Jump to content

Torbjørn S124 230TE 89`


Torbjørn

Recommended Posts

Da ble det bruksbil på meg, en gammel 230TE med ca 278000 på telleren. Bilen er tenkt som til-og-fra jobb bil, der vitoen ble for liten for 3 unger som skal til skole og barnehage i samme slengen, så da får vi prøve med s124 i stede. Dette er min første 124 faktisk, og det skal bli interessant å følge bilen fremover.

 

Forrige eier, vår kjente Charlie, har ordnet mye og tatt noen nødvendige tiltak for at denne skal kunne tusle noen år til, det kan man lese om i hans tråd om samme bil:http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=36199.0.

Men fortsatt er det en del ting som må tas, både med tanke på forebyggende, men også for å holde bilen tørr og tett til vinteren.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fin bil  :D Klarer du å holde fingrene unna motoren her da?

 

 

 

 

 

 

 

Det er nok viktigere ting som må prioriteres, men når tiden er moden så blir den nok litt jobb under panseret her også ja. Men som sagt, rust og holde driften av bilen kommer i første rekke så evt. utfoldelse under panseret får komme når alt er ordnet av det tekniske.

Link to comment
Share on other sites

På veien hjem etter innkjøp bet jeg meg merke i flere ting som måtte ordnes, noen bare irriterende og andre litt mer nødvendig, som f.eks vindusviskeren som drev å stoppet nå og da.

 

Nå har jeg fått litt tid på meg, og har ordnet opp i følgende:

 

- Vindusviskermekanisme - full demontering og oppsmøring.

- Interiør belysning

- Tak belysning

- Rollo - denne ville bare ut og ikke inn igjen... :lol:

- Elektrisk antenne, montering av ny motor og omkobling av stereo slik at denne fungerer.

- Montering av ny bakvisker. Tok ca 15 sek :D

- Rep. av parklyskrets frem. Denne feilen tente lysvarsleren og jeg ble veldig lei av å se den i dasjen konstant.

- Rep./fiks av div dårlige sikringer.

- Rep. av defekt takluke. Hev/senk fungerte, men måtte demontere og smøre/rengjøre for å få glidefunksjonen tilbake. Men nå fungerer det!

 

I tillegg til dette fant jeg en del rust på bilen etterhvert som jeg begynte å kikke.

 

* Hjulbuer

* Under list bakvinduene

* Under tettningslist på dør

* Nede ved støfanger

 

 

Denne rusten blir det ikke gjor noe med slik med det første, men jeg gikk over alt med enten Owatrol eller slik rustbeskyttende olje (husker ikke navnet, men tror det kommer fra er tre eller no...) som ikke størkner. *Edit: Linolje*

 

I løpet av vinteren eller neste sommer bør dette dog tas, så jeg har allerede startet planleggingen av en karosserijobb til neste år.

Det er en bruksbil og dens hovedoppgave er å ta mine døtre til og fra barnehage og skole, samt meg til/fra jobb. Men jeg har virkelig lyst til å ta det som finnes før det blir altfor ille.

 

Her er noen bilder:

 

Rust i bakre hjulbue

2011_08130026.JPG  

 

Bakskjerm

2011_08130025.JPG

 

Bakskjerm

2011_08130024.JPG

 

Fremre hjulbue

2011_08130023.JPG

 

Rust i dører (etter oljebehandling)

2011_08130018.JPG

2011_08130017.JPG

 

Rust under vindu bak

2011_08130027.JPG

 

Jeg har dog ikke sett inni dørene, eller under osv så det kan blir spennende.

Men jeg vet også at bakluken er angrepet ganske friskt og framskjermene ved blinklys er dårlige (har ikke bilder) Det blir nok nye fremskjermer i nærmeste fremtid.

 

Etter to dager i bruk, stoppet bilen dønn - midt på motorveien  :lol:

Etter litt hjelp fra NAF kom den seg hjem og man kunne konstatere en "ladespenning" på hele 10.9v...

Ny dynamo måtte skaffes før neste dag (noe som ikke var lett kl 2100 på kvelden) men det gikk.

