Jump to content

Skal kjøpe 124-bil, hva bør jeg se etter?

Recommended Posts

Posted

Jeg er nå i markedet etter en 200/230E til rundt 30-35.000kr, helst 90+. Som en god del her sikkert har fått med seg, er det W126 jeg har holdt mest på med, og da fortrinnsvis de gamle modellene av W126. Så det er sikkert mange her som vet mer om typiske feil og rust på 124 enn meg. Først og fremst er det snakk om W124, men S124 er ikke heelt utelukket. Tar gjerne i mot lister med de tingene jeg bør se etter

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

har en 200forgasser du kan få billig, :wink:

Guest kodvaag
Posted

Gå opp 15000,- i innkjøpspris så sparer du inn 15000,- i reprasjoner.

Kjøp en med kjipe farger så får du en bedre bil for mindre penger, enn å kjøpe en med riktige farger.

Guest oystein
Posted
Jeg er nå i markedet etter en 200/230E til rundt 30-35.000kr' date=' helst 90+. Som en god del her sikkert har fått med seg, er det W126 jeg har holdt mest på med, og da fortrinnsvis de gamle modellene av W126. Så det er sikkert mange her som vet mer om typiske feil og rust på 124 enn meg. Først og fremst er det snakk om W124, men S124 er ikke heelt utelukket. Tar gjerne i mot lister med de tingene jeg bør se etter[/quote']

Her har du en veldig fin en :D

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=1131390638569?finnkode=6356547&sid=9aDjpNule638564&pos=3&tot=6

Posted

Hmmm... jeg hadde vel håpet på flere tips og råd om feil og rust å se etter, enn tilbud om å kjøpe dyrere biler... Biler til salgs er det nok av ;) Skulle gjerne gått opp både 15.000,- og aller helst 150.000,- men lommeboka sier stopp ved 35.000,- (burde jo få en bil som er priset til 39.000 i hvert fall), og det er det veldig lite å få gjort med nå. Klarer jeg ikke å finne en i bra stand, så driter jeg i hele bilkjøpet. Og forgasserbil vil jeg IKKE ha!

Kriteriene mine er:

- Det skal være en 200E eller 230E, helst 230 selvfølgelig.

- Det skal ikke være rust eller store feil.

- Utstyr er ikke viktig, så lenge den har sentrallås og automat.

- Gjerne originalbil, uten felger, senking osv.

- Og i utgangspunktet skal det være en 90+ (men dukker det opp en knallbra 88-89, så må jeg jo revurdere dette kriteriet).

Har prøvd å høre om tips på Mercefreaken også, men har ikke sjekket om noen har svart ennå ;)

Posted

Skulle gjerne gitt deg noen kvalifiserte tips, men 124 er ikke det jeg kan best. Men du har jo som meg, figurert på disse forumene en stund så noe har man jo snappet med seg. Bl.a. så har jo Eivind Soltvedt laget en egen tråd om rusta på sin bil, det samme har FrodeS. Gjengangerne av feil på disse bilene er feil på k-jetronic-systemet (bensinbilene), takluka og... kommer egentlig ikke på noe mer. Det er egentlig bare og går gjennom teknisk, her og på freaken så får man en ganske god formening ihvertfall.

Posted
Skulle gjerne gitt deg noen kvalifiserte tips' date=' men 124 er ikke det jeg kan best. Men du har jo som meg, figurert på disse forumene en stund så noe har man jo snappet med seg. Bl.a. så har jo Eivind Soltvedt laget en egen tråd om rusta på sin bil, det samme har FrodeS. Gjengangerne av feil på disse bilene er feil på k-jetronic-systemet (bensinbilene), takluka og... kommer egentlig ikke på noe mer. Det er egentlig bare og går gjennom teknisk, her og på freaken så får man en ganske god formening ihvertfall.

