Jump to content

Uvelkommen lyd i M112

Arne Henriksen

Recommended Posts

Hei!

Var på campingtur i Sverige forrige uke, og de siste 30-40 mil av turen og utover uka nå har det gradvis oppstått en ulelyd i motoren som jeg ikke finner ut av.

Var innom Motor-Trade i dag og da ble det foreslått reimstrammer som rangla litt. Ble enige om at jeg bytter den anyhow da bilen er gått 281'km og det sikkert er på tide. Men da jeg kom hjem og vippa av reima for å finsjekke litt viser det seg at lyden er der fremdeles - man kan vel si at det var DA jeg begynte å bli trist..

Har filmet litt med ifonen, vet ikke om det går an å høre nok til å komme med kvalifiserte gjetninger, men pøs på med forslag!

Jeg vet ikke hva som finns av roterende ting som kan gi slike lyder - kam/balanseaksler/sensorer/fremre del av girkasse?

Rar, (dyr?) lyd #1

Rar, (dyr?) lyd #2

Rar, (dyr?) lyd #3

Ellers er det jo jævla typisk at slikt skjer den eneste gangen jeg kjører med annet enn Mobil1 i sumpen - tok jo service hos nettopp M-T nå i våres, og de bruker Shell 5W-40 - men den skal forhåpentligvis være godkjent for de tynne oljekanalene på denne motoren?

Shell5w40.jpg

Er redd titusenlappene flagrer om jeg må sette inn bilen til feilsøking hos Motor-Trade som det er nå ihvertfall... :(

Guest Gjesten

Nå er ikke iphonen min det beste på flash filmer,men går reima rundt på film nr 1?

Ser slakk ut og går ikke rundt på min iPhone visning.

Har hørt samme type lyd på m111 kompressor motor når den er kald (ja jeg vet kompressorn lager litt lyd når den kald :lol:). vet ikke hva det kommer av, men det er en slags ulelyd. Er ikke noen form for ressonans i innsuget eller lignede da?

Synes det rasler litt der også, mulig det bare høres veldig godt fordi jeg har full guffe på øretelefonene.

Apropos oljen så mener jeg å huske at det kun er mobil1 0w-40 som er godkjent til disse motorene, den har vel 229.5 spec hvis jeg husker rett. Uten at jeg kan dokumentere det. Har ikke tilgang til WIS, men jeg regner med at bulletinen ligger der.

Mobil 1 og Agip er det eneste som jeg har erfart som fungerende på Mercedes motorer. De lager fort lyder ved annen olje type og viskositet - årsaken vet jeg dessverre ikke, men oljekanaler, flow og slikt kan ha noen med saken å gjøre.

Hvilken Agip da?

Guest gjesten

Mobil 1 og Agip er det eneste som jeg har erfart som fungerende på Mercedes motorer. De lager fort lyder ved annen olje type og viskositet - årsaken vet jeg dessverre ikke, men oljekanaler, flow og slikt kan ha noen med saken å gjøre.

Can du nevne hvilket oljemerke/type som lager lyd I en Mercedes motor?

Jeg var innom Motor-Trade igjen i dag, et par krabater ute og lyttet sammen med meg, vippa av reima igjen og lyden er den samme uten.

Det lille jeg synes lyden kan plasseres er det i forkant og øvre del av motor.

Ikke mye andre tips fra ekspertisen, de må begynne å plukke ned før de kan si noe sikkert, men det antydes jo registerkjede/ventilløftere og sånt...

I tillegg til at dette sikkert koster titusenvis av kroner - med det gjenget og kun originaldeler med de vanlige hysteriske prispåslagene til BOS-systemet i TRD - kan de ikke se på saken før 30. august.

Prøvde Selsbakk bil og Mårvik men ingen av dem ville ta noe sånt - og Mårvik hadde ellers opptatt til uti september.

Torbjørn - har du mye å gjøre nå om dagen?    :)

lyden kan nesten høres ut som null tenning på en sylinder men og som hull i innsug/slangen til bremsekraftforsterkeren/slangen fra innsuget..

Det kan være at det ikke kommer fram av filmene men lyden er en metallisk form for during/uling når motoren får litt turtall.

Det er ingenting ellers som er forandret, ingen ujevn gange, ingen forskjell i kraft/drag, kun denne duringen som har økt på jevnt siste 40-50 mil.

lyden kan nesten høres ut som null tenning på en sylinder men og som hull i innsug/slangen til bremsekraftforsterkeren/slangen fra innsuget..

Det kan være at det ikke kommer fram av filmene men lyden er en metallisk form for during/uling når motoren får litt turtall.

