Jump to content

Bensinpumpe 500 SEC

Mr. Nygård

Recommended Posts

Har litt problemer med min -83 modell 500 SEC. Ser ut til at bensin ikke kommer fram til motoren.

Målte at det kommer strøm bak til bensinpumpe v/bakaksel, men får ikke den "summelyden" 2 sek etter at nøkkel er satt i posisjon II. Byttet bensinpumpe i går. Sjekket at jeg koblet riktig (forskjellig størrelse på + og -), sjekket at strøm kom bak til pumpe. Fremdeles ingen trykkoppbyggingslyd.

Ingen start av motor.

Har litt problemer med min -83 modell 500 SEC. Ser ut til at bensin ikke kommer fram til motoren.

Målte at det kommer strøm bak til bensinpumpe v/bakaksel, men får ikke den "summelyden" 2 sek etter at nøkkel er satt i posisjon II. Byttet bensinpumpe i går. Sjekket at jeg koblet riktig (forskjellig størrelse på + og -), sjekket at strøm kom bak til pumpe. Fremdeles ingen trykkoppbyggingslyd.

Ingen start av motor.

Er det dårlig gjording på pumpen? Hvor målte du spennigen, mellom lednigene eller mellom pluss kabelen og chassis?

Ingen start av motor.

Er det dårlig gjording på pumpen? Hvor målte du spennigen, mellom lednigene eller mellom pluss kabelen og chassis?

Målte på kontaktene på pumpen

Guest Gjesten

Du har gjort det eneste riktige nemlig å måle mellom kontaktene på pumpa.

Da kan man glemme alt om tenningslåser,releer,kontakter mm.

Men du sier at du måler strøm.Hva måler du med og hvor mange volt.

Har du 12 volt mellom kontaktene på en ny pumpe og den ikke går rundt så ligger problemet ditt i kontaktene/pumpa og ikke lengere frem.

Mål på gjengene og ikke på ledningen.

Guest Gjesten

Nei bska, jeg ser ikke problemet  :lol:

Det som er viktig når man måler er å måle i riktig ende noe han har gjort,MEN han har egentlig ikke målt noe matnyttig.

Jeg spurte om hva han målte med.Han sier en slik som piper. Er det et " Leketøy" eller er det en proffesjonell piper som jeg bruker på jobb.

De stilles inn til at lyden er forskjellig etter hvor mange volt det er og man kan gi direkte strøm eller gods for å teste.

En piper eller diodelampe kan vise at alt er i orden fordi de bruker mindre strøm en det som trengs for å starte pumpa.

Altså vil måleinstrumentet si ok selv om det ikke er det.

Måler man spenning ( spenningstap ) kan man fort se hvor problemet er.

Er gods ok,men bare f.eks ca 2 volt , må man måle seg frem til hvor spenningstapet på ca 10 volt er.

Det kan ligge litt i kabler,kontakter,releer osv.

Det som er viktig er å måle på pumpen først for å finne ut hva man har/mangler av strøm/gods.

Men selvfølgelig ikke med et apparat som ikke ser forskjell på f.eks 12 volt og 8 volt

• 3 weeks later...

På denne 500'n er det 2 bensinpumper koblet sammen i serie v/høyre bakhjul, i tillegg til filter og akkumulator. Pumpe nr 1 (den første etter utløp fra tanken) hadde sluttet å virke, og derfor kom det ingen bensin fram til motor, selv med strøm bak til kontaktpunktene.

Byttet med en nyere pumpe, som generøst ble funnet fram på loftet hos Skadberg works. Likevel ingen resultat. Tvangskjøring av pumpe med kortslutning mellom 30 og 87 hørtes pumpe, med da tydeligvis pumpe nr2, som hele tiden har virket. Byttepumpa fra Skadberg viste seg også å være gåen. Dette måtte måles vha manometer (?) av et slag. Fikk hjelp til dette.

Ny pumpe måtte framskaffes, og igjen sviver V8'eren.

Case closed