Jump to content

Skifte akkumulatorkuler, faste skruer!


Kjartan Kleiven

Recommended Posts

Tenkte å skifte akkumulatorkulene til nivåreguleringen på min E 230 T avantgarde,- 98 modell. I utgangspunktet en grei jobb troddde jeg, men skruene i forbindelsen mellom kule og demper er dønn faste og har også blitt skadet i forsøk på å løsne med mer eller mindre ukurant verktøy etter hvert som frustrasjonen  :x økte.  Er det noen som har gode råd ?  ( Skruene til selve akkumulatoren samt  det tynne røret løsnet lett)

Link to comment
Share on other sites

Er det disse som er torx?

 

Jeg sleit med mine også, men fant ut at her fikk man antakelig bare én sjanse, så jeg brukte ganske mye tid med hammer og en tynn skrutrekker for å få ut mest mulig gugg av boltene. Deretter banket jeg opp et stort torx-bit til jeg var sikker på det var helt på plass. Da fikk jeg dem, men de satt godt.

 

edit : dette var på 124-bil, men bakstillinga er relativt lik på 210.

Link to comment
Share on other sites

Går ikke det røret ut til siden og har en kobling ved dempreren.?

Hvis det er likt på 210 kontra 124 så ville jeg bestilt nytt rør med ny bolt og pakning  hvis du klarer å løsne røret ved demperen, og bare kappet det av under akkumulatoren..... :P

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det  går rør til slange som så er koblet til demperen, men det virker som alle tilkoblinger er faste. Nytt rør og eventuelt slange  må kanskje bli løsningen ja.. Tenkte på å løsne demperen og ta ut alt samlet og så prøve å løsne skruene med alt ute av bilen. Det er vel muligens ikke så mye arbeid å få ut demperen(?)  :?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk løsnet ved demperen og tatt ut rør, slange og kule i ett. Ute av bilen fikk jeg også løsnet mellomm rør og slange, men mellom rør og kule er det bom fast. Har bestilt nye rør og går ut fra at problemet da er løst. Diesel og spillolje som rustløser skal jeg prøve neste gang, det var ny viten for meg. Takk for tips! :P

Link to comment
Share on other sites

Saken er nå løst  ved at jeg kjøpte nytt rør. Fikk ikke løsnet røret fra kula selv ute av bilen. På andre siden var det grei sak, der gikk det fint å løsne alle aktuelle skruer. Bilen har blitt mye mykere og mer komfortabel . - Når enden er god........................  :P  Takk til dere som har vært inne med gode råd!  :heart:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...