Det er ingenting ellers som er forandret, ingen ujevn gange, ingen forskjell i kraft/drag, kun denne duringen som har økt på jevnt siste 40-50 mil.

kommer du til våler med denne Arne ?

Jeg var innom Motor-Trade igjen i dag, et par krabater ute og lyttet sammen med meg, vippa av reima igjen og lyden er den samme uten.

Det lille jeg synes lyden kan plasseres er det i forkant og øvre del av motor.

Ikke mye andre tips fra ekspertisen, de må begynne å plukke ned før de kan si noe sikkert, men det antydes jo registerkjede/ventilløftere og sånt...

I tillegg til at dette sikkert koster titusenvis av kroner - med det gjenget og kun originaldeler med de vanlige hysteriske prispåslagene til BOS-systemet i TRD - kan de ikke se på saken før 30. august.

Prøvde Selsbakk bil og Mårvik men ingen av dem ville ta noe sånt - og Mårvik hadde ellers opptatt til uti september.

Torbjørn - har du mye å gjøre nå om dagen?    :)

Skulle gjerne tatt den inn jeg, men er full booket så det holder ut oktober.

Men jeg ville tatt en olje rens/flush på motoren i første omgang, og tømt på noe annet enn Shell...

..Skulle gjerne tatt den inn jeg, men er full booket så det holder ut oktober.

Men jeg ville tatt en olje rens/flush på motoren i første omgang, og tømt på noe annet enn Shell...

Det var skit - du har ikke andre tips om verksted som er kapable til å skru på noe sånt?

Ellers får jeg bytte tilbake til min kjære M1 i første omgang, er gått 14'km siden i vår så det er jo på tide anyhow.

Hold oss gjerne oppdatert, Arne.

Jeg har en 2,8 M112 som begynte å drikke olje når jeg skifta fra Mobil1 til Marathon. Men den går bra ellers - uten ulyder eller lekkasjer.

Har dessverre ikke annet å bidra med enn det samme som Torbjørn.

Som en kuriositet, hadde M104´n min samme ulinga (høres lik ut i allefall) i flere år uten at det var annet enn irriterende.

Føler med deg, en ulyd som dette og som man ikke vet direkte årsak til er til å bli gal av.

Lykke til.

...Som en kuriositet, hadde M104´n min samme ulinga (høres lik ut i allefall) i flere år uten at det var annet enn irriterende.

Føler med deg, en ulyd som dette og som man ikke vet direkte årsak til er til å bli gal av...

Takk for støtten - jeg må innom M-T og handle meg nytt filter så får jeg ta det oljeskiftet om det slutter å bøtte ned her i Trøndelag...

Jeg heller mer og mer til enten registerkjede/føringer eller noe oljerelatert, kan ikke tenke meg at noe slags glidelager kan gi slik lyd uten at det får en mer dramatisk utvikling etterhvert - og jeg har jo kjørt en god del siden jeg først begynte å høre noe.

• 2 months later...

Det ordner seg forhåpentligvis en gang, men akkurat nå er jeg ganske langt nede - dette ble dæven døtte hverken billig eller enkelt.

Motor-Trade ville ikke gi meg noe skikkelig svar unntatt at de eventuelt måtte begynne å skru, og de hørte nok ikke den lyden jeg hørte.

Jeg har hele tiden syntes det var en ulelyd som fra en servo/oljepumpe, lyden fulgte turtallet og jeg spurte tidlig om det kunne være noe i kassen, pumpe eller converter men ingen hadde opplevd slike lyder derfra.

Anyhow fant jeg endel referanser til slitt registerkjede og diverse ulyder i M112 på nettet, og hengte meg vel noe opp i dette...

Bestilte nytt kjede, toppdekselpakninger og strammer, og fikk byttet det. 10000 i arbeid, 3400 i deler.

Motoren ble helt stille i forkant, det var litt rasling der tidligere så det gjorde sikkert ingenting at jeg byttet kjedet etter 280k, men ulingen var der fortsatt, ihvertfall hørte JEG den men ikke mekanikerne...

Fikk en dude med på tur, og han mente det var noe mer lyd inni bilen enn i hans tilsvarende E280, men trodde det kunne komme av at rattakselmansjetten var dårlig.

Så, bestille ny time, ny rattakselmansjett (ny venting med lånebil fordi den første som var bestilt ikke passet) og 3000kr senere BLE det stillere inni bilen, men jeg hørte fremdeles ulelyden - men den hørtes nå enda mer ut som den kom fra girkassen. Da var jeg så deppa at jeg bare kjørte hjem anyhow..

Etter et par uker var lyden så høy at selv en mekaniker på Motor-Trade kunne høre det, og kassa begynte å skape seg, ville ikke gire ut av 2. noen ganger. Snakket med Kenneth på Bergs Automatservice og fikk bekreftet at de hadde byttet noen oljepumper på slike kasser, pga støy.

