Jump to content

Automatolje på w123

Recommended Posts

Posted

Noen som har tips på bra billig automatolje til en 84 w123 300d.

Gidde ikkje betale 200kr litern. Biltema har til 30kr litern men....

Ifølge spec fra haynes skal det være dexron II. 4,8 liter

M.

Guest Bengt E Jacobsen
Posted
Noen som har tips på bra billig automatolje til en 84 w123 300d.

Gidde ikkje betale 200kr litern. Biltema har til 30kr litern men....

Ifølge spec fra haynes skal det være dexron II. 4' date='8 liter

M.[/quote']

Så bruk biltema da, spesen deres på D II er helt greit å bruke.

Posted

Jeg har brukt Hydro Texacos Texamatic 7045. Koster vel 60-70 kr. tipper jeg.

Men 4,8 liter? Det er vel bare på kassa. Men skifter du olje så tar du selvfølgelig med converteren også. Da blir det vel 7-8 liter tipper jeg.

Posted

Lurer inn et lite sidesprang i tråden din jeg... Hvor ofte skal olje og filter skiftes på disse automatene? Er det samme intervaller på 280se w126?

Posted

Det heter vel 60000km mellom hvert skift og det er vel grei pekepinn, ellers så hadde jeg ungått Biltema men satset på Castrol eller et kjent merke, trenger ikke være dyrt, men da føler ihvertfall jeg meg sikker på kvaliteten....... :oops:

For å si det slik.. jeg hadde aldri fylt min automat med den driten..!! :roll:

Posted

For å si det sånn, var eg innom alle bensinstasjoner og møtte mange søte unge blonde små- jenter som hadde god peiling på "pølser", men ingen kunne fortelle med hvilken av disse "egne" merkene de har som tilsvarte dexron II. Som regel anbefalte de den dyreste...

Biltema var eneste som hadde dexron II skrevet på burken!

Mener å huske att en skal bytte olje hver 60K på disse! Får bytte hver 30K da siden biltema visstnok skal være så mye dårligere...

@olav; Mener det står 4,8l i haynes manualen.... Må sjekke det igjen!

edit; non-turbo versjon ska ha 4,81 og turbo skal ha 6,11 liter

Guest Bengt E Jacobsen
Posted
Det heter vel 60000km mellom hvert skift og det er vel grei pekepinn' date=' ellers så hadde jeg ungått Biltema men satset på Castrol eller et kjent merke, trenger ikke være dyrt, men da føler ihvertfall jeg meg sikker på kvaliteten....... :oops:

For å si det slik.. jeg hadde aldri fylt min automat med den driten..!! :roll:[/quote']

Skjønner ikke hvor du har det fra at det er dritt. Har du noen test eller annet som kan forsvare påstanden din.

Iflg NATO skal all olje, det være seg motor, gir, akslinger være av en slik kvalitet at den kan brukes i alle NATO land, og av alle kjøretøy.

Eneste oljen som jeg har hørt ikke skal brukes på mercedes aut er oljen fra Statoil. Dette gjelder hværtfall kassene på 210. Har dette fra en som har snakket med Kenneth på Berg`s automaservice.

Posted
Det heter vel 60000km mellom hvert skift og det er vel grei pekepinn' date=' ellers så hadde jeg ungått Biltema men satset på Castrol eller et kjent merke, trenger ikke være dyrt, men da føler ihvertfall jeg meg sikker på kvaliteten....... :oops:

For å si det slik.. jeg hadde aldri fylt min automat med den driten..!! :roll:[/quote']

Skjønner ikke hvor du har det fra at det er dritt. Har du noen test eller annet som kan forsvare påstanden din.

Iflg NATO skal all olje, det være seg motor, gir, akslinger være av en slik kvalitet at den kan brukes i alle NATO land, og av alle kjøretøy.

Eneste oljen som jeg har hørt ikke skal brukes på mercedes aut er oljen fra Statoil. Dette gjelder hværtfall kassene på 210. Har dette fra en som har snakket med Kenneth på Berg`s automaservice.

Er det ikke Statoil som leverer olje til Biltema da? Syns å ha lest det i noen heftige diskusjoner om motorolje...

