Jump to content

Fusking, hva kan det skyldes???


Guest MbTore

Recommended Posts

Guest Eivind Soltvedt

Om det er kullfilter på bilen, så finner du det igjen bak plastinnerskjermen på venstre side foran. Bare skru løs innerskjermen. Er vel 8 og 10 mm pipe som går der om jeg ikke husker helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Da var pluggkabler og aktivt kullfilter byttet med nytt. Originalt selvfølgelig ;) Det hjalp litt, jeg vet ikke hva som gjorde mest, men jeg tror trykket i tanken har roet seg litt ned og fuskingen er nå "mildere". Kan oppdatere litt på symptomene også: det skjer aldri på lengre turer (1-2 mil) fra kald motor. Når man stopper og lar den stå litt, for så å kjøre igjen, begynner den gangske raskt etterpå. Men det virker som det bare skjer først ved nedgiring fra 3. til 2. gir (de begynner vel i 2. disse automatene også). Og av en eller annen rar grunn kommer det som oftest ved rolig nedgiring i sving. :? Når fuskingen først er kommet, så vil den liksom ikke forsvinne igjen, selv om den ved mange turtall ikke er merkbar. Gir dette noen andre idéer om årsaken...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Grunde 260E

Har du funnet ut noe nytt?

 

Jeg har hatt noen lignende problem med min 260E.

Merkelig nok var det også hos meg verst når kjerringa var på kjøretur alene. Da fikk hun flere ganger at motoren stoppet helt.

Byttet bensinpumperelet og etter det har motoren ikke stoppet, men jeg har fremdeles probelemer med nøling og fjusking ved aksellerasjon. Men ikke så mye som før.

 

Grunde

Link to comment
Share on other sites

Har du funnet ut noe nytt?

 

Jeg har hatt noen lignende problem med min 260E.

Merkelig nok var det også hos meg verst når kjerringa var på kjøretur alene. Da fikk hun flere ganger at motoren stoppet helt.

Byttet bensinpumperelet og etter det har motoren ikke stoppet' date=' men jeg har fremdeles probelemer med nøling og fjusking ved aksellerasjon. Men ikke så mye som før.

 

Grunde[/quote']

 

Neida, har ikke hatt tid til å se noe mer på det... men dama sier det er verre nå når det har regnet og vært fryktelig fuktig ute (det er stort sett hun som kjører den). Skal se å få byttet bensinfilter til helgen, så er i alle fall det gjort. Skal også bestille nytt bensinpumperelé siden det som står i nå har vært åpnet, og dermed ikke er fukttett lenger... Ellers fungerer visst bilen fint å kjøre med, men innimellom får den disse nykkene. Noen ganger går det over av seg selv, andre ganger blir den så ille at den må stoppes og startes på nytt. Sistnevnte foregår etter hva jeg har erfart kun i krappe høyresvinger i moderat hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Guest Jan Helge

Har 300CE 91 mod. Fikk samme feil her i fjor sommer, men hos meg luktet det bensin når motoren stoppet. Feilen var trykk regulatoren. Liten sprekk i huset så når motoren stoppet lakk det litt bensin.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke noen bensinlukt heldigvis... Byttet bensinfilteret i går kveld, og synes pumpa gvinte mindre etter det. Nytt pumperelé er bestilt, så nå håper jeg det går mot lysere dager for bilen :)

 

Det luktet forresten litt bensin da jeg byttet filteret og slangetanga som klemte igjen tankslangen knakk. Det sprutet jo bare "litt" bensin ut da... Fikk meg en ordentlig rens selv i hvert fall :lol: Tanga var selvfølgelig fra Biltema :evil: Alt det køddet det ble pga at den ene skrua som strammer fast filteret f*** ikke ville løsne...

 

Et godt tips til slangetang er forresten å ta en wise-grip tang og tre to hylser på kjeftene på tanga (lange 3/4" piper passer fint eller korte pluggnøkkelhylser) og klemme sammen slangen med dette. Holder slangen HELT tett under arbeidet og skader ikke slangen, og ikke minst; den knekker ikke! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, ny oppdatering, og flere spørsmål. Har nå byttet bensinfilteret, og på grunn av at den nydelige stjerneskrua som holder festebraketten slo seg vrang, måtte jeg ut med hele riggen (filter, pumpe og akkumulator) Det ble masse banking og slossing for å få ut skrua. Etter dette gikk bilen uten fusking i tre dager, og pumpa låt normalt. Nå har pumpa begynt med sine skrikeinnfall igjen. Den kan høres fin ut i perioder og plutselig bråker den igjen. Høres ut som et gåent lager i pumpa, sånn lyd liksom... Og bilen har tendenser til fusking igjen, selvfølgelig...

 

Så, hva er neste? Bytte pumpa og pumpereléet? Reléet er på vei i posten, så det blir byttet uansett. Kan jeg bestille ny pumpe uansett? Hva tror dere?

 

Og så til 100.000-spørsmålet; er det noen elektronisk kontakt mellom girkassa og motoren? Og hvilken kontakt har disse? Det jeg tenker på er at det virker som fuskingen og giringen henger sammen... Når bilen har fusket bruker den laaaaang tid på å gire første gangen etterpå (må opp på 3500o/min+ for at den skal gire), og da girer den bare så vidt innom tredje, og legger inn fjerde på direkten. Og, i tillegg, som nevnt tidligere, så virker det likt andre veien også, fuskingen kommer alltid i forbindelse med nedgiring. Så, hvordan kontakt har injection/tenning med automaten?

Er det noen som helst mulighet for at det er bensinpumpereléet som skaper sånn type trøbbel?

Link to comment
Share on other sites

Guest E 220 CDI

Er du så sikker på at det er TRYKK i tanken og ikke VAKUUM...det blir vel omtrent samme lyden når du åpner lokket for begge delene vil jeg tro :roll: .

Har du vakuum i tanken vil bensinpumpa jobbe som faen for å få ut de edle dråper...derav lyden fra pumpen.

Sjekk luftinga fra tanken...er mitt råd 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...