Jump to content

W124 sporer bak, hva er den mest sannsynlige feilkilden?

Guest Mads Kristian

Recommended Posts

Guest Mads Kristian

Min W124 sporer litt bak, noe som er litt ubehagelig og skremmende når man f.eks skal foreta en forbikjøring. Merker ingenting på veier der det ikke er sporete og/eller dumper. Er riktignok 225/50-16 dekk som er ganske så slitte, så kan være dette også - er bare at jeg har litt vanskelig for å tro at det bare er dekkene som forårsaker dette. Blir lagt på nye dekk til uka igjen, så det kan være at det problemet opphører da, men greit å vite hva jeg burde skifte dersom det ikke gjør det.

Og man merker det bedre nå som jeg har fått bilen litt nærmere bakken bak. Veit det er mange potensielle feilkilder bak der, men noe må vel være mer normalt enn andre ting som gjør at den sporer bak?

det er ganske sikkert sporingstagene bak som er færdige,sammt at det kansje er på tide å bytte traversjforingene framme på bakre subramme som bildet viser..:)

jeg har også 8 hulls i 8 x 16 med 225 50 16 begynnte å spore å slite dekk bak, byttet sporingstagene 2 stk 1 på hver side å disse traversjforingene framme på bakstilling, ble en helt annen bil  ja..:)

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=14440.0

mvh Geir

Sporingsstag??

Spissingsstag, kanskje?

En sjekk av alle foringer, skifte ut det som er slitt (eller alt), og deretter en hjulstillingskontroll, så vil nok problemet forsvinne.

Hvis høyden forandres, så skal det også gjøres hjulstillingskontroll.

Bak på 124 er det ikke så mye å justere på, så der kan man nok fint greie det selv. Noen fra Stavanger-avd kan sikkert forklare nærmere.

Guest Gjesten

Ikke glem den mest vanlige foringen.

Ytre nedre lenkearmsforing. Det er den foringen som er nederst, ytterst under drivakselen helt ute ved hjulet.

Sporing/spissingstaget og noen støtte stag ble forbedret så problemet ble sjeldnere,men ytre lenkearmsforing sliter de med på alle modeller frem til i dag.

Når den er defekt kan man kjenne bakparten av bilen svinger ekstra i svingene som en truck.

Og enda et tips: Et sett med alle stagene bak i god kvalitet er relativt rimelig. Man slipper ned hele traversen bak og skifter alle stag, traversforinger og de bærearmsforingene i den svære nedre bærearmen som fjæren ligger på, så blir det "ny bil" etterpå. God anledning til å se over bremserør og slikt som ellers ligger litt kronglete til også, og utføre litt preventiv rustbeskyttelse.. ;)

Guest Mads Kristian

Takk for alle svar.

Ble senket 30-40mm (veit ikke eksakt hvor mye fjærene senker), og bilen oppførte seg likt før den ble senket også - bare at den ble verre etter senking, logisk nok. Disse foringene og stagene, hvor får man kjøpt repsett isåfall? Vil først prøve meg på å justere hjustillingen bak (noe jeg ikke har gjort etter senk, eller gjort noen gang før), så hvordan gjør jeg så dette?

Den ble jo EU-godkjent i 2010, så mye galt kan det jo ikke være nå.

EU godkjenning og hjulstilling er 2 helt forskjellige ting.... :lol:

Få bilen opp på bukk og inspiser understellet ditt, finn frem brekkjern og bøy og tøy litt så ser du hvor gummien er sprukket/slipper og hvor det vandrer.

Er ikke noe byttet før så kan du nok bytte alt så er du rimelig sikker på at alt er ok.

Etter det er gjort så tar du hjulstilling, gi beskjed om at du skal ha så nære 0 i spissing bak som mulig, så slipper du dekkslitasje (hvis de følger boka så får du ganske mye spissing bak og det er ikke bra....)

Ikke glem den mest vanlige foringen.

Ytre nedre lenkearmsforing. Det er den foringen som er nederst, ytterst under drivakselen helt ute ved hjulet.

Sporing/spissingstaget og noen støtte stag ble forbedret så problemet ble sjeldnere,men ytre lenkearmsforing sliter de med på alle modeller frem til i dag.

Når den er defekt kan man kjenne bakparten av bilen svinger ekstra i svingene som en truck.

Såkalte knirkeforingen  :)

Guest Mads Kristian

EU godkjenning og hjulstilling er 2 helt forskjellige ting.... :lol:

Få bilen opp på bukk og inspiser understellet ditt, finn frem brekkjern og bøy og tøy litt så ser du hvor gummien er sprukket/slipper og hvor det vandrer.

Er ikke noe byttet før så kan du nok bytte alt så er du rimelig sikker på at alt er ok.

Etter det er gjort så tar du hjulstilling, gi beskjed om at du skal ha så nære 0 i spissing bak som mulig, så slipper du dekkslitasje (hvis de følger boka så får du ganske mye spissing bak og det er ikke bra....)

Det er jeg fullt klar over. Poenget var: Siden bilen ikke fikk noen mangler og/eller anmerkninger på foringer osv i bakstilling, så skulle man jo tro at disse fortsatt holdt mål, ettersom den ikke har blitt kjørt noe betydelig med siden den gangen.

Har ikke bukk, men skal jekke den opp for å bryte og bende litt, så får jeg se om jeg blir noe klokere. Kan forøvrig se ut som høyre bakhjul (passasjersiden) sitter litt lenger frem mot bakskjermen enn venstre bakhjul, kom jeg på nå. Ringer det noen bjelle for noen, da? Prøvde å se om det var noe i bakstillinga som var skeivt etter en kollisjon el, men så ingen betydelige forskjeller når jeg sammenlignet sidene.

Tar som sagt imot instrukser på hvordan jeg skal justere hjulstillingen bak :)

Erfaringsmessigt kan knirkeforinge vere vanskelig å få fram slakken i, men om du har en bukk du kan sette bilen på og jekke under bærebrua bak og så du ser du om spindelen står i ro når du jekker opp. samtidig  sikte om bolten står i senter av foringen. (Her må du ta av hjula) Kan også rive i hjulet nede og sjå om du får fram noe bevegelse. Kulene på spissingstaga er også en gjenganger..

Eg ville lagt spissinga bak på 8-9 minut totalt for å unngå for mye dekkslitsje på innsiden pga att bilen er senket .

Har ikke bukk, men skal jekke den opp for å bryte og bende litt, så får jeg se om jeg blir noe klokere. Kan forøvrig se ut som høyre bakhjul (passasjersiden) sitter litt lenger frem mot bakskjermen enn venstre bakhjul, kom jeg på nå. Ringer det noen bjelle for noen, da? Prøvde å se om det var noe i bakstillinga som var skeivt etter en kollisjon el, men så ingen betydelige forskjeller når jeg sammenlignet sidene.

Finn frem metermålet og mål direkte fra skjerm til felg, eventuelt fra framhjula til bakhjula når bilen stå på en plan flate og se om det virkelig er forskjell og eventuelt hvor mye.

Høres ut som om traversforingene har fått seg en smell siden hjula står forskjellig i skjermen.....disse kan "punktere" og det ser de fleste ikke, selv på EU kontroll... og når traversforingene er ferdige så vandrer hele bakhjulstillingen, og det merkes ekstra godt når en har lavere profil og breiere dekk. :P

Guest Mads Kristian

Målte kjapt i stad, på plant verkstedgulv, og det kan virke som hjulet er 2-3cm lenger frem på passasjersiden. Skal få målt mer nøyaktig i morgen, for hadde andre biler å henge fingrene i i dag. Sjansen for at noe annet forårsaker sporingen, er nesten marginalt, skulle jeg tro.

Hvordan er så denne foringen å skifte? Må noe demonteres, og er man avhengig av å demontere noe i bakstillingen? Det er betraktelig mer på bakstillingen på denne bilen her enn de Golfene jeg er vant med - så dette er totalt nytt beite for meg :P

Takk for alle svar og forslag :)

Skal man skifte traversforingene er det like greit å slippe ned hele traversen først som sist. Det er egentlig ganske enkelt - løsne mellomaksel, ABS-sensor, evt. rør til ASD, dempere, slakke så fjærene ikke står i spenn og slippe ned hele greia. Fire store gummiforinger, kurant å bytte og gjør underverker med hvordan bilen kjører.

løsne kun fremre bolter i travers, og bakre halvveis, ta ut fremre bot på den siden du skal skifte, bruk en luftmeisel, og jobb deg fra kanten og innover, slik at du knekker av dt 2 feste taggene på foringene, da vipper du lett ut selve gummiforingen, så selve metallhylsa...

har gjort dette utallige ganger på taxi (124,210) og 208, 202 og 203, har aldri brukt noe mere enn 1 time tilsammen begge sider......

eneste problemet man kan støte på er at bakstillinga henger i bakre foringene, da må du til med litt rustløster oppi dem og ei brekkstang/spett og jokke litt

Roar

Guest Mads Kristian

Noen som har en DIY med bilder og litt forklaring til hvordan man skal gå frem, da? Eller i det minste som forklarer hvor foringene sitter? Fant en DIY nå: mbentusiastklubb.com / smf/index.php?topic=14440.0 jeg kan bare gjøre som det står beskrevet her? Er det en foring på hver side, eller er det flere jeg burde ta med i samme slengen?

Tar også imot tips til hvor jeg kan kjøpe disse foringene jeg trenger for å utføre denne operasjonen :)

• 2 weeks later...
Guest Mads Kristian

Noen som har delenummeret på disse to foringene? Tenkte å sjekke pris hos Seekpart24 og gå på dette så fort som mulig.

Det er altså lite trolig at det er noe annet som gjør at det ene bakhjulet sitter lenger frem? Har ikke fått tid til å sjekket nærmere på bilen enda, men greit å sjekke andre eventuelle feilkilder dersom det kan være noe annet også. Det kan altså ikke være noe så enkelt som at bakstlinngen burde hatt en justering? Regner jo med at det ikke er mulig at den kan være så ute av posisjon da, men :P

Noen som har delenummeret på disse to foringene? Tenkte å sjekke pris hos Seekpart24 og gå på dette så fort som mulig.

Du har mao ikke lest pdf'ene enda? Lurt å sette seg inn i alt før man setter i gang.

Det er altså lite trolig at det er noe annet som gjør at det ene bakhjulet sitter lenger frem? Har ikke fått tid til å sjekket nærmere på bilen enda, men greit å sjekke andre eventuelle feilkilder dersom det kan være noe annet også. Det kan altså ikke være noe så enkelt som at bakstlinngen burde hatt en justering? Regner jo med at det ikke er mulig at den kan være så ute av posisjon da, men :P

Spissingen kan justeres. Det staget til venstre i det første bildet i guiden min gjør dette. I framre ende sitter det en bolt med eksenterskive. Vrir man denne justeres spissingen.

Jeg merket at mine foringer var gåene ved at bakenden 'vrei' seg ved pådrag.

Guest Mads Kristian

Da skal jeg prøve å få justert spissingen selv, så ser jeg fort om det blir bedre eller verre av dette ;)

Hvor er så disse PDFene?