Guest ahattest Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Må få laget meg en basskasse, skal ha 2* http://pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=3470&taxonomy_id=430-467(pioneer TS-W121SPL) i denne, skal stå i en volvo sedan, skal bruke en forsterker på 2000WRMS på dette. Kan en eller annen som har litt peiling på det finne ut hvordan kassa skal se ut, noen som har lyst til å bygge kasse til meg? (betaler 1000,- for komplett) (må være i oslo-området) evnt, noen som vet om en kasse jeg kan kjøpe ferdig som vil passe? Ønsker mest mulig punch, så da blir det vel lukket kasse....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 2 kW? OJ!!! Det er jo nesten tre hestekrefter det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ahattest Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 om forsterkeren greier å levere så mye strøm, og samtidig lage noe konstruktiv lyd, gjenstår jo å se men den er oppgitt til å yte 4800 lekewatt i 1ohm, og 2400WRMS i 1ohm, så vi får se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2mas Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Er du sikker på at høytalerene klarer å jobbe med bare 1ohms tilkobling da? Ville vært veldig forsiktig med å brokoble forsterker til 1ohm! Det vanlige er 4ohm eller brokobla ned til 2ohm. Håper du har trekt 50mm2 strømkabel (med tilhørende sikringer) til forsterkern da Videre ville jeg sterkt vurdert xtra batteri og/eller kondensator. Sjekk også ladespenning fra/på dynamoen din. Ville kanskje ha bytta med en 90amps dynamo eller bedre. Men husk sikringer på strømkabel så slipper du at bilen din brenner opp!! Kjenner ingen i Oslo området som kan hjelpe deg med kasse, men Bilxtra og Torshov bilrek. har mange standard løsninger for basskasser. På linken under kan du lese litt mere om ting du kanskje lurer på.http://bilforumet.net/showthread.php?t=67631&highlight=TS-W121SPL Ellers er Bilforumet's bilstereo sider fulle av lydfreaks som sikkert hjelper deg med alt du måtte lure på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Det er høytalerene som avgjør hvilke motstand(Ohm) en får, feks hvis en har to subber 12" disse er feks 4 Ohm og en paralell kobler de vil forsterkeren "føle" ca 2 Ohm.Alt dette forandrer seg ved forskjellige frekvenser så ta det ikke bokstavelig men det er ikke forsterkeren som styrer motstanden det er elementene du kobler på.Det at en forsterker er stabil i feks 2 Ohm eller mindre har noe å si med feks strømforsyning og kjøling etc, lavere motstand = høyere effekt men forsterkere som ikke takler så lav motstand vil koble ut pga at temperaturen blir for høy. Derfor disse 2 Pioneer subbene på 4 Ohm som tåler max 2000W, dvs vel 1000W kontinuerlig uten for mye forvregning vil gi forsterkeren 2 Ohms belastning og forsterkeren gir 2400W i 1 Ohm som sikkert er ca 1000W i 2 Ohm dvs at forsterkeren sikkert er perfekt til de subbene og vil rocke helt vanvittig..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ahattest Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Hvis man kobler hvert element i paralell, så vil man få 2ohm, kobler man så disse i paralell igjen, så har man 1ohm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Hvis man kobler hvert element i paralell, så vil man få 2ohm, kobler man så disse i paralell igjen, så har man 1ohm... Hvis elementene er 2 spolede, med motstand 2, 4 eller 8 ohm i hver eller enkeltspolede med motstand 2, 4 ellere 8 ohm i hver........ så kan en velge alt hva en ønsker..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Mange av de "store" bassforsterkerene er laget for å gå i 1 ohm`s belastning. Jeg har 2 Kicker bass forsterkere i min bil, som begge belastes i 1 ohm. Ingen problemer med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Mange av de "store" bassforsterkerene er laget for å gå i 1 ohm`s belastning. Jeg har 2 Kicker bass forsterkere i min bil, som begge belastes i 1 ohm. Ingen problemer med det. Ja, det går fint så lenge forsterkeren har en skikkelig strømforsyning, det som skjer når strømforsyningen er for liten så vil bassen bli "pløsete", ikke så fast i fisken som den skulle ha vært og det oppstår slik brumling som ikke er fint, det fleste "bra" forsterkere klarer 1 ohm men de klarer ikke å kontrolere bassen så bra, så det er å anbefale å ikke gå for lavt med motstanden og heller investere i flere forsterkere så vil en merke at bassen får mer "trøkk" og er mye "renere" når en spiller høyt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brabus Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 De nye digitale bassforsterkerene til Kicker er laget for å bli belastet i en ohm og bare i en ohm. Mange andre merker har forsterkere som er laget for å belastes i en ohm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sub_sonic Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Har eksakt 2 stk slike subbere(pioneer TS-W121SPL) i bilen! virker meget bra... Jeg har de i lukket kasse skilt vær for seg! Du kan jo få kjøpt kassa av meg ettervert... skal ha ny bil snart..Kassa passer perfekt til W124 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts