Jump to content

Ledningsnett (Tips)

Recommended Posts

Guest Anders K
Posted

Pass godt på verkstedet når de bytter tennplugger på motoren din! Jeg opplevde at merkeverkstedet hadde røsket og revet i lavspentledningene som ligger mellom kamakslingene og går til coilene. Dette forårsaket kortslutning, da viklingene ligger uisolerte støpt inn i en slags skumgummikonstruksjon, som gradvis blir forringet av varmen fra motoren. Gummikonstruksjonen sprakk flere steder som følge av lengre tids "mishandling", og ledningene kom til slutt i berøring med hverandre. (Tipper systemet er tilsvarende på 200, 220 og 320- motorene fra tidlig 90- tall også.) Ledningsnettet selges kun i en del, og koster 12 500 kr. hos merkeforhandler i Norge, og arbeid kommer i tillegg. (Koster til sammenlikning 520 euro i Tyskland.)

Posted
Gummikonstruksjonen sprakk flere steder som følge av lengre tids "mishandling"' date=' og ledningene kom til slutt i berøring med hverandre. [/quote']Ledningsnettet på tidlig '90-talls MB trenger ikke mishandles for å ta kvelden, MB testet noe 'bio-degraderbart' ledningsnett som viste seg å degradere seg raskere enn noen hadde tenkt - du er ikke den eneste som har måttet bytte, for å si det slik...:?
Posted

Jeg har en 93md 320 som jeg har mistanke til at ledningnettet har sett sine beste dager,

Den har startet å jukse litt ved hardt pådrag i det siste.

Har lest litt om disse dårlige ledningsnettene på forskjellige forum, er det noen her som kan si om det er bare den delen som går til koilene som er dårlig eller er det hele ledningsnettet som rottner?

Har sjekket hos Autotrio de skulle ha 7000 for hele leningsnettet men de solgte nye kontakter til koilen slik at en kunne lagedenne delen av ledningsnettet selv.

Guest Anders K
Posted

På mitt ledningsnett var det bare den delen av lavspentledningene som var under motorens lokk som var råtnet. dette fordi denne delen er utsatt for høyest temperatur. Men det er ikke umulig å reparere. Fjern "skumgummidelen", avisoler viklingene (F.eks. med tjæretape), smør deretter med varmebestandig silikon, så vil ledningene leve en stund til. Det er en del kroner å spare! :)