Guest Larsm Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Hei jeg kjøpte meg en OBD 2 scanner for å finne ut om hvorfor BAS/ASR og ABS lysene lyser i instrumentpanelet. Så når jeg fjerner dekselet over bremsepedalen så får jeg meg en solid overaskelse. Det er ikke noe å plugge scanneren inn i. Så hvor skal jeg da koble den? og er det fremdeles OBS port eller er det en annen port? Hvor kan jeg kjøpe en passende scanner? eller må jeg innom forhandler? takk Quote
Robert Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Høyre side i motorommet, nermest torpedoveggen. Stor svart plastikkboks, med et rundt deksel som må skrus av. Tror det er håp der. Quote
Guest larsm Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Hjertelig takk. Noen som vet hva merkeforhandler tar for en kjapp diagnose? Har andre verksteder muligheten for å scanne? Er det noen som vet hvor man i Bergen/Haugesund kan få scannet den kjapt og gale? Quote
Guest Gjesten Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Alle kan,men veldig forskjellig hva folk tar. Det kommer an på om du har lagt igjen penger før,om de har god tid mm Den vanligste feilen er bremselysbryter. Den er dobbel så bremselys kan virke selv om den er defekt. Den kan du jo måle først hvis de er dyre på diagnose hvor du er. Quote
Rudi Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Vil vel tippe på bremselysbryter som synderen her. Bør vel kunne måle ut den med et multimeter... Quote
SigurdB Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Er det ikke 36pins diagnose kontakt på disse? må i såfall ha overgang mellom obd2 og 32pin. Er i allefall slik på 210. Quote
Guest larsm Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Takk for svar folkens! Jeg har fått tips om at det kan være bremselysbryteren, men en dag gikk lyset av i panelet og ABS'en var overfølsom og slo inn straks jeg berørte bremsepedalen. Hvor finner jeg en overgang fra 32(eller 36?) pins kontakt til OBD II kontakt? virker det med en slik overgang? Igjen, takk for svar. Quote
Guest Gjesten Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Tviler på at det finnes til Mercedes. Testeren må nok være beregnet for det. Da får man en såkalt kontakt med multiplekser som testeren kan styre så den leser på riktig pinne. Har 4 slike,men hver av dem er laget for hver av de 4 testerene. Quote
Guest Gjesten Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Jeg tok feil. Kryr av adaptere på nett til OBDII scannere. Quote
Guest larsm Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 NY PROBLEMSTILLING Jeg har kjøpt en OBD scanner, men når jeg fjerner dekselet over gasspedalen for å plugge den, så finner jeg ingen obd port på baksiden hvor jeg kan koble den. Jeg finner heller ikke noe gammel MB port i motorrommet og er egentlig ganske sikker på at denne skal ha OBD port da det er en sen 98 mod. og kanskje per def. en 99 mod. HVA GJØR JEG? Quote
Rudi Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Er ingen plugg inni bilen... Jeg har 99 modell, og eneste diagnosepluggen er i motorrommet. Er et rundt deksel ved torpedoveggen. Mener du bruker 13mm for å skru det opp... Quote
Guest Gjesten Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Problemet er at OBDII er standard for alle bilmerker for hovedsaklig å gi melding om at det er feil relatert til avgass. Dette er ikke det samme systemet som orginale feilkoder som er egne for merket. De orginale kodene kan Mercedes forandre og legge til og lage mer nøyaktige til hvert enkelt komponent Man får ikke noe dyp diagnose med OBDII på alle bilens systemer,men det ser ut som noen av billig testerene også kan kobles på et adapter og lese av feilkoder på W202. Så neste steg er å få tak i et adapter og håpe på at din tester kan det som mange andre OBDII scannere gjør. Hvilken type har du nå? Kan sikkert søke om hvor mye den kan gjøre. Quote
Recommended Posts