Thomas Madsen Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Da har jeg gjort som mange andre og shoppa meg hus... Det er litt mur/betongvegger der som jeg vil gjøre noe med... I Oslo så jeg en fyr som sto med en slags sprøyte "lakksprøyte lignende" og sprøyta på betong som ga en struktur på murveggen.. Noen som vet hva dette er for noe type ??? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Da har jeg gjort som mange andre og shoppa meg hus... Det er litt mur/betongvegger der som jeg vil gjøre noe med... I Oslo så jeg en fyr som sto med en slags sprøyte "lakksprøyte lignende" og sprøyta på betong som ga en struktur på murveggen.. Noen som vet hva dette er for noe type ??? Gratulerer med hus! Da har jo du noe å pusle med livet ut også Det er nok stukturpuss du har sett. Det er flere metoder å gjøre dette på. Selv har jeg ikke vært så mye borti den du spruter på med hjelp av luft, men det er forsåvidt den samme teknikken som du må sveive på med hjelp av en beholder med en masse stålklaffer inni og sveiv på utsiden. Teknikken går ut på å sprøyte på sluttpussen. Du må alltid gå over omerådet først, slik at dette er helt jevnt og fint før du spruter på denne pussen. Om du ikke gjør det, så vil hakk, sprekker etc bli synlig. Nå er det såpass lenge siden jeg holdt på med dette selv, så det har nok kommet en del nye produkter på markedet som er bedre enn hva da jeg holdt på med det. Etter å ha gått over omerådet slik at det er helt plettfritt og jevnt, så blandet vi finpuss, borvibet eller Heidy KZ (for å få mer heft), og vann til en tynn guffe, så hadde vi opp i litt fin sand. Alt avhengig hvor grov du vil ha utseende. Vi kunne også ha opp i ørlite med fliselim. Skal dette være det som er synlig, så forsøk først på ett omeråde, prøv deg frem, og skriv så ned nøyaktig hvilken sammensetning som passer best. Dette for å få samme farge på alt. Det kan lønne seg å ta en hel vegg om gangen, så du slipper skjøter osv. Quote
Lars U. Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Da har jeg gjort som mange andre og shoppa meg hus... Det er litt mur/betongvegger der som jeg vil gjøre noe med... I Oslo så jeg en fyr som sto med en slags sprøyte "lakksprøyte lignende" og sprøyta på betong som ga en struktur på murveggen.. Noen som vet hva dette er for noe type ??? Det var ikke sprøytebetong vel ? prøv å google dette og se på bilder Quote
Thomas Madsen Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Da har jeg gjort som mange andre og shoppa meg hus... Det er litt mur/betongvegger der som jeg vil gjøre noe med... I Oslo så jeg en fyr som sto med en slags sprøyte "lakksprøyte lignende" og sprøyta på betong som ga en struktur på murveggen.. Noen som vet hva dette er for noe type ??? Det var ikke sprøytebetong vel ? prøv å google dette og se på bilder Vet ikke, men det var siste "finish" som ble gjort på denne måten, og eneste jeg finner av sprøytebetong er typen på leca og tunneller osv osv... Måten Syver skriver virker mer riktig... Da har jeg gjort som mange andre og shoppa meg hus... Det er litt mur/betongvegger der som jeg vil gjøre noe med... I Oslo så jeg en fyr som sto med en slags sprøyte "lakksprøyte lignende" og sprøyta på betong som ga en struktur på murveggen.. Noen som vet hva dette er for noe type ??? Gratulerer med hus! Da har jo du noe å pusle med livet ut også Det er nok stukturpuss du har sett. Det er flere metoder å gjøre dette på. Selv har jeg ikke vært så mye borti den du spruter på med hjelp av luft, men det er forsåvidt den samme teknikken som du må sveive på med hjelp av en beholder med en masse stålklaffer inni og sveiv på utsiden. Teknikken går ut på å sprøyte på sluttpussen. Du må alltid gå over omerådet først, slik at dette er helt jevnt og fint før du spruter på denne pussen. Om du ikke gjør det, så vil hakk, sprekker etc bli synlig. Nå er det såpass lenge siden jeg holdt på med dette selv, så det har nok kommet en del nye produkter på markedet som er bedre enn hva da jeg holdt på med det. Etter å ha gått over omerådet slik at det er helt plettfritt og jevnt, så blandet vi finpuss, borvibet eller Heidy KZ (for å få mer heft), og vann til en tynn guffe, så hadde vi opp i litt fin sand. Alt avhengig hvor grov du vil ha utseende. Vi kunne også ha opp i ørlite med fliselim. Skal dette være det som er synlig, så forsøk først på ett omeråde, prøv deg frem, og skriv så ned nøyaktig hvilken sammensetning som passer best. Dette for å få samme farge på alt. Det kan lønne seg å ta en hel vegg om gangen, så du slipper skjøter osv. Strukturpuss ???? noen navn innen dette ???? Quote
