Guest Mads Kristian Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Noen som veit dette? Har selvfølgelig søkt og Googlet opp og ned i mente, men finner ingenting brukbart. Funnet ut at det er 0,4w som skal brukes, men ikke hva slags pære det er. Er det vanlig "stikkpære" uten sokkel, som man f.eks får kjøpt på Biltema, eller er det pære som kun fåes hos merkeforhandler? Til justeringshjulene til varmen, viftehastighetsbryteren og bryteren som styrer hvor det skal blåse som jeg trenger pærer til. Mads Kristian Quote
LuckyDuck Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Hei på du. Jeg husker ikke i farta hva denne pæra heter, men det er en stikkpære med glassokkel. Evt betegnelse osv er ikke vasnkelig å finne. Du skal bare ta godt tak i selve vifte regulatoren og dra den rett ut(ikke noen skruer eller noe sånt), da kommer du rett til pæra på hastighetsreg. eller hvor-lufta-skal-gå-regulator Det er samme pære på skinnene bak dekselet der. For å komme til pærene bak trepanelet så ser du åpenlyst to 22mm muttere bak vifteregualtorene som må løsnes, og to stjerne skruer i underkant nede ved radioen. Når disse er løsnet kan du vippe hele trepanelet forsiktig opp og ut. Når det er gjordt så er det rellativt enkelt å se fremgangsmåte for å finne pærene som ligger bak lys skinnene der. Hva gjelder selve varmejusterings hjulet, så må jeg melde pass på hukommelsen min der. Tipper det er enkelt å se når du alikevel er bak der.. Forøvrig, pærene får du ihvertfall på standard bilverksted. Sikkert på besisnstasjone også, -til prisen av en nyre eller to... Quote
repvik Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 0,4W-pærer er det ikke alle som har Vanskelig å få i slike pærer uten å kjøpe originaldeler. Men de koster ikke så mange kroner... Det må være 0,4w. Sterkere pærer smelter plasten. Quote
Sven Håkon Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Sist gang jeg kjøpte en eske med 0.4w-pærer mener jeg å huske at de kostet 10kr stk - vel verdt kostnaden i forhold til å ødelegge panelene med 1.2w-pærer. Quote
Guest 1042 Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Lys rundt viftebryter/luftretningbryter deler pære med lys i varmejusteringshjulene. Dvs at det er tilsammen 4 pærer som lyser opp brytere, rundt brytere og i hjulene. Quote
Guest Mads Kristian Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Takk for gode svar, alle mann Ikke fått plukket av alt i dag, men er det 4 like pærer? Quote
Guest Mads Kristian Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Skulle plukke av i stad, men det er tydeligvis ikke 22mm skruer bak bryterene Skal i verkstedet etterpå, så får finne ei pipe som passer da. Men er det noen som kan svare på om det er 4 like pærer? Delelageret på Bertel O. Steen kunne ikke finne ut det, men har bestilt pærer som kommer i morra uansett. Samt hvor sitter disse 2 stjerneskruene jeg også må skru av? Kan ikke si at jeg ser noe når jeg tar ut CD-spilleren, hverken innunder, oppeved eller på siden. Quote
Guest Andreas H Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 det er 24 mm mutter på viftebryterne, stjerneskruene sitter rett i overkant av radioen din. På "underhenget" av trepanelet. Det er samme slags pærer som benyttes på viftebryter og lenger inn bak "plastringene" på lysbryter er det også samme type pære som sitter i senter og som belysning for alle symbolene og for lysnivåregulering. totalt 6 stykk hvis du skal bytte alle. Quote
Guest Mads Kristian Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Takk for svar. Jeg skal bare ha på de to som styrer viftehastighet og hvor det blåser, samt justeringshjulene til varmen på begge sidene, så da er det vel 4stk, ikke sant? Quote
Mercedeskongen-(Geir) Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 tilsammen er det 9 pærer med lyset i automatn .. en i hver luftelyre, er 3 stk, 4 stk i justringer varmenivå,og vifte, å en i lysbryter,jeg har brukt 1,2w med nejustert lys på dimmern, og en ting til, disse sjærneskruene under ved cdspiller trenger ikke å være der,jeg har flere sånne panel å noen har hull å andre ikke.. Quote
Guest Mads Kristian Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Det forklarer hvorfor jeg ikke har sett disse stjerneskruene, ja Takk for oppklaring - får ta med et par pærer når jeg er på Bertel O. Steen i morra. Quote
FrodeS Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 tilsammen er det 9 pærer med lyset i automatn .. en i hver luftelyre, er 3 stk, 4 stk i justringer varmenivå,og vifte, å en i lysbryter,jeg har brukt 1,2w med nejustert lys på dimmern, og en ting til, disse sjærneskruene under ved cdspiller trenger ikke å være der,jeg har flere sånne panel å noen har hull å andre ikke.. Det er vel faktisk enda en, for det sitter både en til lyset rundt lysbryteren, og en i selve lysbryteren for å indikere at tåkebaklyset er på. Jeg syns lyset rundt "blåseretningbryteren" og bak høyre temperaturhjul ble veldig svakt da jeg byttet den som satt der med en ny 0,4w. Tipper det sitter en 1,2 på venstresiden, uten at jeg har sjekket det noe nærmere. Quote
Guest Mads Kristian Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Nå har ihvertfall jeg fått byttet pærene i bilen min. Kostet 27,50,- + mva pr. pære hos BOS, og det er det i mine øyne verdt. Greit å ha ting på stell, pluss at det blir mer hjemmekoselig i bilen når alt lys innvendig fungerer Lyset som skal lyse der det viser hvor fort vifta går og der du ser hvor lufta blåser, er samme pære som til varmejusteringshjulene - en på hver side. Også var det egen pære til hver av bryterne som regulerer hastighet og hvor det skal blåse, altså de som lyser i pila på de bryterne man tar ut for å komme til de to 24mm mutterne. Tok hele 3min å skifte 4 pærer, og det var ingen stjerneskruer (som jeg alt hadde sett) ved CD-spilleren - kun de to 24mm mutterne. Quote
Recommended Posts