Jump to content

Gummimellomlegg/fjærsete på bakfjærer W124, hvordan fungerer disse?

Recommended Posts

Guest Mads Kristian
Posted

Dette er noe som er totalt fremmed for meg, så lurer litt på hvordan dette fungerer. F.eks 18mm med 3 forhøyninger, menes det at man kan justere høyden på disse med å skru de rundt/skifte "hakk", så det til sammen tilsvarer 3 runder forskjell fra bunn til topp, eller er høyden på de fast? Skulle ha hatt bilen opp litt bak, så derfor jeg spør.

Guest Mads Kristian
Posted

Tenkte meg at det var sånn, men hadde et håp om at det var mulig å justere høyden på de forskjellige putene, ettersom det stod 3 forhøyninger, men da er det sikkert bare at det tilsvarer 3 runder på fjærene.

Hva er det vanligste det er på en 230E originalt, da? Eller er det ingen fasiter på dette? Ser putene like ut utseendemessig utvendig, eller er det forskjellig høyde både utvendig og innvendig på de? Synes mine så ut som de kunne være de høyeste dersom de har forskjellige høyde og utseende.

Takk for svar, btw :)

Posted

Det har ingenting med fjærenes størrelse å gjøre, det er et gummimellomlegg mellom fjær og øvre fjærskål.!!.. :lol:

Hvis du har 3 "nupper" så har du en 3`er pute, du kan da ta av denne å sette på 1`er eller 2`er eller 4`er pute og dermed gå opp eller ned på høyden der 1 er lavest.

Det er ca 1 cm forskjell i høyde ute med dekket, dvs at setter du på 1`er pute der du nå har 3`er så kommer du ca 2 cm ned.!. :P

Guest Mads Kristian
Posted

Ok, tenkte at tallet betydde hvor mange runder det tilsvarte på fjærene, men da er det tydeligvis cm, ja. Veit forøvrig hvor de sitter :P

Bak får man vel kun 1, 2, og 3, ikke sant? Eller er det mulig å få tak i noen som er går enda høyere enn 3 også?

Disse såkalte nuppene, sitter de på øversiden av fjærsetene, på siden eller under? Jeg er en VW-mann og vant med simple biler som Golf 2, så dette er ikke noe som jeg er så vant med, selv om jeg er godt bevandret i både skruing og tekniske ting. Så ta frem en teskje, og jeg skal finne smekka mi :D

Posted

Hvis du ser på toppen av fjæra, der denne går inn i fjærkoppen oppe, der ser du puta/gummien stikke ut et par mm hele veien rundt, tror det er nupper på to plasser på kanten av puta så det er bare å telle.... :P

Er bilen din for lav eller for høy.?

Husker ikke om det er foran eller bak vi får 4`er puter også.... :lol:

Guest Mads Kristian
Posted

Da får jeg prøve å sjekke ut dette etterpå :)

Den er for lav bak nå, så skulle ha hatt den opp ca 2-3cm. Får bare krysse fingrene for at jeg har 1er puter, for det er etter hva jeg kan se hos Mekonomen bare foran det er 4er puter å oppdrive. Om ikke må jeg bite i det sure eplet og kjøpe andre fjører for å få høyden jeg vil ha.

Kommet et svar til, så jeg. Så det er ikke mulig å oppdrive noen puter som er høyere i det hele tatt, være seg om det er originalt eller ettermarked?