproblemet som du nevner at du får negativt kuletrykk, men dette kan jo ordnes.

En annen sak er hva onkel sier om du skulle ha ufattelig mye uflaks og treffe på en iherdig patrulje på den årlige turen langs landeveien..

Skikkelig merking bak må du ihvertfall ha, og så er det vel bare snakk om guts...  :P

Hvis jeg har mitt på det rene, så må jo egentlig onkel få si akkurat hva han vil.

Overheng bak på hengeren mener jeg bare skal merkes, og så er det greit. Begrensningen ligger vel i total vogntoglengde.

edit : Snakket med selger nå, og han hadde fraktet dem på en bilhenger tidligere, så han mente det skulle gå helt fint.

Ganske sikker på at det ikke er samme begrensning for personbil.

Det blir ca. 1,5 meter overheng bak. Jeg var og målte hengeren i sta, og reserverte den for mandag, så da blir det kanskje ENDELIG garasje på meg neste år.

Ingen regler som hindrer deg i å ha 1,5 meter utstikk bak. Merk godt med en varseltrekant, og om du har mulighet blir onkel

veldig glad om du spikrer på en lysbjelke fult opprativ.(Slik man skall henge på sykkelstativet) helt bak på lasset.

Det er kun harde regler på at last ikke skall stikke utom sidekarmer.

Du bør også ordne deg med en slags ramme som stiver av dette sideveis.

Still også med skikkelige jekkestropper, slikt liker de veldig godt.

Regler for storbil er litt strengere pga platthøyde, og påbudt underkjøringshinder.

Negativt kuletrykk er i grunn det jeg frykter mest med takstolene, men siden de går såpass langt inn på draget, håper jeg det skal gå greit.

Vinglete henger er hat å kjøre med, og hvis det plutselig går litt fortere enn det skulle gjort, er det ikke lenger godt å si hvem som egentlig bestemmer retningen lenger.

Bilhenger er leid i dag, og jeg er klar til å frese opp til Spydeberg etter jobb. Forhåpentlig betyr det at jeg kan begynne med garasjebygging til sommeren igjen :-)

Lykke til Frode! burde gå ganske så greit dette!

Gikk helt fint, men jeg vil nok si at takstoler med 6,2 meter spennvidde er max av forsvarlig med en slik henger.

Ikke noe racerkjøring, men nå står de hjemme her, og jeg gleder meg til å bygge garasje til sommeren :-)

Stroppet til den store gullmedaljen. To grove øverst, en til hver side, to grove som sikrer fremover, en grov som sikrer bakover og to litt mer puslete stropper som bare holdt dem fast nedover.

sND3.jpg

ExBre.jpg

Ganske heldig, men åpenbart kuletrykk i laveste laget. Det begynte å vingle ganske brukbart hvis jeg nærmet meg 80. I 70 var det helt stabilt. Man må nok ha lenger henger hvis man skal frakte noe lengre. 1,1 tonn veide de 15 takstolene tilsammen. Overraskende enkle, og ikke noe problem for to personer å løfte en og en av hengeren.

Artig at bilen selv må jobbe litt for å få garasje  :P

Kjenner jeg meg selv rett, så skal den nok få dra hjem store deler av den garasjen.

Jeg måtte leke meg litt med google sketchup i dag. Hadde det enda vært like enkelt å bygge i virkeligheten ..

saPJ6.jpg