Thomas Madsen Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Muren det er snakk om ser man nederst på dette bildet. Er da snakk om rundt vinduer og opp hele veien så det blir "en" mur... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Du lager fint denne guffa selv. Det er vel det jeg prøver å fortelle. Men man kan kanskje få kjøpt færdig også, men som sakt så er det lenge siden jeg holdt på med faget selv om grunprinsippet neppe forandres. Noe klin er det okku som Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Muren det er snakk om ser man nederst på dette bildet. Er da snakk om rundt vinduer og opp hele veien så det blir "en" mur... Husk å ha smøre på med heidy KZ eller borvibet for å få vedheft, om ikke så vil denne guffa/pussen flasse av. Du kan blande ut dette i vann å koste på veggen først, samt å ha dette i blandingen du blander. Ha i begge steder, da er du bedre rustet. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Du vil ikke bare koste på i stede for å sprute det på da? Er jo mange måter å få liv i muren på. Quote
Thomas Madsen Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Du vil ikke bare koste på i stede for å sprute det på da? Er jo mange måter å få liv i muren på. Den siste måten med struktur rulle så veldig grei ut.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Du vil ikke bare koste på i stede for å sprute det på da? Er jo mange måter å få liv i muren på. Den siste måten med struktur rulle så veldig grei ut.. Strukturrulle, hmm javel, ja ditt hus Ville tatt en slammekost eller en rund kalk-kost til å smurt på veggen i ulike retninger for å få liv i muren, samt brukt en mindre radiatorpensel så du kommer inn i hjørner etc. Prøv deg frem på en M2, det er ikke dumt, så ser du hvordan det blir. Fraråder deg egentlig rulle, det kan fort bli en kjedlig vegg. Men igjen, mange måter å gjøre det på Har du planer om å male til slutt? Quote
Thomas Madsen Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 Strukturrulle, hmm javel, ja ditt hus Ville tatt en slammekost eller en rund kalk-kost til å smurt på veggen i ulike retninger for å få liv i muren, samt brukt en mindre radiatorpensel så du kommer inn i hjørner etc. Prøv deg frem på en M2, det er ikke dumt, så ser du hvordan det blir. Fraråder deg egentlig rulle, det kan fort bli en kjedlig vegg. Men igjen, mange måter å gjøre det på Har du planer om å male til slutt? Vet ikke helt, blir i såfall i en gråtone for å få alt i samme farge Kan jo prøve med kost først selvsagt... Quote
MB JON Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Gratulerer med flott hus. Siden det er så mye detaljer ellers på huset så ville jeg ikke hatt for mye liv i muren. Dvs litt struktur er fint men for mye vil gjøre det rotete. Male alt i en gråtone til slutt blir nok bra. Men det er ditt hus og du gjør hva du vil. Lykke til med oppussing Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Hvisst du er nøye med å blande den samme blandingen for hver gang du blander, så skal du få den samme fargen. Skriv opp oppskriften du blir fornøyd med. Har du ferdigsekker, så er det nå en ting, men om du blander selv, så er det lett å få fargeforskjell. Finpuss sand 60 til 70% Mursement KZ eller borvibet Lag en onklig god velling og den kan med fordel blandes underveis. Ha en bøtte ved siden av med rent vann til å dyppe pensler og koster i, for det kan fort bli litt kladder i kosten. Quote
Recommended Posts