Jump to content

Bilen nekter å starte, HJELP

Recommended Posts

Guest chil100
Posted

har en mb 230E fra 86, har alltid startet greit(må prøve en par ganger når den er kald, og den dauer av å til helt i begynnelsen når den er kald.

Men altså nå i dag var det ikke snakk om, bilen kinner men den har ikke antydning til å ha tenkt å starte.

Jeg har veldig lite peiling, hvor starter jeg?

takk

Guest Tin Nguyen
Posted

Start med det enkle og rimelige

1 ) Plugger og luftfilter

2 ) Fordelerlokk og tennkabler

3 ) Bensinpumpe (hører du den med tenninga på?)

4 ) Bensinfilter (lenge siden siste skifte?)

5 ) coil

6 ) Kaldstartsensor - temperaturføler

7 ) Posisjonsgivere for veiv- og kamaksel

8 ) Releer (hovedstrømsrele f.eks)

9 ) Luftmengdemåler (er litt usikker på om du har dette)

Dette er bare et forslag fra min side. Innspill om rekkefølgen og hvordan sjekke de forskjellige komponentene ønskes.

Guest chil100
Posted

har sikkert prøvd å starte den 20 ganger(har et lite håp vær gang)..

så ble jeg rimelig forbanna siden dette hadde skjedd, fant fram sånn "verktøy på boks p40 eller hva det heter) å spraya i motorommet, der jeg så fukt... feks lå det litt vann oppå hjernen, på noen rare dingser, og på det som jeg tror er fordeler lokket,(der pluggane stikker inn)

gikk amokk...

så vrei jeg om nøklen, å bilen starta... wtf!

Det jeg legger merke te nå er at feks bensin måleren ikke funker, og det virker som enkelte andre lys også ikke er på. Tror jeg har et EL problem..

hva gjør jeg nå? heh.. vet jo ikke hva jeg har "fiksa"

Posted

I og med at det var vann bak ved hjernene så ville jeg i hvertfall ha sjekket bensinpumpereleet. (det står vel kickdown og 4-cyl på dette tenker jeg). Napp det ut og sjekk at kontaktene ser bra ut. Er de irret så rengjør de. Sjekk at bensinpumpa starter når du vrir tenningen til startposisjon uten at du kinner motoren.

Gjør den ikke det nå kan du (for å sjekke at det er releet som fusker) tjuvkoble slik at pumpene starter uansett. Jeg husker ikke hvilke pinner som måtte kobles sammen, men det vet jeg det er noen andre her som gjør. Starter den med tjuvkoblingen så vet du at bensinpumpereleet er gåent. Gjør den ikke det har du problemer med enten bensinpumpa eller ledningsnettet ditt.

Er det bensinpumpereleet som er gåent har du to valg:

1. Åpne releet og gå over alle loddingene, siden det i svært mange av tilfellene er en kaldlodding som er årsaken til problemene

2. Kjøpe et nytt rele.

Starter bensinpumpa kan du gå videre. Fordelerlokk, pluggkabler og plugger er det sikkert smart å bytte uansett, så du gjør det. Fungerer det fortsatt ikke så får du poste igjen.

Guest chil100
Posted

takker, da setter jeg igang med feilsøking i morra, nå har jeg en del å gå etter :)

kommer tilbake med åssen det gikk. takk igjen

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...