Jump to content

Diagnosemåling?


Guest MbTore

Recommended Posts

Vel, du har jo fått svar på spørsmålet ditt. Det har blitt beskrevet en del ganger hvordan man leser av feilkoder her, men jeg aner ikke hvilke postinger som faktisk er her, og ikke er borte.

 

Hva du kan lese av feilkoder på kommer ann på hvilket ekstrautstyr bilen har. F.eks. ASD finner du på pin 5.

Link to comment
Share on other sites

Så det er bare ekstrautstyret man kan måle feil på ved hjelp av den kontakten? Kan man måle noen verdier for tenningsanlegg eller innsprøytning?

Link to comment
Share on other sites

Så det er bare ekstrautstyret man kan måle feil på ved hjelp av den kontakten? Kan man måle noen verdier for tenningsanlegg eller innsprøytning?

 

Pluggen som man måler feilkoder fra innsprøytningen med sitter på din venstre innerskjerm. Prøv å søk på duty cycle og se om du finner noe her i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Så det er bare ekstrautstyret man kan måle feil på ved hjelp av den kontakten? Kan man måle noen verdier for tenningsanlegg eller innsprøytning?

 

Pluggen som man måler feilkoder fra innsprøytningen med sitter på din venstre innerskjerm. Prøv å søk på duty cycle og se om du finner noe her i forumet.

 

Ok, takk :D

Link to comment
Share on other sites

Hva slags apparat er fint å bruke til å måle dette? Kan et av disse brukes:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81491

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91947

 

Det er pulskvoten som måles' date=' right? :roll:[/quote']

 

eh.. nei. Du bruker rett og slett en liten ledning. Så får du noen til å stappe den neddi noen av kontaktene, mens du sitter inni bilen og teller blink i ASD-lampa. Det gir deg en feilkode på hva som kan være gærent. Jeg tror ikke den er brukbar til stort annet enn feil på ABS / ASD.

 

Hvis du rusler inn på det gamle forumet på mercefreaken, så er det skrevet utallige tråder om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags apparat er fint å bruke til å måle dette? Kan et av disse brukes:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81491

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91947

 

Det er pulskvoten som måles' date=' right? :roll:[/quote']

 

eh.. nei. Du bruker rett og slett en liten ledning. Så får du noen til å stappe den neddi noen av kontaktene, mens du sitter inni bilen og teller blink i ASD-lampa. Det gir deg en feilkode på hva som kan være gærent. Jeg tror ikke den er brukbar til stort annet enn feil på ABS / ASD.

 

Hvis du rusler inn på det gamle forumet på mercefreaken, så er det skrevet utallige tråder om emnet.

 

Forstod det som at det er der man måler duty cycle... er jeg helt på jordet her nå eller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags apparat er fint å bruke til å måle dette? Kan et av disse brukes:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81491

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91947

 

Det er pulskvoten som måles' date=' right? :roll:[/quote']

 

For duty cycle måling så ser det nederste riktig ut ja. Bare pass på å bytte om på polariteten, siden MB har en noe snodig definisjon av duty cycle. Mao: pluss på 2 og minus på 3.

Link to comment
Share on other sites

Forstod det som at det er der man måler duty cycle... er jeg helt på jordet her nå eller :oops:

 

Nei, skal du måle på den venstre innerskjermen er det Frode som er på jordet. Skal du måle i diagnosepluggen ved batteriet er det som Frode sier. Det er dog bare ASDen som kan leses av ved å telle antall blink i instrumenthuset mener jeg å huske.

 

F.eks. 5 trinnsautomat kan også leses av her, men da må man lage seg et lite opplegg selv. Hvis man jorder pin 7 (tror jeg det var) i 1 sek, vil pin 7 jorde seg selv et visst antall ganger som indikerer en feil kode. Med noen ledninger og en liten pære kan man klare å lese av denne feilkoden. Mener å huske at jeg har skrevet om dette før, men som sagt så er jeg ikke sikker på om den postinger er her enda.

Link to comment
Share on other sites

Forstod det som at det er der man måler duty cycle... er jeg helt på jordet her nå eller :oops:

 

Nei' date=' skal du måle på den venstre innerskjermen er det Frode som er på jordet. Skal du måle i diagnosepluggen ved batteriet er det som Frode sier. Det er dog bare ASDen som kan leses av ved å telle antall blink i instrumenthuset mener jeg å huske.

[/quote']

 

Var det ikke snakk om boksen ved batteriet, da?

Tror ABS også kan leses av med det.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke snakk om boksen ved batteriet' date=' da?

Tror ABS også kan leses av med det.[/quote']

 

Den logiske sammenhengen i tråden indikerer at han pratet om innerskjermen. Han har uansett fått svar på spørsmålet håper jeg...

 

Har aldri hatt problemer med ABSen så jeg har ikke hatt behov for å prøve å lese av noen feilkoder. Har bare lest av på ASD og automaten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...