Etter montert dynamo så lader den igjen 14.1v og alle systemer er så langt fortsatt operative :D

 

Noen dager senere fikk jeg muligheten til å se på den gamle dynamoen, og jeg regner med jeg fant feilen :lol::

 

Her er børstene og spenningsregulatoren demontert ut fra dynamo.  

2011_08130002.JPG

2011_08130005.JPG

 

Har også rukket å bruke den litt mellom øktene :lol:

2011_08130006.JPG

2011_08130007.JPG

2011_08130019.JPG

2011_08130020.JPG

 

Så nå er det bare å følge opp med vedlikehold tilpasset en slik bil, og dens kjørelengde, så håper jeg denne holder igjennom vinteren uten større problemer.

Link to comment
Share on other sites

I dag rakk jeg en kjapp motorvask...

2011_08140001.JPG

2011_08140003.JPG

 

Også rakk jeg jaggu meg en "kjapp" runde med feilsøking og utbedring etter motorvasken også :lol:

Fordeleren var delvis skyld i fjusk og startproblem.

2011_08140002.JPG

 

Alle pluggledninger hadde dårlig kontakt og ble rengjort og smurt. Etter det fungerte alt så meget bedre.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Torbjørn du må hive på en kvasskam på denne, så forsker du frem hva som må til å få litt ekstra "puff" i 230en uten respirator og annen pustehjelp :))

 

Det kan jeg si deg. Du må bli kvitt KE jetronik'en. Få på datasprut og du er plutselig langt på vei.

Har ikke finregnet på det, men litt kortere runners mp nok til, grenrør og en annen kam (som du allerede har) så er du ikke landt unna et rimelig kvast oppsett 8)

 

Link to comment
Share on other sites

I dag klarte jeg ikke holde igjen. Måtte måle AFR og blanding på denne motoren. Død og slapp som den er var jeg sikker på at ting ikke var på stell, og det er vel en kjensgjerning at KE-Jetronic ikke er superstabilt :lol:

 

Husker jo at Charlie hadde problemer med toppakningen, og det skjønte jeg når jeg så målingene!

Bilen gikk på en AFR på 21 på tomgang og 16 på middels pådrag, fullt pådrag med kickdown å greier lå motoren fortsatt på magre 15.4.

 

Etter en kjapp titt under luftfilterboksen så var det tydelig at alle kontakter og slanger var i orden, det ble da tatt noen runder med utforsking med denne blandingsskruen som man når i "igjennom" luftfilteret, men ingen respons - selv med flere runders variasjon.

 

Etter en telefon til Alexander (som har 2 dan i KE) fikk jeg nyss i at skruen måtte presses ned, og deretter vries :thumbright:

Det er godt å kunne ringe noen som har gjort slikt før, ellers har jeg vel stått å skrudd i løse lufta fortsatt :lol:

En kvart omdreining og ting begynte å falle på plass, etter litt fin justering på en noe FØLSOM skrue, kom jeg til 14.7 - 14.9 på mellom belasnting og 13.8 på full belastning, man merket at motoren dro bedre.

 

Det som jeg ikke fikk has på er AFR på tomgang, den ligger fortsatt på 20 og gjør naturligvis at motoren napper litt innimellom. Noen som vet om det er en egen justering for tomgang og blanding?

 

 

Så et spørsmål: Disse motorene har fordeler, og en slik kan vries - er det noe man kan justere tenning med, eller blir det helt feil?

Jeg bare spør da jeg lurer på å sjekke tenningen om ikke lenge.

 

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått skikkelig skikk på KE-Jetroniken :hello1:, er faktisk til og med litt imponert over hvor dønn stødig den klarer å holde AFR'n når man fikk justert inn alle verdier.

 

Var nesten slik at jeg tenkte å filme det, rett og slett :lol: Fra man legger foten på pedalen, legger AFR seg pent rett på 14.8- 14.9 også kjent som Lamda 1 (det ideele forholdet mellom luft og bensin i en forbrenningsmotor).

Der ligger AFR'n uansett turtall og belastning mellom 5-80% gasspådrag, det har jeg ikke sett før på noen innsprøytnings motor.

Gir man derimot så mye gass at man nærmer seg bryteren i bunn (over ca 80% pådrag), synker AFR ned mot 14 - 13.8 og ved fullgass/kickdown går den nå ned på 13.5 - 13.8.

