Jump to content

E_S' 1994 E220


E_S

Recommended Posts

G'en jeg har er det såpass karosserirust på at det er dumt å kjøre den en vinter til i saltlake uten å ha gjort noe der, så jeg hadde behov for noe nytt. Fant ut at en bil med bensinmotor og katalysator var tingen, da gammel dieselbil ikke får en såkalt "Umweltplakette" og således ikke får kjøre i mange tyske byer, og jeg er en god del i Tyskland i forbindelse med studier. E36'en jeg hadde tidligere var en skjøtet bil med så mye rust i den "gamle" delen at det måtte gjøres store utbedringer, så den ble solgt i fjor sommer.

 

Har jo hatt noen 124-biler fra før og tittet litt, måtte være bensinmotor (selv om jeg liker dieselmotorene i 124 egentlig best) og helst ikke noe som var helt horribelt dyrt i drift. Bensinmotorene med K-Jetronic var uaktuelle på grunn av mye trøbbel, så da satt jeg igjen med 200/220/280/320 som alternativer, altså M111 og M104. Fant fort ut at 220 er et greit kompromiss som ikke bruker for mye, men som heller ikke blir alt for slapt.

 

Ville helst ha en stasjonsvogn, men så dukket det opp en sedan til salgs her til en fordelaktig pris, så jeg bestemte meg for å slå til, til tross for at den hadde stått en stund og hadde litt småtteri å ta tak i.

 

Bilen er ihvertfall en 94-modell E220 med sort Sportline-skinninteriør og litt utstyr. Ikke "loaded", men heller ikke skrapet for utstyr:

 

211         AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)

240         OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR

244         SPORTS SEATS, FRONT

281         AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL

291         AIRBAG FOR FRONT PASSENGER

300         STORAGE BOX IN FRONT TRAY

412         ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE

420         AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR

430         HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT

512         MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS

531         AUTOMATIC ANTENNA

543         SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-

551         ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM

570         FOLDING ARMREST, FRONT

585         BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)

593         ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF

611         EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS

620         AIR POLLUTION CONTROL

653         SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS

682         FIRE EXTINGUISHER

731         WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT

814         ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM

859         MODEL UPDATE II

873         SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

877         READING LAMP IN THE REAR

915         FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY

 

Bilen har sportsunderstell, sportsinteriør og Sportline-merker/girkule, men mangler utstyrskoden som angir Sportline, uvisst av hvilken grunn.

 

Ellers er det karosserimessig litt å ta tak i: Bagasjelokket er rimelig rustent, en forskjerm har rusthull, hjulbuene bak har rustangrep (tilsynelatende uten behov for sveising), jekkfester må gås over og det er et lite hull i ytterkanalen foran fremre høyre jekkfeste og bak bakre venstre jekkfeste. Innfestinger for hjuloppheng/travers foran og bak ser bra ut, men bak bør nok traversen slippes ned og det gås over litt for å unngå at rusten får tak.

 

Utover dette fungerer ikke noe instrumentlys (trolig dimmeren i instrumentpanelet), ABS-lampen kommer på etter å ha kjørt litt (sensor, satser på det holder å rengjøre rotorene foran) og ledningsnettet til motoren har samme problem som alle M111 og M104, altså at det går i oppløsning, noe som gir seg utslag i nødprogram, dårlig tomgang og dårlig gassrespons.

 

Var på EU-kontroll i går og fikk ikke noen flere anmerkninger enn det jeg visste om fra før:

 

* ABS-lampe lyser

* Sprekk i frontrute

* Parkeringsbrems for dårlig

* Batteri ikke festet

 

Altså ganske bagatellmessige ting, men greit å få tatt en kontroll og få gått over bilen litt under mtp. rust før jeg iverksetter noen reparasjon.

