Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg prøver her å ta litt iniativ for å lage en liten undertråd med hovedfokus på å friske opp matte lykter.

Jeg var hos en kamerat som har en 18 år gammel Volvo "goførti". Eldre Volvoer har en pussig tendens til å få noen ekstremt matte felt i baklyktene(ikke alle feltene, men noen). Tilfellet her var så gale at man lurer på om det er en Volvo med 6 ryggelys istede for 2...

Jeg tok ikke bilde av den verste lampen, men her er ett eksempel på en av de litt bedre:

DSC_0605.jpg

Jeg hadde her akkurat vaska litt, den ene matte baklykta er litt våt.

Jeg gjorde litt ymse forsøk.

På avbildet lampe så gikk jeg rett på med Plast X fra Meguiars, tror det endte opp med 4-5 omganger. Så prøvde jeg med Meg #105/205, mest for egen interesses skyld, men det hadde ikke noen videre påvirkning.

Resultatet av hele poleringa ble slik:

DSC_0606.jpg

Glasset ble mye bedre, men man ser enda små områder med matthet i kantene.

Altså ikke så bra som jeg hadde håpa på.

-Hvorfor ikke?

Jeg har hørt at det går an å pusse ned lyktene under våtsliping for så å polere dem opp, og få ett sykt bra resultat. Gjelder dette bare på hovedlykter?

På høyre lampehus har jeg ikke polert, men forsøkt et eksempel til en fyr i en sjappe lokalt her. Mulit det var Statoil eller Bilia, ikke relevant, men han snakka om å legge på et lag med klarlakk. Jeg har gjordt det på mine foreldres BMW med plastlykter forran med bra resultat, men bak på denne Volvoen får jeg ikke et så bra resultat.

-Har jeg brukt feil fremgangsmåte, eller skulle jeg hatt et bedre egnet stoff til polering av plast-lykter?

Liten notis om disse to bildene:

glasset som er fotografert er ikke våtslipt, bare polert. Men det andre glasset på samme lykta er våtslipt og polert. Resultatet har blitt det samme som dokumentert overfor.

Lyktene på høyre side er bare vasket godt og lagt på ett lag med klarlakk.

Begge lyktehusene endte opp med tilnermet samme resultat som det bildet viser.

Posted

Våtsliper du med 1500, så 2000-papir og så går på med PlastX vil trolig lykten se omtrent ut som ny etterpå. Been there, done that.. ;)

• 1 month later...
Posted

En Dual action poleringsmaskin og medium polish beregnet for maskin funker bra til å fjerne riper permanent. :) På bildet under er høyre side korrigert, og venstre side urørt på baklykten. Ikke noe voks eller annet på, kun ren ripefri plast.

IMG_41053.jpg

Posted

Er forskjell på ripete lykter og volvolyktene som "dør" Jeg har prøvd på noen som det har gått LANGT på selv, får det bedre men ikke bra... Er et skille på en eller annen årsmodell på de baklyktene der, husker ikke når, men de gamle blir ødelagte langt inn i plasten og de nyere blir ikke SÅ ille...

• 3 weeks later...
  • 3 months later...
Posted

helt vanlig klarlakk fungerer bra på "matte lykter " jeg har ivertfall brukt dette på diverse lykter og lysbjelker.  Der har det ivertfall blitt eit strålendes resultat :)

Posted

helt vanlig klarlakk fungerer bra på "matte lykter " jeg har ivertfall brukt dette på diverse lykter og lysbjelker.  Der har det ivertfall blitt eit strålendes resultat :)

Det er ikke dumt det. Bare pass på å gå over med fint fint megafint eller ultrafint sandpapir først  :)

Posted

Det er ikke dumt det. Bare pass på å gå over med fint fint megafint eller ultrafint sandpapir først  :)

Stemmer det :) glemte og skrive det :a