 

Man kjenner at bilen nå går mye "lettere" enn før, og forbruket på langkjøring har gått end fra 0.92 til 0.81. Dette fikk jeg god tid til å måle flere ganger opp fra Stavanger til Trondheim, og aldri gikk den under 0.92 før.

 

Det som derimot var litt ekstra imponerende(!) Skjedde når biltralle med bil på ble hektet opp og da sank AFR ytterligere ved de tilfellene der motoren jobber tungt litt tid, rundt 5-6 sek uten de store forandringene i turtall. Da gikk den ned til 12.8 - 13. Men det i tankene er nå denne KE Jetronic'en friskmeldt! :shock: 8)

Dette var det eneste jeg var litt bekymret for, hvordan det ville gå med stor last og en såpass mager AFR som 13.5-14. Men det fikser den helt greit og feiter opp litt til ved behov.

 

Nesten på grensen til komisk ble det da jeg skulle kjøre den på jobb etter justering, og kunne konstantere at også kaldstarten hadde hevet seg opp til helt normale verdier. 

 

Kjørte 44mil i går, da bilen fikk æren av å hente sin fremtidige motor - ikke alle 89" modeller så får den muligheten.

Skal si det var tungt å få en komplett motor inn i bagasjen på S124, men det gikk 8) Planen var å ta med to motorer men det ble skrinlagt etter vi slet i 10min for å få inn den første :lol:

 

Har også fått byttet fordeler, rotor og pluggledningene. Dette gjorde nok til at tomgangen ble finere og nå fungerer motoren slik som en 230E skal gjøre.

 

Jeg slenger inn bilder:

 

Her demonteres gamle pluggledninger, fordeler og rotor.

2011_08200023.JPG

 

To innsug, og en motor lå godt inne i bagasjerommet på bilen fra Røros og inn til Trondheim

2011_08200024.JPG

 

Tung last, men det går fint nå som motoren får rette forutsettninger

2011_08200020.JPG

2011_08200019.JPG

 

 

Nytt ratt innkjøp, Alexander hadde dette til overs og det kledde bilen godt synes jeg. Mye bedre og holde i, samt at det er mindre enn det rattet disse bilene har originalt.

2011_08200025.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble det olje og filterskifte på automaten, tappet også ned converteren og jøye meg for en forskjell :shock:

Det var litt for mye olje på kassen fra før, samtidig som jeg tok en "rens" på den ved oljebytte.

Etter bytte av filter og pakning så var spenningen stor på den første prøveturen, jeg syntes denne giret litt vel hardt mellom 2 og 3 gir, men gleden var stor da den girte mye smooht'ere som dem sier :lol:

 

Er dette vanlig, eller er olje veldig gammel når man opplever slike forskjeller bare på et oljeskift?

 

Tok også en runde med Owatrol under bilen på plasser der den hadde begynt å fått litt brune flekker. Sover litt bedre i kveld da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket forskjell på min 190D 2.5 Turbo da jeg byttet filter og automatolje. Antakelig er oljen gammel og flyter vel for lett i kassa.

 

Ja, må være noe slikt. Oljen var forøverig litt sliten og hadde litt partikkler i seg (vist man ser nede i oljetrauet og samtidig lyser ned i oljen). Så et skifte var nok på tide.

Men jeg må si at jeg stusset over hvordan dette kan påvirke kassens opplevelse så stort. Det kan fort være noe slikt som du sier, at oljen mister viskositet el.l over tid/bruk og dermed ikke oppfører seg som tiltenkt.

 

Godt er det i allefall å kjenne at ting blir bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjorde de det med nivåreguleringen på de 124 som hadde M111? Noe som vet det? Samme løsningen som de bilene med ASD, altså en "ekstra" utgang på servopumpen? 

 

Riktig, så du trenger bare slangen fra servopumpen til koblingen på høyre side, så er resten likt... :P

 

Godt å se at du trives med S124.... :P

 

Så bra, da har jeg alt klart til den nye motoren skal inn. Den hadde servopumpe med 4 tilkoblinger.

