Jump to content

Dieseldyr å sånn


LuckyDuck

Recommended Posts

http://bil.aftenbladet.no/bil/article4201569.ece

 

Her er aftenbladets repoter ute og forvrenger begrepet "Dieseldyr". Evt så har begrepet fått ny mening.

Når jeg begynte å interisere meg for dieselmotorer så var dieseldyr ett kjent begrep i gamle motorer med 95-100% petroleum framstilt diesel, altså ikke biodiesel, og da var begrepet dieseldyr avleiringer(husker ikke hvor i motoren det var) i rør eller dyser, hvis det ikke var i tanken da.

Her i nevnte artikkel har dieseldyr blitt levende organismer.

Pussig, eller er det jeg som er blitt utsatt for vranglære i mine yngre dager?

Link to comment
Share on other sites

Husker godt for 10-15 år siden en jeg kjenner hadde fått problemer med båten...da sa jeg at han måtte sjekke diesel filtrene sine, og riktig, det var en seig sort guffe i hele filteret... :?

 

Da sa jeg at han hadde fått dieseldyr i tanken..... og han måtte rense hele systemet.... og der han normalt fylte diesel måtte gå igjennom hele sitt system også.

Han trodde først at jeg tulla med han for han hadde aldri hørt om diesel dyr....men han forsto raskt at dette ikke var noe tull... :lol:

 

Diesel dyr er en levende organisme som Mr.Repvik sier, og den lever og vokser i diesel og lager store problemer spesielt i dieselfiltre. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har selv dieseldyr i dieseltanken, ettersom jeg ikke er så lysten på å skru ned tanken og vaske gjennom den, så tar jeg ut forfilteret og sila i tanken regelmessig og fjerner det som eventuelt har klart å tette filtrene. Kjenner jeg i bunn av tanken med fingeren(gjennom silens hull) så ligger det nok ca. 5 cm med svart guffe i bunn av tanken og koser seg! Har ikke store problemer med tette filtre etc. Jeg bare følger godt med. Jeg kunne tenkt meg å tømme tanken helt og suge ut så meg jeg kunne klare, men vi får se!

 

På båter er det verre, her er det gjerne større tanker, dieselen ligger som oftest i tankene over lengre tid og organismene får mer spillerom. I tillegg så er sjøgang grunn til at filtrene tettes. Vokste opp i båt, og vi var hvertfall så heldig at vi aldri fikk problemer grunnet dette ved høy sjø.

 

Jeg kunne tenkt meg å dytte en slange ned i tanken, stumpen som stikker ut stikker jeg et lite hull i siden på. Dermed tar jeg trykkluft og blåser dette gjennom hullet slik at det blåser ut av slangen. Har man nok trykk, så vil man begynne å suge i motsatt ende(som ligger i tanken). Da slipper jeg å evt. få tak i våtsuger eller noe i den duren for å få til dette.. Det kalles vel 'Venturi' prinsippet.

 

Huff.. leser jeg det jeg har skrevet så skulle man tro det var et snev av ordblindhet her.. Beklager det..

Link to comment
Share on other sites

Ok, så det er ikke så veldig farlig om det rett og slett ligger der altså. Men 5 cm.. Det er 5 cm med gele det? Hvordan oppfører dette seg i det man fyller på diesel? vil dette vrimle opp? Dette gjelder ingen mb, men en truck. Det går ikke mer enn 40 liter på den, så den har ikke store spillerommet. Det som kan bli litt jobb, er å demontere den tanken eventuelt. Ville bare høre hvor mye hodebry dette kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "ofrer det ikke en tanke", jeg bruker bilen normalt selvom jeg veit at guffa ligger i tanken, og jeg legger ikke merke til dette utenom litt svarte "greier" i forfilter som jeg fjerner regelmessig. Som sagt kunne jeg selv tenkt meg mot våren å lure nedi en slange i tanken, og samtidig blåse trykkluft inn i slangen i retningen jeg vil ha møkka ut. På denne måten får man effektivt ut dritten, det tetter seg ikke i noen pumpe underveis i pumpingen og vil tro man klarte å suge med seg en god del! En sugeslange, et kobberrør el. med "hårnålsving" på i enden som stikkes inn i sugeslangen med en trykkluftslange tilkoblet kompressor, lures ned i tanken. Det burde vel gå  :)

Link to comment
Share on other sites

http://bil.aftenbladet.no/bil/article4201569.ece

 

Her er aftenbladets repoter ute og forvrenger begrepet "Dieseldyr". Evt så har begrepet fått ny mening.

Når jeg begynte å interisere meg for dieselmotorer så var dieseldyr ett kjent begrep i gamle motorer med 95-100% petroleum framstilt diesel, altså ikke biodiesel, og da var begrepet dieseldyr avleiringer(husker ikke hvor i motoren det var) i rør eller dyser, hvis det ikke var i tanken da.

Her i nevnte artikkel har dieseldyr blitt levende organismer.

Pussig, eller er det jeg som er blitt utsatt for vranglære i mine yngre dager?

 

Det er du som har blitt utsatt for vranglære.

 

Artikkelen forklarer på en lettfattelig og god måte hva dieseldyr er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "ofrer det ikke en tanke", jeg bruker bilen normalt selvom jeg veit at guffa ligger i tanken, og jeg legger ikke merke til dette utenom litt svarte "greier" i forfilter som jeg fjerner regelmessig. Som sagt kunne jeg selv tenkt meg mot våren å lure nedi en slange i tanken, og samtidig blåse trykkluft inn i slangen i retningen jeg vil ha møkka ut. På denne måten får man effektivt ut dritten, det tetter seg ikke i noen pumpe underveis i pumpingen og vil tro man klarte å suge med seg en god del! En sugeslange, et kobberrør el. med "hårnålsving" på i enden som stikkes inn i sugeslangen med en trykkluftslange tilkoblet kompressor, lures ned i tanken. Det burde vel gå  :)

En ejektor, rett og slett  :P?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...