Jump to content

Hvor mye diesel kan man fylle på en S124?

FrodeS

Recommended Posts

Riktignok var tanken ganske tom, og jeg fylte den HELT til randen, men 77,5 liter har jeg aldri greid å presse på bilen før. Det har normalt stoppet ved 70 liter, selv om jeg ofte kjører den ganske langt ned, og fyller den ordentlig full igjen.

Lurer på om kanskje telleverket på esso'n borti gata her viser feil, eller kan det være så mye å gå på? Jeg mener tekniske data sier 72 liter tank.

Høres mye ut, men vil tippe at det og kan være forskjell fra tank til tank... + - 5% eller noe sånn...

Jeg syns også det høres rart ut, for jeg har aldri vært i nærheten av å fylle så mye. Jeg har bare såvidt passert 70 liter tidligere. Så har jeg vel bare fylt den samme tanken en 300-350 ganger mens jeg har hatt bilen ...

Kanskje tellerverket på stasjonen var justert litt vel ivrig? 77 liter hørtes mye ut.

Det er det jeg syns også. Sjefen min fylte nylig 80 liter på en passat med 60 liter hos statoil, og tidligere i sommer fikk jeg 7 liter på en 5-liters kanne på den lokale statoil her borte. Uten at kanna var full en gang. Det virket som de hadde rutine på det, for de bare fylte den opp og tok for 5 liter uten noe mer om og men.

Jeg spurte hu på esso, men hu som sto der ca. ved midnatt i natt og "ikke snakke så go norge" kunne ikke hjelpe meg. Hu mente det var 3 mnd siden den ble justert sist.

• 1 month later...

Jeg har testet en del ganger på forskjellige stasjoner, og det var nok neppe noe feil på Esso.

Vanligvis går det på ytterligere ca. 15 liter etter at pumpa stopper første gangen. Dumt dieselen skummer så mye, for det tar fryktelig lang tid hvis en skal fylle helt fullt.

Det ser ut som 75-78 liter er omtrent det som går på når det er nesten tomt.

Får fort 20 mil ekstra rekkevidde med helt full tank.

kanskje tanken har blitt rund :shock:

jeg mener en kan jo få en bulk inn i tanken og da skulle den jo bli mindre og motsatt; om den ikke er flat, men rund så skulle den romme mer. Kanskje den henger ned under bak der....