Ja, jeg trives godt med S124 Frode :lol:

Nå gjenstår kund olje bytte på bakende, motor og få montert på en sperre diff før vinteren. Pluss å ta litt rust, før saltingen setter inn. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne bilen slenger utfordringer titt og stadig, og det er fint så lenge jeg klarer å skjønne hva det er og rette feilen før neste arbeidsdag... noe som er over snittet spennende :lol:

 

I dag startet vi fint, leverte unger i barnehage og skole for så å sette snuten mot jobb. Når bilen kom opp i fart og hadde ligget der en stund, mistet den 95% av all motorkraft - og når det er så lite fra før så skjønner dere sikkert alvoret i situasjonen :lol:

 

Ga jeg full throttle med på følgende kickdown osv så gikk det greit, tomgang gikk på en måte det også men langt i fra grasiøst. Det putrer og smeller, rister og durer i alt og ingenting.

Vel, igjennom arbeidsdagen var tankene innom denne pussige konstruksjonen av et innsprøytningssystem og siden jeg nettopp har hatt en gjennomgang med det så gikk kartoteket i hue i full fart...

 

Jeg kjørte hjem, og kunne notere helt grei oppstart og kjøringen gikk fint de første 100-200 meterne også var vi igang igjen.

Jeg kom meg heldigvis hjem og når tiden bød seg demonterte jeg luftfilterboksen og sjekket for falskluft osv. med litt startgass - hadde ikke så stor tro på det, men det var lettvindt og kjapt gjort.

 

Koblet opp bredbåndslamdaen og kunne registrere en AFR på rund 20, ikke bra.

Tok av koblingen på EHA ventilen eller hva den kalles, det er i allefall den enheten som fin-justerer blandingsforholdet linjært med lamdaverdi. Da sank AFR ned til 16.5 og motoren gikk skikkelig igjen.

Så nå, etter en kjap prøvetur ser alt ut til å fungere normalt, men AFR varierer litt mer siden lamdajusteringen er frakoblet.

 

Så i morgen skal vi få kikket litt på lamdaen og evt. byttet denne så går jeg ut ifra at dette er bankers.

Vi venter spent på neste utfordring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fordeleren har en grunninnstilling, men tenningen styres av EZL-boksen på venstre innerskjem som får signaler fra triggerhjulet i bakkant av motoren (grønn ledning).

 

Å for å justere gjør man?  :lol:

Vist jeg forandrer grunninnstillingen så påvirker det forhåpentligvis likt over hele registeret, går ut ifra at den boksen setter opp tenning etter en forutbestemt kurve + vakumsignal... eller?

 

Prøv dette (når resten er i orden da)

 

Yes, its true, for all the W201 and W124 owners, here is a simple modification that will yield you better throttle response and more power.  While researching some other options for upgrading the ignition, I came across some interesting data on the MB service CD.  On the Euro spec MB's ignition, there is a item called a reference resistor or R16/1, it is a manually adjustable dial that allows you to retard your ignition timing.  On our US spec cars we don't get this wonderful option, but we do have a fixed ohm resister to set out ignition timing.  It is a 750 ohm resister which gives us a 6 degree retard in timing.  This is standard on all US spec W201's and W124's, its MB answer to the poor, low octane gasoline we have in the US.  Now if you are like me and only run high octane 92+ in your car, you can pretty much eliminate the 6 degree of retard altogether.  My removing the R16/1 resistor, you in effect end up with no retard.  This may be borderline for 92 octane gas so another option (if you end up experiencing pinging) is to order from MB a R16/1 resistor in 2.4 kohm.  This will give you 2 degrees of retard. 

 

So far with no R16/1 resister and 92 octane gas, my 190 is running great with no pinging.  The improvement is very noticeable (my seat of the pants meter).  Anyway, if you want to try this on your car I can save you a bit of a headache and tell you where the R16/1 resister is located.  On my 1992 190E 2.6, it was located by the battery behind the black plastic panel (which is directly behind the battery and hides your ECU and OVP).  You should be able to spot it rather easy since it is wrapped in black electrical tape.  Once you locate it, just unwrap it and remove the R16/1 resistor, its a small black plastic plug like item with two contacts sticking out of it.  Once removed, you should tape up the wire harness and hide it back behind the black panel.  Fill your car up with 92+ octane and enjoy.  If you experience pinging or any other strange behavior, you should put the resistor back and see if MB can order you the 2.4 kohm R16/1.  Also, on the 16 valve 190Es, the R16/1 is connected to a wire harness coming from the firewall toward the #3 and #4 intake manifold runners, it should be dangling out from the harness and its also wrapped in black electrical tape.  Below is the complete chart of values (taken from the 1986 16 valve service manual.