Posted

Jeg gidder ikke å gå igang med en ny olje diskusjon, MB/AMG anbefaler Mobil 1 og det er mer enn nok kvalitetsstempel for meg..!! :mrgreen:

Hvis du vil ha biltema olje på Mercen din så værsågod for meg, men jeg kommer ikke til å fylle det på min, uansett hvor billig og god den måtte være.... :notworthy:

Posted
Hvis du vil ha biltema olje på Mercen din så værsågod for meg' date=' men jeg kommer ikke til å fylle det på min, uansett hvor billig og god den måtte være.... :notworthy:[/quote']

AMEN! [-o<

Posted

Henger meg på med flertallet her jeg også... Ikke det at jeg på død og liv fyller Mobil 1 på Mercene mine, men Biltema-olje bruker jeg aldri, uansett biltype! Stoler bare rett og slett ikke på motordeler fra Biltema. Har brukt både bremsedeler og lagre derfra, og det virker helt ok. Men jeg har også prøvd enkelte motordeler, pakninger osv fra den kanten, og det gjør jeg ikke igjen.

Posted
Dette minner litt om utsagnet; "Alt som er dyrt er bra"... NOT!

Det er der jeg ikke er enig, det er ikke dyrt med feks Mobil 1, eller for den slags skyld de andre fullsyntetiske oljene fra shell, castrol+++ hvis du kjøper de på rette plassen... :?

Bensinstasjoner er ikke plassen å kjøpe slike ting Morten..!!.. 8)

Men for all del, du spare jo 50,- per liter hvis du kjøper Biltema syntetisk motorolje olje i forhold til Mobil 1 og hele 60,- på automatoljen i forhold til Castrol TQ Dexron III så løp og kjøp....!!.. :wink:

Posted

Var på mekonomen og Frode! Dama bak disken der visste ikkje mye...

Når eg spurte etter hypoidgirolje til kardangen, kom hun med en flaske Hypoy olje! Ukjent om det er samme, men så lenge hu ikke hadde noe svar på det, virket det ikke mye tillitsvekkende...

Castrol hadde 2 alternativer Dexron III til kr.111 og ett eller annet TQ, som hun ikke visste hva var for noe til kr.71

Grunnen til att eg ikkje handlet der var att hu dama bak disken hadde null peiling..

Dessuten e ikj regnestykket ditt riktig! Sparte 81kr litern i forhold til Castrol dexIII.

Posted

Har aldri sett ei dame bak disken på en Mekonomen-sjappe før... var a søt a? :lol:

Posted
Grunnen til att eg ikkje handlet der var att hu dama bak disken hadde null peiling..

Dessuten e ikj regnestykket ditt riktig! Sparte 81kr litern i forhold til Castrol dexIII.

Hadde du spurt meg først så kunne eg fortalt deg at dørå inn te venstre så sitte det ein type som heter Jan, han kunne svart deg på alle spørsmålene du lurte på, hu i disken har som du antyder like mye peiling som de på en bensinstasjon, uten sammenligning forøvrig.... :wink:

Dessuten er regnestykket mitt riktig, for det første så kjøper du 5liters dunk og du betaler ikke "villedende" pris..gjør du vel..??.. :wink: ](*,)

Posted

Tror ikkje Jan var der! Var der i 1/2 5 tiden i går....

Hu damå sa ingenting om 5 litersdunker som var billigere.....

Fant forresten en smøretabell på nettsiden til castrol.no Hvorfor har ikkje betjeningen tilgang til sånt?

Posted
Tror ikkje Jan var der! Var der i 1/2 5 tiden i går....

Hu damå sa ingenting om 5 litersdunker som var billigere.....

Fant forresten en smøretabell på nettsiden til castrol.no Hvorfor har ikkje betjeningen tilgang til sånt?

De har det. Men har de ikke peiling, så veit de sikkert ikke det heller...

Men betjeningen trenger ikke være hunkjønn for å være uvitende. Skulle kjøpe olje til kardangen på 280'n hos E18 Motorsenter, og der stod det en kar bak disken som liksom skal være "bil-kar". Han ville selge meg GL-4 olje, til tross for at jeg sa jeg skulle ha GL-5 hypoidolje. Han visste ikke hva forskjellen var!

Posted

Jeg brukte forresten Pennzoil på manuellkassa i Volvo 240'n jeg hadde. Virket bra der i alle fall. Ikke verre pris enn at det var verdt det heller, og her var det snakk om en j***a Volvo!

EDIT: Men bruk i alle fall ikke Pennzoil på Mercedes-motorer! Gjorde det på 2 stk 280SE'er (oljen var frigitt av MB), begge to begynte å tikke! Byttet så til Castrol GXL på den ene og etter det tikker den mye mindre og bruker merkbart mindre olje! Betalte 298,- for 5 liter hos Mekonomen :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...