Jeg er veldig takknemlig for all info jeg får, og det der var veldig kjekt å lese! :D

Guest Sondre B. Bjelland
Posted

Det jeg har erfart/hørt av rustproblemer på W124 er rust i og rundt traversen samt rust under gummilistene på dørene. Bare åpne døra og brett opp gummilista så ser du lett om det er rust eller ikke.

Gamlebilen min hadde litt rust i jekkfestene i kanalen. Det kommer fra den originale jekken som ifølge kodvaag er ubrukelig. Han har rett :wink:

Det var også litt rust rundt den ene baklykten. Jeg skrudde av baklyktene, blinklysene foran og lista på bagasjerommet. Vasket skikkelig og satte alle gummiforinger inn med silikon. Bare for å forsikre meg at det ble tett. Dessverre var det allerede bittelitt rust fra før av.

Oppi motorrommet fant jeg litt rust som bekymret meg litt. Foran hjulbuene, rett under hovedlysene inni motorrommet var det kommet rust. Denne var gjennomgåendes. Her var det til med vinkelsliper og sveiseapparat. Stresset litt, men det gikk til slutt.

Rust rundt siderutene, som på FrodeS sin S124, fant jeg også litt av på min W124. Kun overflate, men allikevel utrolig irriterendes. Ble aldri til at jeg fikk gjort noe med det før jeg solgte den.

Det hørtes kanskje mye ut dette her, men bortsett fra fremsiden av hjulbuene foran, var det kun lakkrust/overflaterust på min bil. Det er det lett å hanskes med.

Denne ser ganske pen ut. Innenfor din prisklasse, men pre-facelift.

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=1131453303395?finnkode=6283365&sid=2aia_R1_r146123&pos=112&tot=422&page=5

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Skal vi se...

Først ett svar til deg Sondre ang rusta du fant i motorrommet på din bil!

-Tror faktisk jeg kun har sett dette på biler fra 85-87!

Mener å ha hørt snakk om at de endret litt på enkelte ting på 88 modellen ang rust.

Når det gjelder sjekkpunkt på en 230E er det følgende:

Rust:

Som nevnt over:

-Under gummilister og under dørene. Spesielt førerdøra, men har også sett mye på høyre bakdør av alle steder! :shock:

-Jekkfester

-Travers. Nesten ute der hvor bærearmene er festet!

-Hjulbuer. (bil med rustbuelister ville jeg ha skydd som pesten)

-I falsen som holder på plass baklykter.

-Rundt innfesting av skilt på bagasjelokket, samt festet av den nederste pyntelista på bagasjelokket.

-I plateskjøten som er mellom bakskjermer og den delen av skjermen som er skjult av støtfanger.

-Rundt antennefestet.

-Dreneringshull ved batteriet og ved sikringsboksen.

Noe mer av rust da?

-Tekniske gjengangere:

Ved km-stand på 250-300'

-Store foringer foran og bak.

-Bærekuler (er kun nede foran på 124) pleier ofte å bli slitne rundt samme km-stand. Da finner man komplette nye bærearmer på ebay med foringer og bærekuler! ;)

-Det vanlige med motor og gir på alle biler, service fulgt?.

-Svakhet på kam'ene på disse motorene. Ryktene skal ha det til at knastene blir nedslitt på motorer før 88/89, mens jeg har også hørt om par-3 tilfeller av kam som knekker under ett av feste-brakettene til kam'en (Hva kaller man dem?) på motorer fra 90-92. Kam-sett med nye vippearmer og løftere koster ca 5 lapper på trio og er grei jobb å skifte sjøl! :)

-Slitte ventiltettinger. -> Oljeforbruk

I 89 eller så fikk denne motoren dobbelt registerkjede og har dermed i utgangspunktet ingen problemer med dette. Strammeskinna kan dog bli sliten etter noen år. Noe du sikkert er kjent med fra 126.

Teknisk oppbygging på motoren er ganske lik M103 motoren. Og det som påståes om at M103 er såååå mye bedre enn M102 med tanke på slitestyrke og lignende er etter min erfaring bare pisspreik! ;) En velholdt 102-motor holder leeeenge! :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...