Fikk igjen time hos Motor-Trade forrige mandag, og de lyttet rundt om og kom til at ulinga sannsynligvis kom fra pumpa på automaten, men de ville først prøve med olje/filterskift - det ble ikke noe bedre.

Så de plukket ut kassa, bestilte opp pumpe og det ble nytt pakningssett rundt om, ny olje på fordelingskasse - men simmering for utgående aksel passet ikke med det som var i kit'et pga 4Matic'en, så den måtte bestilles fra Tyskland. Fikk heldigvis låne meg en B-klasse imens.

Fredag skulle simmeringen komme så jeg ringte ned utpå dagen - da var kassa kommet på plass og de hadde vært ute på prøvetur, men da mekanikeren holdt på under bilen hadde han sett at det var brudd i fjæra på venstre side foran - de anbefalte ikke at jeg kjørte med dette siden jeg kunne knekke drivakselen om fjæra røk under kjøring. Ny venting til de fikk tid til å ta denne jobben, nye 2 timer for fjærbytte.

Så, i dag ringte kundebehandleren. Da hadde de montert ny fjær, men det var litt lyd i reimstrammeren så den hadde de også byttet, og bilen var klar til henting.

Jaja, jeg dro ned og snakket med dem, hadde egentlig stålsatt meg men ble likevel sjokka - han fortalte at de hadde brukt over 30 timer på bilen, men jeg hadde jo fått delvis fastpris på arbeidet så jeg skulle nå ikke betale det, men likevel:

- fjærbyttet var greit, der avtalte vi 4000,-.

- arbeid på automaten - feilsøking/ut/inn mm. 12.000,-

- pluss deler og olje - vel 15.000,-

Han ville at jeg skulle prøve bilen et par dager før de sendte regninga, vet ikke hva mekanikerne hadde sagt men nå skulle ihvertfall lyden være borte.

Men det er den ikke! Det uler generelt nesten like mye som før, følger turtallet og høres GODT inne i bilen - omkring 2400-2500 blir det i tillegg en slags resonans nå, så det høres enda verre ut akkurat der.

Så da har jeg svidd av over 40 tusen og er på samme sted som i august..

Savner 124'n min akkurat nå, jeg....

Den ulyden var svært kjent og minner sterkt om summingen var i min E280, M104 (km stand ca 200').

Lyden var bare tilstede ved kaldstart og forsvant sånn ca innen ett minutt eller raskere.

Der er noen år siden den forsvant, men om det skjedde ved byttet fra 722.4 til 722.3 automat eller når jeg sluttet med Shellolje (BOS) er usikkert (omtrent samme tidsrom).

Kjører forøvrig original MB olje på automaten og Castrol 10-60 på motoren.

Har heller ikke byttet vannpumpe, dynamo, servopumpe, ACpump eller kammer bare så det er sagt

OK. Nå har jeg vært innom M-T igjen, og må sannsynligvis gi meg her...  :?

Mekanikeren hadde nevnt i går at det var en lyd fra servopumpa men siden den opprinnelige lyden var diagnostisert både av meg og dem med reima av, gidda jeg ikke engang sjekke dette i gårkveld når det fremdeles durte i vei...

Anyhow - når vi vipper av reima NÅ blir det helt stille!

Så det virker faktisk at så utrolig det høres har jeg hatt 2 støykilder som har utviklet seg på samme tid. Nå har jeg fått fikset automaten, men må også bytte servopumpa - mekanikeren lyttet med stetoskopet og mener bestemt det som er igjen av støy nå kommer fra servo'n - og siden omtrent alt utenom i front er byttet i løpet av de siste månedene er jeg tilbøyelig til å være enig.

Så da er jeg i markedet for en OK tandempumpe som passer her, tror det er en A 002 466 32 01 ?

Har funnet pumpe - en hugger nordpå har en 280 4M som var gått bare 150k og skulle ha en tusing for pumpa så den er i boks.

Men.. på en liten tur nå i kveld skapte automaten seg igjen - ville ikke gire opp fra 2. gir, sidevis vipping med spaken gjør ingen forskjell, den bare ræler i vei og vil ikke opp i høyere gir.

Kan det være noe elektronisk dill som plager meg her - kickdown-bryter som henger? Skulle vel likevel gire opp ved høyt nok turtall?

Det som er rart er at jeg kun opplever dette ved sånn halv-varm bil, når jeg har kjørt før og så tar den ut på ny tur innen en time eller tre...samme som før de begynte å mekke på kassa da jeg også opplevde dette et par ganger, men da var jeg jo sikker på at pumpa var gåen og at det var derfor den tulla..

?