 

No resistor = no retard

2.4Kohm resistor = 2 degree retard

1.3Kohm resistor = 4 degree retard

750 ohm resistor = 6 degree retard (standard in my US car)

470 ohm resistor = 8 degree retard

220 ohm resistor = 10 degree retard

0 ohm resistor = 12 degree retard

 

Link to comment
Share on other sites

@ Jens: Ja, jeg vet ikke om det er helt likt på disse M102 greiene. Her er det et ratt som styrer tenningen i form av forskjellige grader av retardasjons. Man har valg fra 1 til 7, der 1 tilsvarer 950 ohm og det øker stegvis opp til 22k ohm ved steg 7.

 

Steg 1, har minst retardasjon, altså denne settingen krever 95 okt eller bedre. Det var også denne stillingen rattet sto i ved inspeksjon. Men ingen ting får være i fred, så jeg demonterte dette opplegget og moddet det litt :lol:, og nå er resistansen litt annen på hakk 7 enn 22k ohm.....

Det ble bittelitt forskjell i tenningen, fikk ca 4-6 grader mer fortenning (var litt vanskelig å lese av samtidig som jeg måtte ruse motoren litt).

 

2011_09110004.JPG

2011_09110005.JPG

Ferdig til montering

2011_09110006.JPG

Ser ut som det går på "lavtenning", men skinnet kan bedra.

2011_09110007.JPG

 

En prøvetur bekrefter dette, lettere start, og lamda gikk betydelig magrere. Justerte inn blandigsforholdet og alt var "spot on" igjen. Var greit å justere inn systemet når jeg likevel kjørte uten lambda loop pga. defekt lamdba sensor.

Med Br.bånds lambda i eksosen er dette en lek.

 

Gikk så videre for å bytte lambdasensor, noe som gjorde at jeg måtte ned med fremre del av eksosen. Sensoren satt noe helt j....

 

2011_09110002.JPG

 

Men det som ikke vil, det skal!  :lol:

 

2011_09110003.JPG  

 

Her er ny sensor på plass og etter noen mods på eksosanlegget, så gikk det tilbake opp i bilen.

2011_09110008.JPG

 

 

Når jeg var oppe med gulvmattene i forbindelse med lambda byttet så jeg at det var ganske mye fukt i gulvet på pasasjersiden.... huff, at ingen av bilene er tette irriterer meg. Har inntrykk av at det er bløtt enn eller annen plass i "alle" eldre MB...

En kort inspeksjon av drens under frontrute, som var så å si helt tett, kvittet seg etter litt hjelp med dette:

2011_09110009.JPG

Vet ikke om det kan være årsaken til at det er vann i bilen, men nå er i allefall drensen åpen, også får jeg bare følge med fremover. Noe sier meg at det er rundt frontruten det lekker... men den som lever får se.

 

 

Gikk også en runde med litt Owatrol, smurte litt her og litt der under bilen, justerte fotbrekk og litt slikt.

Så tenkte jeg at vi måtte se litt på jekkfestene også. Har registrert at disse er litt brune, men skulle vise seg at det var verre enn som så! :(

 

Førstemann ut var ikke så ille

2011_09110011.JPG

 

Nr 2,3 og 4 var verre:

2011_09110012.JPG

2011_09110013.JPG

2011_09110014.JPG

Den ene, som er den værste, turde jeg ikke rote formye borti. De andre jekkfestene hadde ikke hull før jeg begynte å pirke på de, så den fikk stå i fred så lenge, eller så har nok hele garasjen forsvunnet i et stor svart hull :lol:

 

Så da har vi nok snart nok rust til å bestemme om jeg skal bare bruke, eller sveise og hellakkere... Alle hjulbuer, under vinduer bak, og alle 4 jekkfester. Ja da :lol:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...