Jump to content

Bensin Webasto i S210 2001 (TTC)

Sarlacc

Recommended Posts

Hei!

Har plukka ut TTC'n fra bilen. Den gikk ikke skikkelig i vinter, og har lyst til å ha den i orden før sesongen begynner igjen.

Hadde prøvd alle resette sikringer-triksene, sjekka klikking i bensinpumpa til TTC'n, vifta, brennern starter og alt skulle vel være OK - men den stoppa alltid etter å ha gått noen minutter. Varma aldri opp bilen skikkelig.

Har sett litt på teknisk manual for TTC'n, uten å bli noe sørlig klokere.

Etter å ha plukka alt fra hverandre, og kjørt 12V på sirkpumpa og vifta (de virker OK) - ser jeg at det er litt sot i brennkammeret. Har skrapt vekk det meste. Ser også at det er en slags "metallduk" inni brennerkammeret - dette er litt "svidd".

Mistenker vel egentlig brenner for å ha tatt kvelden. Mye koster ny brenner?

Skal prøve å få tatt diagnose på den i morgen, eller få kjørt den ute av bilen - så får jeg se om jeg blir noe klokere.

Noen som har noen ideer?

få sjekket opp leveringsmengde på doseringspumpa, sjekke at det er full gjennomstrømning i brennkammer, dvs pump det full av bremserens, blåsespiss pent under, da skal hele puta i kammeret "flyte opp" dvs full spredning av bremserens igjennom gitteret.

hvis da den da fortsatt driver å kutter og herjer, så kan elektronikken være defekt. man kan åpne dette og se på printkortet etter synlige irr eller varmeskader..

Takk for tips!

Hvor mye bremserens? Fylle hele brennkammeret eller bare nok til at jeg får

Sjekka at puta flyter opp?

Du mener å blåse forsiktig med trykkluft i "bensinrøret"?

nok til at den blir helt vått inni, og drypper fra inntaksrøret, da tar du trykkluft under pent og forsiktig og ser at det blir jevn spredning og likt

nei denne går på pulsering, så får kun testet den med en tester som er til det med målebeger

Den er vel bare 12V, så man kan koble strøm av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/ og se om det kommer noe?

nei denne går på pulsering, så får kun testet den med en tester som er til det med målebeger

Den er vel bare 12V, så man kan koble strøm av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/av/på/ og se om det kommer noe?

nei

Bremserens og lufttest ferdig. Bra spredning. "puta" er flisa opp et sted, gjør det noe?

Kan jeg teste enheten uten doseringspumpe?

MÅ jeg bytte alle pakninger slik som servicemanual sier?

Printkortet var som nytt. Alle kontakter, etc ser nye ut. Ikkeno irr noe sted.

er vel kun mengdemåling med doseringspumpa som står igjen da, men dette trenger du en tester for, ettersom du skal ha en viss mengde bensin etter et startforsøk, så så mange ml.

denne skal stå bak ved tanken i et T stykke, sitter den noe annet sted, en max 1 fra tank, så er det rom for feil i mengdelevering, vet en del klarer seg men dette er basic montering, er ei slange fra tank til bensinpume, der skal t stykket sitte og under bilen ved batteriet ( på undersiden av bil)  skal pumpa sitte.

hvis du er instressert, så har jeg en splitter ny slik en liggende, disse koster vel nesten 2500-3000kr nye, og dette er og den nye typen med membranklokke.