Guest SHR Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Hvor mye arbeid er det som må til for å få gjort om en varebil til personbil (eks 124). Det må selvsagt monteres inn seter. Så pass skjønner jeg. Det er vel slik at ryggen på baksetene er lagt ned og således bare vippes opp, men sitteputen må skaffes dersom den ikke følger bilen. Og det gjør den vel ikke alltid? Er det greit å skaffe seter dersom disse må skaffes selv? Hva med sikkerhetsbelter? Er det klargjort for det? Hva med det formelle hos biltilsynet? Andre ting?? Jeg tenker nå på en bil der jeg ikke må betale tilleggsavgift.
Frode Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Jeg har ikke gjort dette selv men slik jeg har forstått det så er seteryggen der men du mangler sitteputa.Alle festene til sikkerhetsele er der så det er bare å skru på plass, og det er ikke nødvendig med noen papirer for alt er likt så det er bare å få den godkjent med hvite skilt....
Guest kodvaag Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Jeg har ikke gjort dette selv men slik jeg har forstått det så er seteryggen der men du mangler sitteputa.Alle festene til sikkerhetsele er der så det er bare å skru på plass' date=' og det er ikke nødvendig med noen papirer for alt er likt så det er bare å få den godkjent med hvite skilt.... [/quote'] Ikke hvis det er en Volvo 240 i varevogn utførande, de har kun glatte dørtrekk på sidedørene bak...
Thor-Egil Andersen Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Du må skaffe seter om dette ikke følger med. Beltene ligger ferdig i stolpene der de skal være. Det du må gjøre er å fjerne gitteret. montere alt. Bestille time hos biltilsynet for at de skal sjekke at alt er montert ok.Koster deg ca 1000,- inklusive nye skilt. Alt etter at bilen kan bygges om uten avgift. Da bryr ikke tollvesenet seg om setene er i bilen eller ei. Bestill time for visning, da kan du ihvertfall si at du har time hos biltilsynet om du skulle være uheldig å bli stoppet med seter i bilen på grønne skilt. Skal bygge om selv etter 17.11.05 Kun 8 dager igjen
Frode Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Nå er ikke dette noen Volvo heller da..!!.. Volvo har det slik at du må til med vinkelkutter å skjære ut platen baki og sveise nye fester til sikkerhetsele, Volvo har bygd om bilen fra fabrikk og derfor er det ikke "ferdig" til montering slik som MB er, S124 feks blir bygd opp som en personbil/stasjonsvogn og setet blir fjærnet og det blir satt inn den skilleveggen, alt dette blir gjort i ettertid, hvis jeg har forstått det riktig...
Alexander Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har sett 124 som ikke har seteryggen på plass. Den har vært erstattet av en plate i steden. Jeg tror det er sjeldent og langt i mellom de bilene...
FrodeS Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Nå er ikke dette noen Volvo heller da..!!.. Volvo har det slik at du må til med vinkelkutter å skjære ut platen baki og sveise nye fester til sikkerhetsele' date=' Volvo har bygd om bilen fra fabrikk og derfor er det ikke "ferdig" til montering slik som MB er, S124 feks blir bygd opp som en personbil/stasjonsvogn og setet blir fjærnet og det blir satt inn den skilleveggen, alt dette blir gjort i ettertid, hvis jeg har forstått det riktig... [/quote'] Er det sånn i volvoer som er importert i ettertid også? Hvis en kjøper varebil, så vil det oftest være en fordel om bilen er bruktimportert, for da følger vanligvis seter og alt med. Bilen er jo først ombygget fra personbil til varebil. Tro om det er god pris å få for varevegger for tida?
Thor-Egil Andersen Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Blir sikkert verdifulle etterhvert.....
Guest Tonny Solem Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har sett 124 som ikke har seteryggen på plass. Den har vært erstattet av en plate i steden. Jeg tror det er sjeldent og langt i mellom de bilene...Begge mine S124 biler har hatt dette, og det er ett hel..te å få løst.Det er ca en 1.25mm stålplate som er sveist ( punktet )fast i bilen.Brukte lang tid med stålsaks og vinkelsliper for å få løs.Ingen av de S124 bilene hadde noe som helst seter med,og begge varNYkjøpt i Norge. Kjøpte seter hos Baksetespesialisten til den første bilen,noe jeg angrerpå den dag idag. De skulle ha 20.000kr for dette,men siden det var sommer og jeg hadde fåt feriepenger så gadd jeg ikke kikke rundt etterandre som hadde til salgs.Den jeg har nå kjøpte jeg som varebil ( Han som hadde den orket ikke åbygge om )og jeg fant en kar i bergen som skulle selge komplett baksetfor 4000kr. Tok første og beste fly til Begen og skrudde ut og dro hjemfor å montere. Godkjenninga og skilter kom vel på ca 1000kr ja.
Alexander Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har sett 124 som ikke har seteryggen på plass. Den har vært erstattet av en plate i steden. Jeg tror det er sjeldent og langt i mellom de bilene...Begge mine S124 biler har hatt dette' date=' og det er ett hel..te å få løst.Det er ca en 1.25mm stålplate som er sveist ( punktet )fast i bilen.Brukte lang tid med stålsaks og vinkelsliper for å få løs.[/quote'] Mente å huske at det var blant annet du som hadde fortalt om dette ja...
Guest Tom Bringsvor Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Viktig, etter at du har bygget om er det lurt å informere forsikringsselskapet om ombyggingen, men dette er vel selvfølgelig.
Thor-Egil Andersen Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har Terra forsikring, og der spilte det ingen rolle om det var varebil eller personbil
Alexander Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har Terra forsikring' date=' og der spilte det ingen rolle om det var varebil eller personbil [/quote'] Når jeg hadde 300TDTen var det 400 kroner i året dyrere fordi jeg hadde varebil... Det var vel Gjensidige tror jeg?
Guest Tom Bringsvor Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg trodde ansvarsforsikringen betydde noe, varebil er registrert for 2 personer og stasjonsvogn for 5.
Alexander Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg trodde ansvarsforsikringen betydde noe' date=' varebil er registrert for 2 personer og stasjonsvogn for 5.[/quote'] Vet ikke hvordan de regner ut prisene, men blant annet statistikk spiller inn. Sannsynligvis har det vært flere og dyrer ulykker med varebiler enn med personbiler, så dermed blir varebilen dyrere å forsikre.
FrodeS Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Jeg har Terra forsikring' date=' og der spilte det ingen rolle om det var varebil eller personbil [/quote'] Helt utrolig egentlig, for overalt hvor jeg spør om forsikring, så klager de over at disse bilene var så jævla dyre nye, og derfor er forsikringen dyr. Samtidig så har det ikke noe å si at varebil var mye billigere, samtidig som de må ut med mindre for å erstatte en.
Olav Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 De fleste forsikringsskader innebærer en reparasjon av bilen. Dette er like dyrt uavhengig av om det er en varebil eller stasjonsvogn.
FrodeS Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 De fleste forsikringsskader innebærer en reparasjon av bilen. Dette er like dyrt uavhengig av om det er en varebil eller stasjonsvogn. Greit nok det, men når de sier de går ut fra nybilprisen, så burde de gjøre det, og ikke gå ut fra nybilprisen på en dobbelt så dyr bil.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now