Kenneth Sivertsen Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 Har nettopp handla meg en 202 skadebil. Å på epc`n så står det at den er levert med 471 LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL. Er det bare en skrivefeil? Eller er de levert med dette? Quote
E_S Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 Ifølge listen jeg har her kan 471 også være ASR, men da er det vel en ASR off-knapp på dashbordet.. Quote
Kenneth Sivertsen Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Ifølge listen jeg har her kan 471 også være ASR, men da er det vel en ASR off-knapp på dashbordet.. Stemmer det. Er asr knapp. Quote
Kenneth Sivertsen Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Men hvordan vil en asr diff fungere på en bil uten? La oss si på en bil som skal BRUKES Quote
Kenneth Sivertsen Posted August 30, 2011 Author Posted August 30, 2011 Ingen som vet hvordan en asr diff vil fungere på bil uten? Blir det som en asd diff uten pumpa? Slik at den sperrer noe %%%? Quote
Sven Håkon Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 ASR bruker bakbremsene for å bremse hjulet som spinner, ergo er diffen en vanlig diff uten sperre. Quote
E_S Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 For å gjøre det enda klarere: ASR er en elektronisk funksjon som bruker bremsene på bakakselen, diffen er en helt vanlig åpen diff identisk med den som sitter i biler uten noe som helst av assistansesystemer. Quote
Kenneth Sivertsen Posted August 30, 2011 Author Posted August 30, 2011 oK. Så da er det lite vits å bruke tid for å sjekke om den sperrer Quote
E_S Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Ja, det stemmer jo, glemte å skrive det. Biler med ASR har sensor på hvert bakhjul mens biler uten ASR/ESP bare har en sensor bak, montert i selve differensialen. Quote
Bjørn Vedø Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Ska prøv å forklar det på en enkel måte uten noe dype og innvikkla forklaringer... Hehe ASR virker slik at den går via med ABS. Når vi spinner så reduseres motoreffekten og abs kobbles inn. Bremser først på den ene siden og etterpå den andre siden ca 2 sek hver.... Når man kobbler ut ASR så virker ikke antispinn eller antiskrens. Men antiskrensen kobbles inn automatisk når man trykker på bremsepedalen. Seffe så kobles den ut igjenn når man slipper bremsepedalen Quote
T-boy Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 oK. Så da er det lite vits å bruke tid for å sjekke om den sperrer ASD har lameller med ca 30-100% brems. Hvis du snurrer den ene akslingen rundt og ser på den andre vil den snurre samme vei om det er lamellbrems, men motsatt hvis det er vanlig diff. Quote
Bjørn Vedø Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 ASD = Automatisk Sperre Differensialbrems Når et av drivhjulene spinner går størstedelen av drivkreftene tapt. Den automatiske differensialsperren fra Mercedes-Benz er basert på den kjente differensialbremsen, men har betydelig større nytteeffekt. Alt etter behov øker sperreeffekten fra 35 til 100 prosent. En slik virkemåte er imidlertid hensiktsmessig bare hvis sperren blir umiddelbart innkoblet ved behov, og straks helt utkoblet ved jevn kjøring eller bremsing. ASD gjør det perfekt og automatisk: den elektroniske styreenheten kopler den inn på nøyaktig riktig tidspunkt, og kopler den like raskt ut igjen når den ikke lenger er nødvendig eller når det bremses. Det forventes altså ikke at bilføreren skal treffe lynraske (og riktige!) beslutninger vedrørende bruken av differensialsperren. ASD er utkoblet ved vanlig kjøring og høyere hastigheter, og påvirker derfor ikke kjøremåten ved normale forhold. Ved bremsing er alltid full bremsestabilitet i behold, eventuelle ABS-bremser vil ha normal funksjon. En funksjonsindikator på instrumentpanelet varsler føreren når et av drivhjulene viser tendens til å spinne, slik at han kan ta nødvendige hensyn. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.