Jump to content

King of The Road...

Recommended Posts

Guest Tin Nguyen
Posted

Hva gjør man når man befinner seg på Scania's demosenter og står foran en rekke med 5-6 splitter nye semitrailere, vogntog og lastebiler + 2-3 turbusser og får servert følgende: "Vær så goda, ni kan bare peka på den bilen ni vil prova, så fiksar vi det!".... :shock:

Jo, man svetter nedover ryggen, klyper seg i armen og mumler et eller annet samtidig som man peker på den bilen med det største tallet i grillen... Akkurat dette skjedde meg et par dager siden. Jippi! Jeg fikk lov til å ratte lastebilen over alle lastebiler: En Scania R470 topcab semitrailer med 12 liters motor, 470 hk, 2500 Nm, mikrobølgeovn, kjøleskap, og 40 tonns boggihenger (fullastet for anledningen). Jeg som aldri hadde satt foten i noe førerhus hvor man må klartre 3-4 trinn for å komme oppi...

Etter noen runder på banen med semien ble det også mulighet til å frese rundt bak rattet på en svær turbuss og leke litt i grushaugen med en 20 tonns hjullaster også. Er det mulig? sier jeg bare...

Det blir aldri det samme å ratte min vesle 1500 kilos mersje med 150 ponnikrefter under panseret heretter. Hvis noen ser en S124 som ligger på ytrebanen i alle svinger, så er det bare jeg som er ute og leker semitrailer 8) 8)

Posted
Det blir aldri det samme å ratte min vesle 1500 kilos mersje med 150 ponnikrefter under panseret heretter.
Det jeg husker mest fra mine dager som lastebilsjåfør var hvor god plass man egentlig har innenfor sitt eget felt når man kommer i en vanlig personbil.

Syntes min gamle 123 var normalt stor, men etter en dags kjøring i lastebil føltes det som man hadde et hav av plass på veien når jeg satte meg i personbilen igjen. :wink:

Guest Tin Nguyen
Posted

Jeg har hørt om Actros' date=' og det er også en barsking av en lastebil den også, men det er noe helt spesielt med den [b']første gangen[/b] du opplever noe uforglemmelig, og det gjelder ikke bare ting med hjul på :wink:

For meg har Scania alltid vært spesielt siden 80-tallet, siden jeg er stor Giugiaro-fan, og Scania var den første lastebil som han designet på 80-tallet.

• 2 weeks later...
Posted

Det er litt artig å prøve store biler å. Råeste jeg har kjørt er Scania R500 containerbil uten container. Brukte 3 av 12 gir for å nå 90. I lyskrysset på Røa måtte du holde igjen, så du ikke klatra over bilen foran.

Guest Magnus Nilsen
Posted

var i stavanger i sommer med min bror som kjører scania 164 semi med 700 hk :!: :!: kom til stavanger søndag ettermidag siden vi skulle losse mandag morgen koblet vi av hengeren og tok en tur på byen. åfy hvor den gikk uten henger :!: :!: to gir så hadde vi 90 km. tok etpar lyskryss race med noen lokale helter ,skal si de ble lang i maska da en lastebil dro ifra dem :twisted: morro med storbil :wink:

Guest Michael Nielsen
Posted

Har prøvd Volvo FM12 semi (klarte til og med å parkere hengeren ;) ) og FH12 bil med henger (populært kalt vogntog, men enkelte i miljøet irettesetter en stakkar - det heter visst bil med henger :D ). Begge "bare" med 460 hk, men det var moro nok.

Har ellers noen tusen km som passasjer i bl.a. Scania 124 semitrailer, ble noen turer til Kristiansand blant annet da fruen fortsatt kjørte storbil. Akk, bare gode minner fra den tiden :D