Kjartan Kleiven Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Tenkte å skifte akkumulatorkulene til nivåreguleringen på min E 230 T avantgarde,- 98 modell. I utgangspunktet en grei jobb troddde jeg, men skruene i forbindelsen mellom kule og demper er dønn faste og har også blitt skadet i forsøk på å løsne med mer eller mindre ukurant verktøy etter hvert som frustrasjonen økte. Er det noen som har gode råd ? ( Skruene til selve akkumulatoren samt det tynne røret løsnet lett) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Er det disse som er torx? Jeg sleit med mine også, men fant ut at her fikk man antakelig bare én sjanse, så jeg brukte ganske mye tid med hammer og en tynn skrutrekker for å få ut mest mulig gugg av boltene. Deretter banket jeg opp et stort torx-bit til jeg var sikker på det var helt på plass. Da fikk jeg dem, men de satt godt. edit : dette var på 124-bil, men bakstillinga er relativt lik på 210. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Går ikke det røret ut til siden og har en kobling ved dempreren.? Hvis det er likt på 210 kontra 124 så ville jeg bestilt nytt rør med ny bolt og pakning hvis du klarer å løsne røret ved demperen, og bare kappet det av under akkumulatoren..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Kleiven Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Takker for svar. Det går rør til slange som så er koblet til demperen, men det virker som alle tilkoblinger er faste. Nytt rør og eventuelt slange må kanskje bli løsningen ja.. Tenkte på å løsne demperen og ta ut alt samlet og så prøve å løsne skruene med alt ute av bilen. Det er vel muligens ikke så mye arbeid å få ut demperen(?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ODDATLE Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Diesel med litt spillolje i er superbra til å løsne fastrustede bolter. Gi det noen dager med daglig behandling så skal du se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Fortsatt forutsatt at det er likt som på 124 , så får du ikke ut kula uten å skru løs røret under først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Kleiven Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Fikk løsnet ved demperen og tatt ut rør, slange og kule i ett. Ute av bilen fikk jeg også løsnet mellomm rør og slange, men mellom rør og kule er det bom fast. Har bestilt nye rør og går ut fra at problemet da er løst. Diesel og spillolje som rustløser skal jeg prøve neste gang, det var ny viten for meg. Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedeskongen-(Geir) Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 når du har fådd ut gasskulene,å røret,kan du jo prøve å løsne banjerskruen med ei vannpumpetang,eller rørtang,anbefaler at du da setter kula i ei skrustikke, skall løstne da,gjorde det på min,da jeg var avhengig av banjerskruen på de nyye kulene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjartan Kleiven Posted August 30, 2011 Author Share Posted August 30, 2011 Saken er nå løst ved at jeg kjøpte nytt rør. Fikk ikke løsnet røret fra kula selv ute av bilen. På andre siden var det grei sak, der gikk det fint å løsne alle aktuelle skruer. Bilen har blitt mye mykere og mer komfortabel . - Når enden er god........................ Takk til dere som har vært inne med gode råd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.