 

Ellers skal det gjøres følgende ting utover det påkrevde for EU-kontroll:

 

* Fikse rust

* Gå gjennom og bytte alle væsker/oljer/filtre

* Fikse instrumentbelysning

* Bytte til original bakpotte (den som sitter der er for bråkete for meg)

* Skifte motorledningsnett (får et renovert fra Tyskland for 400 Euro)

 

Når det er gjort tenker jeg at jeg bruker bilen litt og ser hvordan det funker, så får jeg se om jeg evt. får ånden over meg til å bytte noen foringer og greier etterhvert, da det ikke er helt utslitt, men nok begynner å bli litt smålurvete.

 

IMG_2787.jpg

 

IMG_2784.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kjøpte den. Trenger definitivt litt TLC spesielt karosserimessig, men det er ikke så alt for mye som må gjøres før den får røde oblater og ihvertfall kan brukes, så får man heller fikse litt innimellom. :) Motor og girkasse virker som det er i bra stand, alt slikt funker fint unntatt en litt syngende differensial, men det er jo mer regelen enn unntaket på MB.

 

Knappen ved siden av nødblinken er ikke så veldig spennende - det er en lysdiode for originalalarmen. Blinker når bilen er låst slik at alarmen er på, ikke noe mer spennende.. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle! :)

 

Her er det noen nærbilder av rust-elendigheten. Har løftet på alt av tepper og gått ganske nøye over gulv, traversfester og lignende uten å finne noen skumle overraskelser, så det virker som det er mest kosmetisk, i motsetning til en del andre 124 jeg har sett som har vært strøkne utseendemessig og helt råtne under.

 

Her ser det jo ganske stusselig ut:

IMG_2758.sized.jpg

 

Denne vil jeg si er heller bagatellmessig, men må jo tas hånd om:

IMG_2759.sized.jpg

 

Tror reparasjonsplate for jekkfestene er bedre enn å stenge dem inne, men det må uansett gjøres noe pga. mer rust + der det er grunnet og ikke lakkert har det begynt å ruste igjen:

IMG_2760.sized.jpg

 

Rett over fangeren. Kurant nok å flikke litt på.

IMG_2761.sized.jpg

 

Heldigvis ikke kjeks her ennå, så det kan nok reddes inntil videre:

IMG_2762.sized.jpg

 

Det fulgte med et helt nytt bagasjelokk, men har ikke råd til å lakke det nå, så jeg får flikke litt midlertidig på dette også:

IMG_2763.sized.jpg

 

Påbegynt, men ikke fullført arbeid, og da ruster det jo igjen når det ikke er på lakk, da grunning suger vann. Bare å begynne på nytt..

IMG_2764.sized.jpg

 

Ganske typisk:

IMG_2765.sized.jpg

 

Samme på andre siden:

IMG_2766.sized.jpg

 

Samme her også:

IMG_2767.sized.jpg

 

Overflaterust, heldigvis rikelig med metall igjen ennå:

IMG_2768.sized.jpg

 

Samme gjelder her:

IMG_2769.sized.jpg

IMG_2770.sized.jpg

 

Forskjermen er slutt, fikk med en ny, men har heller ikke råd til å lakke den nå, så jeg får prøve å lappe litt på dette.

 

IMG_2771.sized.jpg

 

 

I tillegg er det som sagt jekkfestene foran + forrest i høyre kanal (foran jekkfestet), så hvordan bilen har klart å bli såpass rusten på "bare" tilsynelatende 190000 km er for meg nesten uforståelig - i tillegg er det sveiset en god del i bagasjerommet.

 

Uansett er det heldigvis ingen farlig rust hverken jeg eller PKK klarte å finne (inkl. traversfestene bak), så med litt lapping holder det sikkert et par år. Toget har uansett gått for å lage en strøken bil ut av denne, da rust "alltid" vil komme tilbake og jeg på ingen måte har økonomi til å gjøre noe slikt heller, men det har aldri vært formålet heller, da det finnes mange MYE bedre utgangspunkt om man vil ha en strøken 124. (skal jeg sylte ned penger gjør jeg det heller i 300GD'en som er og alltid vil være mer verdt..) Poenget var å ha en rimelig bruksbil som holder et par år, så skal jeg gjøre mitt beste for å unngå videre forfall, så kan det hende det blir mye fine deler om et par år når studiene er ferdig. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Min W124 har også kun overflate rust, ingen ting under teppet eller under bilen. Jo har foresten rust i en innerskjerm, men det kan eg redde :)

Det beste er vel å kjøpe en sprayboks eller noe å fjerne det værste av rusten, bilen vil nok se ut som en zebra, men du har iallefall reddet bilen for videre rustangrep. Det skal jeg gjøre med min  :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, som student er det ikke så veldig aktuelt å bruke tusenvis av kroner på lakkering. Etter å ha hatt min kvote med smårustne gamle biler har jeg heldigvis fått noenlunde dreisen på å både fikse rustflekker slik at det holder en stund ihvertfall og lakkere slik at det ser helt greit ut, så jeg tror det går greit å fikse det.. :) Skal ta tak i det etterhvert, nå i helgen har jeg blitt så hinsides forkjølet og neste uke jobber jeg lange dager hver dag, men så tror jeg at jeg får litt tid til å fikse litt bil.. ;) Må bare få tatt ledningsnettet og EU-manglene først og fremst så jeg får på røde oblater, så kan bilen brukes uten frykt for avskilting rundt neste sving.. :D

 

Link to comment
Share on other sites

Det gamle ledningsnettet er nå demontert og sendt avgårde til Tyskland, så får jeg et overhalt i retur mot slutten av neste uke. Totalpris med frakt 460 Euro. Kunne sikkert reparert dette selv rimeligere, men har ikke utstyret til det, så da ble det denne løsningen. Skal ta noen bilder til en DIY når jeg skal ha det inn igjen, da dette problemet angår alle 124-biler med M111 og M104.. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et par nye bilder, fant noen helt "standard" 16" hjul jeg satte på bilen. Fungerer trolig mye bedre enn piggfrie dekk med tørkesprekker og dårlig mønster.. ;)

 

Ellers har jeg hatt av navene foran og rengjort ABS-rotoren. Det er også litt lite bremseklosser igjen foran, fant jeg ut, så blir nye klosser ved anledning.. :)

 

Har ikke sjekket om ABS-lampen ikke tennes under kjøring nå, da jeg ennå venter på motorledningsnettet, som Posten nå har brukt 5 dager på å få transportert de 12 milene fra Oslo til meg.. :P

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk! :) Ja, den gjør ganske mye med utseendet. Den er jo ikke original på bilen, men det er ihvertfall en originalfanger i god kvalitet, ikke noe ettermarkeds-juks. Dessverre er det sprekker i lyktene i fangeren, men de virker allikevel. Må også koble om litt, de er pr. i dag utkoblet, da de var koblet sammen med parklyset da jeg kjøpte bilen, det er jo ikke akkurat slik det skal være.. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skiftet det råtne motorledningsnettet, og bilen går som en klokke igjen! Mye sprekere, helt riktig tomgang og lettstartet. Gode greier! Ikke ble det så dyrt heller.. :) Da blir det ny frontrute i morgen og nye bremser bak i morgen kveld, så godkjenning torsdag! :)

Link to comment
Share on other sites

Bilen godkjent - de falmede oblatene fra 2003 er nå erstattet med årets design i kledelig rødt.. :P

 

Ellers har jeg vært ute på en langtur på 35 mil, bilen fungerer fint, ny olje på diffen tok hånd om en god del av den typisk ulyden derfra. Derimot har jeg konstatert et akutt behov for en ny bakre eksospotte av originaltype, den saken som sitter på nå lager en øredøvende brumming i normal landeveisfart og skal av ASAP. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...