Jump to content

Recommended Posts

Posted

For å gjøre det enda klarere: ASR er en elektronisk funksjon som bruker bremsene på bakakselen, diffen er en helt vanlig åpen diff identisk med den som sitter i biler uten noe som helst av assistansesystemer. :)

 

Posted

Ja, det stemmer jo, glemte å skrive det. Biler med ASR har sensor på hvert bakhjul mens biler uten ASR/ESP bare har en sensor bak, montert i selve differensialen.

 

Posted

Ska prøv å forklar det på en enkel måte uten noe dype og innvikkla forklaringer... Hehe  8)

 

ASR virker slik at den går via med ABS. Når vi spinner så reduseres motoreffekten og abs kobbles inn. Bremser først på den ene siden og etterpå den andre siden ca 2 sek hver....

 

Når man kobbler ut ASR så virker ikke antispinn eller antiskrens. Men antiskrensen kobbles inn automatisk når man trykker på bremsepedalen.

Seffe så kobles den ut igjenn når man slipper bremsepedalen  8)

Posted

oK. Så da er det lite vits å bruke tid for å sjekke om den sperrer :lol: 8)

 

ASD har lameller med ca 30-100% brems.

 

Hvis du snurrer den ene akslingen rundt og ser på den andre vil den snurre samme vei om det er

lamellbrems, men motsatt hvis det er vanlig diff.

Posted

ASD = Automatisk Sperre Differensialbrems

 

Når et av drivhjulene spinner går størstedelen av drivkreftene tapt. Den automatiske differensialsperren fra Mercedes-Benz er basert på den kjente differensialbremsen, men har betydelig større nytteeffekt.

Alt etter behov øker sperreeffekten fra 35 til 100 prosent. En slik virkemåte er imidlertid hensiktsmessig bare hvis sperren blir umiddelbart innkoblet ved behov, og straks helt utkoblet ved jevn kjøring eller bremsing. ASD gjør det perfekt og automatisk: den elektroniske styreenheten kopler den inn på nøyaktig riktig tidspunkt, og kopler den like raskt ut igjen når den ikke lenger er nødvendig eller når det bremses.

Det forventes altså ikke at bilføreren skal treffe lynraske (og riktige!) beslutninger vedrørende bruken av differensialsperren. ASD er utkoblet ved vanlig kjøring og høyere hastigheter, og påvirker derfor ikke kjøremåten ved normale forhold. Ved bremsing er alltid full bremsestabilitet i behold, eventuelle ABS-bremser vil ha normal funksjon. En funksjonsindikator på instrumentpanelet varsler føreren når et av drivhjulene viser tendens til å spinne, slik at han kan ta nødvendige hensyn.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...