Jump to content

PN i flex eller kun pk ?


Thomas Madsen

Recommended Posts

(tror jeg har forstått hva de forskjellige komponentene heter ihvertfall... hehehe)

 

Tja..

 

PN og PR du tenker på?

 

Det er hauger av forskjellige regler, sånt som at hvis du har 2x 16A-kurser i samme trekkerør, så må en av dem skrives ned til 13A eller noe sånt, selv om det er 2,5mm2 kabel.

Med nye forskrifter er det i stor grad også kun lov med max 13A på 2,5mm2.

 

 

både PN og PR kan du lovlig legge i trekkerør, men det er rimelig håpløst å trekke PR i trekkerør.

Link to comment
Share on other sites

(tror jeg har forstått hva de forskjellige komponentene heter ihvertfall... hehehe)

 

Tja..

 

PN og PR du tenker på?

 

Det er hauger av forskjellige regler, sånt som at hvis du har 2x 16A-kurser i samme trekkerør, så må en av dem skrives ned til 13A eller noe sånt, selv om det er 2,5mm2 kabel.

Med nye forskrifter er det i stor grad også kun lov med max 13A på 2,5mm2.

 

 

både PN og PR kan du lovlig legge i trekkerør, men det er rimelig håpløst å trekke PR i trekkerør.

 

Er vel PR jeg meener da, mente det var PK og PN...

Tenkte da på typen som kommer ala 2*1,5 + J osv...

Kan man ikke kjøre 13Amp på 1,5mm2 da ???

 

Var mer med tanke på att alle ledninger her i huset er trukket i flex rør og da av typen PR

Har vist en helvetes detektivjobb foran meg med å finne ut av hvordan det er lagt opp og hvor de forskjellige røra går henn....

 

Fint med nedtegnelser... idag fant jeg tilogmed ut att forrige "trikkern" som var her har koblet ene fasen til jordkabel, mens i lampa var det koblet riktig.  Så jeg satt med 230v mellom 1 fase og metall på lampa...

 

Morrrro...

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke kjøre 13Amp på 1,5mm2 da ???

 

Skal du ringe en elektriker, kanskje?

 

 

Det var en stund på 90-tallet at det var lovlig med 13A på 1,5mm2. Nå er det helt uaktuelt. Nå skal det beregnes, måles kortslutningsstrøm e-verket kan garantere osv før man setter inn sikringer med 13 eller 16A og om det kan brukes A-, B- eller C-karakteristikk osv.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke i fjor jeg ikke grunnkurs elektro nei  :-)

Nå er det ikke sikringsksapet jeg skal rote i da..

 

Fiksa utelyset i går etter å ha lett og søkt litt, han som da VAR eller ER elektrikker som har koblet dette har klart å kjøre ene lederen på jordkable, mens det i lampa var koblet riktig så 230V sto mellom L2 og J på lampa og da lyste den litt dårlig......

 

Hvis jeg bytter litt ledninger og holder meg til den standard som går der pr idag så bør det jo ikke ha noe å si, er bare ett forbaska virrvar i brytere og hvilke lamper de skrur på jeg skal endre litt...

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt lovlig med 16A på 2.5" såfremt IK2-verdiene til elementet oppfyller nye NEK forskriften. ABB f.eks. leverer elementer med 16A, mens Möller (Eaton) leverer elementer med 15A.

 

PR trekker man kun når man skal ut til utstyr. (f.eks. utelampe). Nå er det heller ikke lov å direkte koble lamper i taket inne, man skal bruke et såkalt DCL lampeuttak. :lol:

 

Foto4974.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt lovlig med 16A på 2.5" såfremt IK2-verdiene til elementet oppfyller nye NEK forskriften. ABB f.eks. leverer elementer med 16A, mens Möller (Eaton) leverer elementer med 15A.

 

PR trekker man kun når man skal ut til utstyr. (f.eks. utelampe). Nå er det heller ikke lov å direkte koble lamper i taket inne, man skal bruke et såkalt DCL lampeuttak. :lol:

 

Foto4974.jpg

 

regner med att det var DCL du la ut bildet av, er dette etterkommer da av att man har brukt vanlig stikkontakt i en periode og det ikke er så stilig ???  mao denne får man skjult inni selve lampefoten osv ???

 

Jaja, sikringer styrer jeg unna uansett og lar en "fagmann" få rote med, menhvis jeg trenger å endre litt på par strekk så trekker jeg like godt 2,5mm som 1,5mm så er jeg sikker på att det holder ihvertfall... er vel ikke noe regel om att jeg ikke kan kjøre 10amp på 2,5 mm håper jeg

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ingen foreskrift som sier at du ikke kan trekke 2,5 som en 1,5. Det er bare så utrolig mere tungvindt å jobbe med i trenge bokser og lamper. Plass bør spares på der det er mulig. Hvis ikke vil man kanskje få en dårlig kobling på grunn av plass mangel.

 

 

 

 

Bilde Viser en DCL kontakt. Disse kontaktene gjør slik at den vanlige mannen i gata kan koble tak lamper selv uten å måtte tenke på å få strøm i fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Når man er inne på temaet: er det sant som det står på lampene i lampebutikken, at man må ha elektriker for å få installert lampen i taket? Er det ikke lovlig å gjøre det selv, når det bare er ledninger som henger ut av taket som må kobles til?

 

Er vel kun lov hvis det er stikkontakt der og du kan bruke ett støpsel... resten er vel nå trikkerjobb..

Var enklere før om åra..

Link to comment
Share on other sites

Det aller meste er trikkerjobb uansett. Alt du kan plugge i er stort sett greit. Du kan også skifte fronten på stikkontakter selv, men ikke ta i koblingene.

 

Å montere litt stikkontakter og slikt er noe "enhver idiot" fint bør få til, men elektrikerfaget handler om mye mer enn som så. F.eks. NEK-forskriftene som Geir snakker om. Hva IK2 er for noe aner ikke jeg, men jeg har en haug 13A Eaton Möller jordfeilautomater liggende da jeg ble fortalt at jeg måtte ned i såpass når kjelleren skal få strøm. I følge "min" trikker var det safe, mens det kunne beregnes både det ene og det andre, og godkjennes med 15A også.

 

Er det ikke noe regler om at hvis takboks brukes som lampepunkt, så må man opp i tverrsnitt pga. varmen fra lampa?

Link to comment
Share on other sites

Hvis lampen er montert rett under boksen så skal ikke boksen brukes som koblingspunkt for annet enn selve lampen. Da slipper du problemet med varmen. Hvis lampen henger i pendel eller lignende så får man ikke problemer med varme i boksen, men da må man ikke montere en rett under senere. Får håpe ikke forskriftene forandrer seg mens jeg skriver dette, for det kommer stadig nye tillegg og fratrekk og endringer i forskriftene. Men husk at forskriftene ikke har tilbakevirkende kraft. Så er det et gammelt punkt med gammel kabel så kan man henge opp ny lampe.

Man kan bruke hva som helst av styrke på automatene og hva som helst av tverrsnitt så lenge det stemmer med dokumentasjonene. Husk at alt som blir gjort med et elektrisk anlegg idag skal dokumenteres!! Det er også et krav idag om hvor mange stikk som skal være i hvert enkelt rom i en ny installasjon. (Endelig slutt på nedpining av utstyr for å få anbudene!) Folk fikk jo bare et par stikk i stua en stund. Skjøteledninger skal jo ikke forekomme lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...